av Eva Andersson » 5 juli 2003, 11:22
OK, jag är en dålig människa och använder vlieseline. Fast vlieseline är jut tyg med klister, vilket troligen var en vanlig lösning, det var det i alla fall senare, under 1500-talet, när man vill eat tnågot skulle vara styvt.
Men jag har även stärkt saker och då är det stärkelse på tub som gäller (verda). Om mna använder spraystärkelse kan man få hålla på tills man faller död ner vid strykbrädet.
Problemet är att allt färre affärer för stärkelse på tub. Sist jag skulle stärka krås tunnade jag ut vanligt trälim i varmt vatten och använde det.
Det är nog en listig idé för fillets, det blev lite rivitgt runt halsen när jag använde det till kråsen, men det problemet uppstår ju inte med en huvudbonad.
Mna rör alltås ut lite lim (tycke och smak? Jag har ingen aning om dosering, jag bara gissade)i varmt vatten och dränker tyget i det. Man låter det bli riktigt genomdränkt, kramar ur det och hänger det sedan för att torka. Om man inte vill ha hängveck får man ta ner det innan det är torrt och stryka det torrt. Det är också enda tillfället när man kan forma det, som när man formar kråset till "åttor".
Eva