Jag har roat mig med att googla lite, men det är svårt att få tag i information som är mer underbyggd än att folk "har hört någonstans att". Den här sidan innehåller dock en hel del bra information om julfirandets kopplingar till vintersolståndsfirande, de romerska Saturnalierna och bra länkar: http://www.candlegrove.com/home.html
I varje fall är det här en rasande intressant diskussion! Angående jul och nyår, så bör skillnaden bero på att nyår inte firades den 24 december i det gamla Rom. Anledningen till det är en helt egen fråga som jag inte har några teorier kring...i alla fall har det garanterat inget med medeltida kalendermissar eller beräkningar av tidpunkten för Kristi födelse att göra.
Vilken <i>dag</i> Jesus föddes har ingen någonsin vetat (utom hans närmaste familj, kanske [:)]) eller försökt räkna ut, det är <i>årtalet</i> som har felberäknats. Jag har fått intrycket att den 25 december valdes som festdag för att de kristna ville fira samtidigt som de romerska hedningarna eller något liknande. Däremot stämmer det att födelsen antagligen ägde rum år 7. Det sägs ju i Bibeln att Augustus var kejsare och att Quirinius var ståthållare i Syrien, något som stämmer endast för åren 4 till 7 e.Kr. Dessutom har man på senare år hittat uppgifter om en supernova, som uppträdde på himlen år 7 - den kan dock inte gärna ha stått rakt ovanför stallet med tanke på att den syntes från Kina [:)]