av Axel Pettersson » 27 augusti 2007, 14:06
Vi har fått in några nylonwasters från Spanien till GHFS, jag har sparrats med dem en gång, och tränat tekniker.
Jag tycker att de är grymma, bra vikt, och framförallt så vågar man gå lös på varandra rejält. Vi sparrades i hög fart, jag tog en del smällar och en stöt i bröstet som inte kändes speciellt mycket, tack vara flex och tjock egg. jag lyckades också med en stöt i halsen på Conny, men han fick inga men av det.
Överlag ett väldigt bra verktyg att träna med. jag tror vi betalade 890kr st för dessa, det är inklusive frakt. en del pengar, men jag tror att det var det sista inköpet i svärdsväg jag beöhver göra på väldigt länge, tillsammans med ett stålblunt täcker nylonwastern så gott som alla mina behov.
En negativ aspekt och en potentiellt sådan:
Klingorna glider nästan för lätt mot varandra, ibland går det för snabbt för vissa bindentekniker. Lite irriterande, men med tanke på alternativet (träwaster tänker jag på) är det en mindre grej.
Greppet är riktigt långt, och tillsammans med en avlång och greppvänlig knapp blir det lite för långt för vissa. Jag gillar det personligen, det kändes som att hålla i Albions Svante ungefär, jag rörde svärdet lite annorlunda när jag fick hålla i Svanten en gång jämfört med min vanliga Lutel som har kortare ,kanske mer "normallångt" grepp, samma skillnad mellan nylonwastern och min gamla träwaster. Detta går ju att komma runt genom att hålla längre upp på greppet med vänsterhanden med..
Summa summarum rekommenderas nylonwasters verkligen.
ett sidospår: I Dijon har de en långsvärdsturnering varje år, denna med shinaier. Det känns nog säkrare med shinaier när man sparras (och tävlar!) med folk man inte känner. Med skydd för leder, händer och huvud kan nylonwasters vara ett alternativ till shinaier i sådana sammanhang, jag tror att de är såpass säkra.