[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Tre Solar

Tre Solar

Ja hittar du ingen annanstans att skriva någonting om medlemmar och företeelser kan du skriva här. Lite off-topic alltså.

Inläggav B Wadbring » 20 mars 2004, 00:15

Hej!
Nu är jag här med min stickning igen apropos Lena Endres tröja!
Hittade detta av en ren händelse:
-----
Nordeuropas äldsta stickade vante i votisk grav
förf: Jüri Peets
ID-nr: 1990:4:3 tecken: 4307

Tidigare trodde forskarna att konsten att sticka nådde Nordeuropa på 1500-talet. Nu vet man bättre. En liten bit av en vit-röd-blå vante har väckt sensation i estländska arkeologkretsar. Sommaren 1950 undersöktes ett votiskt gravfält i Jöugu, i nordöstra Estland. Gravfältet visade sig vara från 1200-talets slut...
-----
Fast visst - ägaren KAN ju haft med den från någon utflykt... [;)]

Bengan
B Wadbring

Inläggav Ny Björn » 20 mars 2004, 02:00

I nordöstra Estland? Trolig import. Det finns mycket lattjo i gravar som inte har ett dyft med den kulturella miljö den döde levat i, annat än som statushöjande "ögonbrynshöjare".

/N B
Ny Björn

Inläggav B Wadbring » 23 mars 2004, 00:55

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Ny Björn</i>

I nordöstra Estland? Trolig import. Det finns mycket lattjo i gravar som inte har ett dyft med den kulturella miljö den döde levat i, annat än som statushöjande "ögonbrynshöjare".

/N B
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Visst finns det mycket i de gamla gravarna som kanske inte representerar områdets kultur, men arkeologerna verkade ju anse att vanten hörde dit.
Om man nu ansåg den vara en statuspryl så borde man väl ha tillverkat sådana själva? Eller kanske att allmogen stickade tröjor och vantar, då var det ju inget som hamnade i stormäns gravar.
För nog tror jag att även en medeltidsmänniska ville klä sig varmt, speciellt om man skulle ut till sjöss.
Ja, ja, bara några funderingar.

Bengan
B Wadbring

Inläggav Ingrid Storrø » 23 mars 2004, 08:05

Interessant! Er det sikkert at votten faktisk er strikket og ikke nålebundet? Nålebinding har flere ganger blitt feilklassifisert som strikking. (Forøvrig har nålebundne votter vært brukt på sjøen i Norge helt fram til vår tid, i stedet for strikkede votter - får man hull i dem så rakner ikke hele saken, og det er jo nyttig for å holde seg varm. :))
Ingrid Storrø

Inläggav Martina » 23 mars 2004, 17:59

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by B Wadbring</i>

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Ny Björn</i>

/N B
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Visst finns det mycket i de gamla gravarna som kanske inte representerar områdets kultur, men arkeologerna verkade ju anse att vanten hörde dit.
Om man nu ansåg den vara en statuspryl så borde man väl ha tillverkat sådana själva? Eller kanske att allmogen stickade tröjor och vantar, då var det ju inget som hamnade i stormäns gravar.
För nog tror jag att även en medeltidsmänniska ville klä sig varmt, speciellt om man skulle ut till sjöss.
Ja, ja, bara några funderingar.

Bengan
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

1. Statusprylar = Något man <i>inte</i> kan tillverka själv! Ta siden som exempel.
2. Om allmogen under medeltiden stickat, vart har då alla stickor tagit vägen? Det finns en uppsjö nålbindningsnålar i olika material bevarade bara i Sverige, men vart är stickorna? Eftersom man använder 5 stickor till en strumpa, men bara en nål, så borde stickorna rimligtvis vara fler än nålarna?
Annars så var det inte förrän på 17-1800-talet som stickningen kom att börja bli populär i Sverige och t.ex. i Härjedalen fortsatte man att nålbinda in på 1900-talet. Naturligtvis <i>kan</i> allmogen ha stickat under tidig medeltid, glömt bort det och återupptagit det igen under modern tid, men det känns ganska orimligt.

F.ö värmer vadmal betydligt mer än en stickad tröja på sjön, den tar varken åt sig fukt på samma sätt eller släpper igenom vind.
Nålbundna vantar och strumpor både håller bättre och värmer mer än stickade, testa någon gång! [:p]

/Martina
Martina

Inläggav B Wadbring » 23 mars 2004, 18:31

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Martina</i>
F.ö värmer vadmal betydligt mer än en stickad tröja på sjön, den tar varken åt sig fukt på samma sätt eller släpper igenom vind.
Nålbundna vantar och strumpor både håller bättre och värmer mer än stickade, testa någon gång! [:p]
/Martina
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Okay - jag märker att jag börjar närma mig avgrundens kant i denna stickornas envig och flyr hellre undan än att illa svinga mitt i ämnet oslipade svärd... [:D]

