Alltför ofta ser jag folk skriva på diverse ställen om deras bågars minst sagt fantastiska prestationer. "Min långbåge som jag gjort själv genomborrar lätt en tre tums stålplåt på 600 meters avstånd", "Min båge skjuter igenom en tjock ekstam" osv osv.
En del "historiska" uppgifter som man hittar är inte mer pålitliga: Det kan låta i den här svängen:
"Jag läste om hundra engelska långbågsskyttar som i en salva mejade ner tusen franska riddare innan de ens hade hunnit se sina motståndare", "En beriden mongolisk bågskytt som sköt bakåt i sadeln genomborrade tre förföljande riddare med samma pil på 400 meters avstånd blabla" etc...
Så kan ni här på historiska världar som har erfarenhet av traditionellt bågskytte berätta om era erfarenheter? Jag skulle behöva få en motvikt mot all osanning som folk slänger ur sig. Jag har själv en ungersk kompositbåge tillverkad av Csába Grözer som nätt och jämt naglar sig fast i en vanlig piltavla på ca 150 stegs avstånd, men mer erfarenhet än så har jag inte
/Mikael