[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Fillet

Fillet

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Fillet

Inläggav Lena » 5 juli 2003, 10:39

Hej!

I klassisk sista minuten panik (OK, jag vet det ar nastan en manad till medeltidsveckan, men jag har ocksa en klanning, en huvudduk och en forelasning att gora klart) behover jag gora en fillet (en san dar "pillerburk utan lock" som damerna har pa sig i bla Mannesse-codexen).

Problemet ar emellertid hur man ska fa linnet att sta rakt upp. Fodring med kraftigare linne verkar inte bli styvt nog. Vet nagon ett bra knep? Garna "autentiskt" - det klassiska 'men om du tar en bit kartong och lindar med silvertejp sa blir det ju bra' vagrar jag.

Lena
Lena

Inläggav Arild Krake » 5 juli 2003, 10:56

Använd ett linne som är tätvävt och stärk sedan det hela. Det finns att köpa stärkelse (på sprejflaska har jag hört) eller så kan man använda mjölblandningar. Vet inte ricktigr hur det går till men det borde gå att läsa om i någon bok om folkdräkter. Jag vet att Eva har stärkt huvudlin så hon kanske har några tipps.

Ett annat sätt är att ha styvt läder eller varför inte pergament i stället för "kartong och silvertejp".

Ludvig
Arild Krake

Inläggav Eva Andersson » 5 juli 2003, 11:22

OK, jag är en dålig människa och använder vlieseline. Fast vlieseline är jut tyg med klister, vilket troligen var en vanlig lösning, det var det i alla fall senare, under 1500-talet, när man vill eat tnågot skulle vara styvt.
Men jag har även stärkt saker och då är det stärkelse på tub som gäller (verda). Om mna använder spraystärkelse kan man få hålla på tills man faller död ner vid strykbrädet.
Problemet är att allt färre affärer för stärkelse på tub. Sist jag skulle stärka krås tunnade jag ut vanligt trälim i varmt vatten och använde det.
Det är nog en listig idé för fillets, det blev lite rivitgt runt halsen när jag använde det till kråsen, men det problemet uppstår ju inte med en huvudbonad.
Mna rör alltås ut lite lim (tycke och smak? Jag har ingen aning om dosering, jag bara gissade)i varmt vatten och dränker tyget i det. Man låter det bli riktigt genomdränkt, kramar ur det och hänger det sedan för att torka. Om man inte vill ha hängveck får man ta ner det innan det är torrt och stryka det torrt. Det är också enda tillfället när man kan forma det, som när man formar kråset till "åttor".

Eva
Eva Andersson

Inläggav Sara Lundström » 5 juli 2003, 12:10

Potatismjöl då? Det är inte tidsenligt, men jag tycker det är bra. Jag har stärkt kragar med detta utrört i vatten med mycket gott resultat. River dödsskönt...
Sara Lundström

Inläggav Arild Krake » 5 juli 2003, 13:32

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Eva Andersson</i>

OK, jag är en dålig människa och använder vlieseline. Fast vlieseline är jut tyg med klister, vilket troligen var en vanlig lösning, det var det i alla fall senare, under 1500-talet, när man vill eat tnågot skulle vara styvt.

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Jag har för mig att Grekerna använde linnerustningar. En massa lager linnetyg ihopplimmat med hästlim. Så att limma tyg är ju en gammal företeelse.

Jag har även hört att tapetklister används till stärkning av tyg, tänk bara på att det inte är vatten fast.

Ludvig
Arild Krake

Inläggav Johan Käll » 5 juli 2003, 22:06

På Malmö museum har de ett hattbrätte från medeltid som är gjort av gamla bokblad. Om de var av pergament eller papper förtäljer dock inte historien. Till kragen på min fleckia har jag använt två lager av ordentligt läder för att få stadga (och lite extra skydd)
Johan Käll

Inläggav Roger » 6 juli 2003, 02:16

Bara en liten fundering från en som är ovan att stärka saker.. Jag håller på med ett par pluderhosor, men behöver stärka delar i dem för att få rätt form. Men hur håller de olika metoderna med lim/vatten, tubstärkelse, potatis mm vid tvätt?

/Roger
Roger

Inläggav Eva Andersson » 6 juli 2003, 07:13

Potatismjöl är inte klistrigt nog för att bli bra stärkelse, det blir till ett pulver när det torkar.
För ett par byxor skulle jag nog testa spraystärkelsen, eftersom det inte behöver (bör) bli hårda som papp, vilket en del huvudbonader behöver. Annars var det stärkelse på vetemjöl och klister (måste kokas) som användes till olika linnevaror ända in på 1800-talet.
Och vad det gäller papper så finns det bevarade hattar från 1500-talet som har just papper/kartong som styvnad.

Eva
Eva Andersson

Inläggav Eva Andersson » 6 juli 2003, 08:34

Eh, vetemjöl och vatten, inte klister, det blir klister.

Eva
Eva Andersson

Inläggav Roger » 6 juli 2003, 09:00

Ok... Men min fundering är mera åt vad som händer i längden med plagg som stärks med de olika metoderna... Problemet för mig är att det ska vara flera olika lager av tyg i byyxorna.. Så hur blir det när byxorna av nåt skäl blir blöta? Hur bra håller de olika metoderna, etc? "Läcker" stärkningen ut? Kruxet för mig är att yttersta lagret av tyg är sammet, och det bör nog inte utsättas för någon stärkelse om det ska behålla ytan...

