" varför sparring-vapen?"
Månia
Förhoppningsvis så är vi alla överens om att vi inte kan fäktas på riktigt, då varken Svensk lag eller förloraren skulle uppskatta detta. Med detta fastslaget, så kan vi börja fundera på vilka olika begränsningar som uppstår vi olika val och hur vi ändå kan komma nära essensen för fäktning.
Jag instämmer i det som Todd och Taffy skrivit (tillsammans låter de som titteln på en 70-tals deckare

) men kan inte låta bli att brodera ut lite hur jag själv ser på det.
<b>Ensamträning</b>
Typ: Hugg, svärdsdrillar, skuggfäktning, mm.
Fördelar: Kräver ingen motståndare, Det går att använda ett skarpt svärd. Liten skaderisk
Nackdelar: Dålig känsla för timing och distans.
<b>Martial sport.</b>
Typ: Första godkända träff, antingen domare eller andra hjälpmedel.
Fördelar: Möjlighet till OS medalj, god timing och distans träning.
Nackdelar: Sport, saknar kontakt med sina rötter
<b>Teknik träning </b>
Typ: par träning av specifika tekniker från manualer. I fallande lämplighets ordning Fäktklingor (Via Armorari), Blunts, wasters (trä), rundstav. Dock så har wasters en klar pris fördel mot fäktklingor och Blunts.
Fördelar: Kroppskontrol, balans, och inlärningen av möjligheter man aldrig trodde fanns.
Nackdelar: Torr sim, även om känslan för distans går att träna, så brukar rytmen och timingen gå förlorad.
<b>Semisparring</b>
Typ: Antingen med Fäktklingor, Blunts eller wasters. Man kör på halvfart och undviker hård kontakt, självkontroll är ett krav.
Fördelar: Flödet och rörelsen och distansen kan övas
Nackdelar: Hjärnan är fortfarande påkopplad. Går inte att träna med alla
<b>Rustadsparring</b>
Typ: Båda har klätts i antingen en historiskt inspirerad rustning eller modärna motsvarigheter av hockey typ.
Fördelar: Intension, rytm, rörelse och distans kan övas under tuffa förhållanden.
Nackdelar: I rustning mot rustning, så slås man inte som man gör obeväpnat. Rörelser och tekniker skall vara annorlunda.
<b>Sparring med skyddsvapen</b>
Typ: båda är beväpnade med vadderade vapen
Fördelar: Intension, rytm, rörelse och distans kan övas.
Nackdelar: Oftast är vadderings vapnen otympliga, vilket ger ett skevt utförande.
Det finns säker fler fördelar och nackdelar under varje punkt, men det viktiga är att ingen väg kan av sig själv fylla kraven. Tränar man bara tekniker så kan man massor av olika kombinationer och blir oftast en uppskattad instruktör, då folk tröttnar snabbt och vill ha något nytt och fräscht att öva på. Men skulle det komma till kritan så suger man, för känslan, flödet, intentionen, rörelsen finns inte där. Lika illa är det för den som bara sparras för då hamnar man lätt i första träffen scenarion, oavsetts hur lätt eller udda denna träff är och än värre om motståndaren träffar en halv sekund senare.
Så därför tycker jag också om sparring och kommer självfallet att vara idel öra för utvecklingar på området.
P.S Försäkerhets skull så lägger jag till denna brasklapp, det finns ingen inbördes ordning i mellan tränings sätten i mitt inlägg utan det är bara skrivet i den ordning som gavs till mig av högre makter