av Djingis Khan » 11 mars 2006, 19:15
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by vemtogmittnamn</i>
Jag tänkte fortsätta på denna gamla tråd, och fråga om bältesspännen. Är det någon som har en bra länk till bilder av dessa, eller en beskrivning om vad som är någolunda tidsenligt. Min budgett är minimal, och jag hoppas att jag kan hitta ett modernt spänne som inte skär sig mot min dräkt, inspirerad av bockstensmannens. Min tänkta karraktär (dock inte för lajv, men för att få en riktlinje av vad jag skulle kunna bära) är en självägande bonde från ett hushåll med små resurser och därför finns inga krav på finare utsmyckningar än nödvändigt.
Till min förra dräkt gjorde jag ett tunnt bälte, ca 1,5-2 cm brett, och så långt att änden gick ner i till knät. Finns det någon källa jag kan använda mig av för när jag ska göra ett nytt?
mvh.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Bockstensmannens bälte var ju mycket brett, och därför måste söljan varit ganska stor. På Varbergs museum har man ställt ut bältet med en rekonstruerad, enkel sölja i smidesjärn. Något fynd av järnspänne har jag dock inte hört om, men det borde ju inte vara helt omöjligt att sådana fanns. För inspiration hur dåtida bältesdetaljer såg ut rekommenderar jag [url="http://www.handelsgillet.se/baltesdetaljer.htm"]handelgillets[/url]grejer.