/Roger
Roger

Inläggav Eva Andersson » 6 juli 2003, 10:18

Det var lite därför jag föreslog spraystärkelse eftersom du knappast vill doppa dina sammetsbyxor i stärkelsevatten.
Spraya på baksidan och stryk, spraya och stryk tills du tycker det är okej.
Den sortens spray bör inte reagera alls på regn. Jag har tvättat huvuddukar stärkta med Verdastärkelse, iofs tubvarianten men det är samma grej bara mer koncentrerat, och en del av effekten är kvar efter 60 graders tvätt.
har du redan gjort byxorna?
Jag har gjort två par byxor bestående av remsor, efter det första mönstret i Patterns of Fashion och de har bara bestått av ett lager satäng, ett lager grovt linne och bomullssammet och de har hållit formen bra. De står ju inte direkt ut som bollar, men ser OK ut för . Om man vill ha såna där extrema som står ut som fotbollar från höfterna får man stoppa upp byxorna. De hela byxorna på s 74 i PoF hade stora fickor inuti som man kunde stoppa med lite av varje, kuddar, dukar, lakan etc.
Det var någon sånggrupp jag träffade i Visby ett år som hade stoppat sina med dun och därför även kunde använda dem som kuddar.

Eva
Eva Andersson

Inläggav Åsa W » 28 april 2004, 15:29

För en massa år sedan sydde min farmor gardiner till min syster. Gardinerna hade virkade fjärillar som var stärkta i sockervatten. Fjärillarna höll formen tills min syster (hon var inte så gamal och förståndig då) kom på hur gott det var att slicka på dessa söta fjärillar.
Åsa W

Inläggav Andersson Gunilla » 25 maj 2004, 16:08

Stärkta tyger ialla fall de stärkningar man kan göra själv tål inte att bli våta. Därför har man historiskt stärkt linneplagg och gjort om stärkningen vid varje tvätt. Exempelvis av pipkragar, vita hättor och huvuddukar Man kan visst stärka med potatismjöl (på linne och bomull inte ylle, siden eller syntetmaterial).
Följ anvisningarna på potatismjölspaketet och KOKA som saftsoppa eller kräm fast av enbart vatten och potatismjöl.Vill du vara riktigt period skaffar du rismjöl(som importerades till europa på medeltiden) från någon asiatisk butik och kokar det på samma sätt. Doppa din linnehätta eller vad det är i lösningen när den svalnat till hanterlig temperatur. Vrid ur och torka så slätt som möjligt, när det torkat pressar man, försiktig så att stärkelsen inte blir svedd, helst med pressduk.

Vill man ha annat tyg styvt är det bättre att använda äldre (jag menar 1800 och 1700 tal) motsvarigheter till vliselin, eller vlieselin. Slaglärft (ett specialpreparerat linnetyg som så vitt jag vet inte tål vattentvätt) måste nämligen pikeras(sys fast för hand) mot det tyg som ska styvas. Både att behöva sy fast för hand över hela ytan och att inte kunna tvätta är bökigt tycker jag. Gissa varför påpressbara mellanlägg har blivit så populära? Slaglärft är för de kraftigaste tygerna det finns också i lite olika tjocklekar, tillsammans med de tunnaste tygerna användes silkesorgansa och där emellan olika appreterade tyger (inga av dessa alternativ tål tvätt alla måste sys fast). I någon av Gustav II Adolfs jackkragar har jag för mig att man hittat björknäver som styvnad. Pluderhosororna från Sture kläderna som beskrivs i "Modelejon" (utställningskatalog) vill jag minnas var stoppade inte stärkta.
Andersson Gunilla

Inläggav Admin » 25 maj 2004, 16:51

I en skräddarförordning från 1400-talets början i Frankrike nämns lärft (styt linne) som mellanfodring i en "doublet" för att stärka kläderna.

/Henrik
Admin

Inläggav fiaLi » 9 maj 2011, 18:49

linne stärks allra bäst med lin, dvs ett avkok på linfrön. länge sen jag gjorde det, men det går ut på att koka ur linfrön i en skvätt vatten och sila bort fröna. är det inte så noga så stryk på hela gröten med frön och allt, de går ju att pilla bort sen. men en välkokt linfrögröt blir otroligt klistrig och tyget kan bli styvt som attan när det är stärkt. sparas några dagar i burk i kylen om du gör mycket. kan ju spädas ut till stänkvatten när du vill stärka tvätten du stryker om du är lagd åt det hållet. borde rimligtvis vara det ursprungliga vegetabiliska och mest inhemska alternativet om man inte tjusas av tanken på att koka klövar och horn till lim...
jag hade det till att pensla på en varp av lingarn 16 (entrådigt tunt lingarn) och det gjorde att varpen höll betydligt bättre än innan. det är lätt störande att gå och skarva varptrådar varannan minut. en hel del nöttes bort när jag vävde, men riktigt så mycket våld utsätter man ju inte tyget för som du behöver stärka. linfröna som blir över kan man baka på eller ha i frukostgröten :D

fiaLi, Bondeuppbådet i Östergötland
fiaLi

Nästa

Återgå till Kläder och textila hantverk