Hillary Greenland som skrivit 'Traditional Archer's Handbook' är så vitt jag vet från England, inte USA. Vad gäller böckarna skulle jag personligen rekommendera alla som är intresserade av att bygga bågar att köpa 'Traditional Bowyers Bible'. I första hand volym 1 men även de två andra har mycket matnyttig information.
Hillary Greenlands bok är förvisso välskriven men jag tyckte den var lite tunn innehållsmässigt när det kom till själva byggandet. Den förklarar inte <i>varför</i> en viss bågdesign fungerar, varför lemmarna ser ut som de gör etc. vilket förklaras i 'The Bowyer's Bible'
Däremot tar 'Traditional Archer's Handbook' upp hur man sköter om sin träbåge på bästa sätt vilket är mycket värdefullt. T.ex. ska man inte stå och hålla den vid fullt uppdrag för länge ("A fully drawn bow is 7/8 broken" <i>Saxton Pope</i>)
Jag skulle även vilja rekommendera tidningen 'Primitive Archer Magazine'. Den har en hel del jaktartiklar men även mycket bågbyggartips, bokrecensioner, etc. På hemsidan
http://www.primitivearcher.com/ kan man läsa lite ur senaste numret samt en hel del gamla artiklar. Det finns även ett forum (i mitt tycke har det blivit en smula rörigt) där man kan ställa frågor om allt mellan himmel och jord som rör bågbyggande.
Ha det...
/Angus