Nordiska långbågar??

Detta forum är till för diskussion kring historiska vapen, och deras tillverkning.

Inläggav Condrad » 5 maj 2003, 19:38

Hmm...

Misstänkte det.

Nån får väl skriva en...

Jag skall nog göra ett par bågar först...

Condrad
Condrad

Inläggav Angus Maciomhair » 5 maj 2003, 20:32

Hillary Greenland som skrivit 'Traditional Archer's Handbook' är så vitt jag vet från England, inte USA. Vad gäller böckarna skulle jag personligen rekommendera alla som är intresserade av att bygga bågar att köpa 'Traditional Bowyers Bible'. I första hand volym 1 men även de två andra har mycket matnyttig information.

Hillary Greenlands bok är förvisso välskriven men jag tyckte den var lite tunn innehållsmässigt när det kom till själva byggandet. Den förklarar inte <i>varför</i> en viss bågdesign fungerar, varför lemmarna ser ut som de gör etc. vilket förklaras i 'The Bowyer's Bible'

Däremot tar 'Traditional Archer's Handbook' upp hur man sköter om sin träbåge på bästa sätt vilket är mycket värdefullt. T.ex. ska man inte stå och hålla den vid fullt uppdrag för länge ("A fully drawn bow is 7/8 broken" <i>Saxton Pope</i>)

Jag skulle även vilja rekommendera tidningen 'Primitive Archer Magazine'. Den har en hel del jaktartiklar men även mycket bågbyggartips, bokrecensioner, etc. På hemsidan http://www.primitivearcher.com/ kan man läsa lite ur senaste numret samt en hel del gamla artiklar. Det finns även ett forum (i mitt tycke har det blivit en smula rörigt) där man kan ställa frågor om allt mellan himmel och jord som rör bågbyggande.

Ha det...
/Angus
Angus Maciomhair

Inläggav Svartsol » 9 maj 2003, 20:19

Någon som vet vart man få tag på en pilbåge?
Svartsol

Inläggav Angus Maciomhair » 10 maj 2003, 21:24

Så här på rak arm: Ja, utan tvekan.

Tala om vad du är ute efter dvs.
*Typ av pilbåge
*Styrka
*Material (med/utan glasfiber, backning eller ej osv.)
*Vilken prisklass du tänkt dig
*Vill du ha möjligheten till en custom fit eller ej?
osv. så kan jag ge dig ett mer exakt svar på frågan var du kan få tag på det.

Ha det...
/Angus
Angus Maciomhair

Inläggav Halvor » 11 maj 2003, 20:35

Okei:

Jeg vil ha en 1300-talls, 6o lbs. askebue, ca. 5 fot lang.
Ikke noe backing.

Evt. en norsk, 1300-tallsbue, laminert furu/ask, ca. 5 fot lang og med innhøvla profiler på forsiden (bilder kan skaffes)

Hvor mye koster det?

Halvor
Halvor

Inläggav Svartsol » 11 maj 2003, 22:22

Hm, så långt har jag ej tänkt än. Men det ska jag kolla närmare på, och återkomma. [;)]
Svartsol

Inläggav Angus Maciomhair » 11 maj 2003, 22:37

Snacka om att ta någon på orden... varför blir jag inte förvånad att det var just du som gjorde det Halvor? [:)]

En 5' olaminerad askbåge på 60# ska väl gå att skrämma upp. Priset vet jag inget om eftersom det inte är jag som gör dem men <b><i>gissningsvis</b></i> hamnar det runt 2.000-3.000 svenska kronor +frakt och ev. tull.
Blir du hemsk ledsen om det är en 1400-talsbåge istället för 1300-tal?

Skicka gärna en bild på bågen med inhyvlade profiler.
Ha det...
/Angus
Angus Maciomhair

Inläggav Condrad » 12 maj 2003, 15:36

Nordisk långbåge...

Är det ett eget begrepp eller att likställa med Engelsk långbåge?

Är den nordiska lik den engelska och i så fall under vilken tidsperiod.

Hade vikingen långbåge typ flatlemmad eller engelsk variant.

Material i den nordiska?

Ask eller idegran?

Vad det gäller svärd finns det ju några som försökt att göra släktträd av de olika typerna.

Någon som vågar sig på detta när det gäller långbågar?

Är det någon som vet var man kan få tag på idegran?
Condrad

Inläggav Angus Maciomhair » 12 maj 2003, 20:23

Jag har aldrig förut hört benämningen 'nordisk långbåge'. Med 'engelsk långbåge' avses oftast den bågtyp med ett D-profilerat tvärsnitt i greppet och som böjer genom hela bågen vid fullt uppdrag. Enligt David Gray, författare till 'Bows of The World', har denna typ av bågar dykt upp lite här och var oberoende av varandra och är ingalunda en specifikt engelsk företeelse. Att den numera ofta går under beteckningen 'engelsk' beror säkerligen på hundraårskriget.