Bengan
B Wadbring

Inläggav Eir » 26 mars 2004, 16:04

Jag har inte sett Tre solar, och jag är ingen expert på historisk klädsel. Jag har bara börjat "forska" i ämnet, som är mycket intressant...men jag har haft diskussionen "ska-historiskt-inkorrekta-filmer-få-finnas" många gånger...
Bl a med några historiestuderande som hävdar att handlingen i Gladiator är alldeles uppåt väggarna. Det må så vara.
Mitt argument är alltid: men OM någon 14-årig grabb nu tycker att detta är världens bästa film, rent av så intressant att han - som av ett mirakel - skulle råka bege sig till ett bibliotek, eller ut på nätet och ta reda på vilka Marcus Aurelius och Commodus faktiskt var, skulle inte filmen ha existensberättigande då?
Spelfilm är inte dokumentär, men om den väcker nyfikenhet för ett historiskt skede är den kanske något värd, trots sin inkorrekthet?
Eir

Inläggav Vesuvius » 2 april 2004, 19:56

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">2. Om allmogen under medeltiden stickat, vart har då alla stickor tagit vägen? Det finns en uppsjö nålbindningsnålar i olika material bevarade bara i Sverige, men vart är stickorna? Eftersom man använder 5 stickor till en strumpa, men bara en nål, så borde stickorna rimligtvis vara fler än nålarna?
Annars så var det inte förrän på 17-1800-talet som stickningen kom att börja bli populär i Sverige och t.ex. i Härjedalen fortsatte man att nålbinda in på 1900-talet. Naturligtvis kan allmogen ha stickat under tidig medeltid, glömt bort det och återupptagit det igen under modern tid, men det känns ganska orimligt.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Jag kom bara att tänka på en sak (som förmodligen inte stämmer, jag e ute på hal is), men om man nu skulle vara sån och vara sån och komma med helt ogrundade teorier så... Om man nu stickade (även om inga fynd hittats av själva stickningen) så borde man ju ha hatt massa stickor av trä. Och på medeltidsplatser (iallafall Lödöse) har man hittat s.k. "korvpinnar". Någon som ser en mycket vag teori kopplas ehop? [:I] Men ooom det skulle vara så (fast det antagligen inte går att bevisa)? Vet man vad dessa pinnar användes te?

//Ves på halt vatten
Vesuvius

Inläggav Ny Björn » 22 september 2004, 18:07

För alla som väntat spännt - nu är er plåga slut, "Tre solar" har kommit på DVD!

Tex [url="http://www.dvd.se/asp/base.asp?Page=Box&UID={402E5334-59F7-488F-B660-EBC3CEBCAD58}&artikelnr=5507020"]här[/url]

[:p]

/N B
Ny Björn

Inläggav Arild Krake » 22 september 2004, 19:52

Nej ni hann före ;( De var ju slutsålda.

Ludvig
Arild Krake

Inläggav VonGraven » 22 september 2004, 20:00

Ooh, äntligen. Jag har bara väntat på att få höra de feta hornstötarna med min bioljudsanläggning! :P
VonGraven

Inläggav Sigfuss » 5 oktober 2004, 12:20

Ja nu har man ju sett den.....och nog kunde man ha lagt dom femtio kronorna på något annat.....trots att jag väntade med att titta in på den här tråden tills nu när jag sett filmen så fick jag Lena Endres stickade tröja på näthinnan det första som skedde - och där stannade den tills slutet.

Men nog fanns det en del dräkter som var riktigt fina med också, synd bara att dom endast passerade förbi eller befann sig i bakgrunden.
Sigfuss

Inläggav Vix Hq » 5 oktober 2004, 21:16

Läste en intervju med kostymören, tror det var i Femina eller någon liknande tidning, men kan inte komma på vilken (nån som vet?)... Hon kommenterade att hon fått klagomål på den stickade tröjan. Hennes svar på dem var att det här var hennes <i>tolkning</i> av medeltiden...

/Vix.
Vix Hq

Inläggav Emoni » 6 oktober 2004, 06:39

Jag läste en intervju i MedMera där hon sa att eftersom man ändå inte vet hur man klädde sig under medeltiden så hade hon inte brytt sig om att göra någon efterforskning, hon hade emst gått på vad som kändes medeltida för henne. Hmm...
Emoni

Inläggav WolfDawn » 5 mars 2008, 22:03

Jag tittade precis igenom filmen. Det första som konfunderade mig var om man verkligen hade klänningar helt sydda i läder? måste vara ytterst obekvämt för att inte tala om hur det måste skava att rida "herrsadel".

nu är jag inte särskilt begåvad inom ämnen om medeltiden det kan jag erkänna. Därför är det jag reagerar mest på hennes skådespeleri. Hennes väninna och barn har precis dött i pesten och mannen försöker ta självmord. Och hon bara står där. De går förbi ett skeppsvrak med åtminstone 50 personer som dött i pesten. Det är strålande sol och de har legat där i några dagar. Tänk er vad det måste lukta! rynkar hon ens på näsan. nej. och det är bara ett fåtal av de missar i skådespelet hon gör. Tom jag som amatörskådespelare skulle nog kunna göra ett bättre jobb. Och den stackars hästen. jag tror hon hade lösa tyglar i två scener. Tänk er att varje scen tas om åtminstone 4 gånger. Den hästen lär ha haft en ytterst söndrig mun sedan.
WolfDawn

FöregåendeNästa

Återgå till Diverse skvaller