Vikingabågar är ingenting jag kan speciellt mycket om men såvitt jag vet var de vanligen flatbågar av ask eller alm. Materialet i sig spelar igen större roll så länge man håller sig från extrema dragvikter, det är mer en fråga om att anpassa designen till vad materialet håller för. Jag vill dock inte påsta att samtliga träslag duger till 80# bågar. Huruvida de nyttjade tvividsbågar eller ej kan förhoppningsvis Ny Björn svara på.

Ett släktträd på bågar vågar jag mig absolut inte på att göra.

Idegran går att beställa från USA för ca. $100/ämne. Då är det oftast två kortare bitar som du själv får limma samman, detta pga att det är svårt att hitta bra bitar som är tillräckligt långa för en båge.
Beroende på om bitarna är ohyvlade eller hyvlade på mindre än 3 sidor (eller var det 2?) så måste du ha ett intyg från den amerikanska leverantören att träet inte är skadedjursdrabbat. Kontakta tullen ang. detta de vet precis vilka intyg som behövs och vilken myndighet i USA som utfärdar den samt vad tullsatsen ligger på.
Länken har jag inte bland mina bookmarks just nu men jag kan leta upp den igen om du vill.

Det går att få tag på svensk idegran men då ska man i stort sett ha kontakt med någon som har det på sin tomt och vill bli av med det av en eller annan anledning.

Ha det...
/Angus
Angus Maciomhair

Inläggav Halvor » 13 maj 2003, 16:24

Jeg er definitivt ingen bueekspert, men noe har man plukket opp:

Buene i Nydam (dansk våpenoffer fra 400-tallet) var såvidt jeg husker av barlind (idegran) og hadde D-form og hornnocker.

Vikingtidsbuer er skjeldne, men det foresvever meg at det ble funnet i Hedeby og at de da ver östlige, rekurverte buer. Sannsynligvis var skandinaviske buer enten flatbuer eller D-buer av ask, eik eller et annet velegnet materiale.

Under utgravingene på Bryggen i Bergen ble det funnet ganske mange fragmenter av buer der det virket som en form for laminert flatbue av furu og ask. For de som er spesielt interessert kan jeg anbefale artikkelen:

Farbragd Oddmunn: "Pilefunn fra Oppdalsfjella", Trondheim 1972, Miscellanea 5, Det kgl. Norske Vidensskabers Selskab Museet.

Vanskelig å få tak i, men kan kanskje skaffes via et universitetsbibliotet og kopieres eller noe.

Halvor
Halvor

Inläggav Angus Maciomhair » 13 maj 2003, 16:52

När gjordes Nydamfyndet?

Jag har aldrig sett det upptaget i någon bok, Alla författare tycks nöja sig med Holmegaard, Meare Heath och Sudbury när de går in på äldre bågtyper för att sedan gå mer eller mindre direkt på ELB =(

Ha det...
/Angus
Angus Maciomhair

Inläggav Condrad » 13 maj 2003, 18:55

Meare Heath bågen är såvitt jag vet från ca 2500 år f kr.
Enligt Halvor är Nydamm bågen ca 400 e kr.
Finns det några dateringar på de andra bågarna?
Holmegård, Mary Rose och Oppfjell?
Finns det flera?

Condrad
Condrad

Inläggav Condrad » 13 maj 2003, 19:00

Jag rättar mig själv så slipper ni..

Nydam, Holmegaard, Oppdalfjella.

Sedan lägger jag till Hedeby.

Condrad
Condrad

Inläggav Angus Maciomhair » 13 maj 2003, 19:40

Jag syftade mer på när man fyndade Nydambågarna (70-, 80- eller 90-tal etc.), tanken som slog mig var att det var så pass nytt att författarna inte fått tag på material om det.

Vad gäller datering av bågarna kan jag inte hjälpa dig just nu då jag har lånat ut hela min TBB-serie och 'Bows of The World' samt fn. befinner mig ca 8 mil från min bokhylla [:(]
Om jag vågar mig på att ta det från minnet så är Både Holmegaard och Sudburybågarna från samma period (i runda slängar) som Meare Heath. Sudburybågen är dock inte ett helt fynd, endast en av lemmarna IIRC.
Mary Rose sjönk 1545 och såvitt jag minns har man inte gjort några dendrokronologiska studier på bågarna för att datera dem, jag tror man inriktade sig mer på deras dimensioner, lemprofiler & dragstyrkan. Det var dock ett par år sedan jag läste Robert Hardys 'Longbow: A Social And Military History' så jag ber att få återkomma i den frågan. Jag är dock tveksam till om de skulle vara äldre än 1500-tal.

Ha det...
/Angus
Angus Maciomhair

Inläggav Lena » 13 maj 2003, 20:35

Holmegaardbågen kommer från en Maglemoseboplats, dvs "kultur"datering till 9500-6800 f.Kr. Mig veterligen har det inte gjorts kol 14-dateringar på fynden därifrån, fast det var några år sedan jag höll på med stenålder, så det kan ju ha ändrats sedan dess.

Vill man ha fler stenåldersbågar, så finns det några från Tybrind Vig också.

Lena
Lena

FöregåendeNästa

Återgå till Vapen