av Todd » 10 december 2002, 17:42
Henrik,
Med ditt inlägg tidigare i tråden så utgick jag att du hade gjort noggranna efterforskingar på området, nu är det ju alldeles uppenbart att så inte är fallet.
Det finns ref. från både Tyskland och Storbritanien och man kan då med största säkerhet anta att även sk. läderflaskor även användes av Skandinaver. Läderflaskor, lädertankards, vattenläglar har alltid varit en favorit hos sjömän tex.(pga. sjögång och glas/keramik går sönder. samt råvaran är lätt att laga).
Jag ger gärna ett lite bättre exempel än din "Katana teori"
I flertalet Burgundiska/Italienska/Fransk målningar så återkommer en hjälmtyp med som liknar en öppen salet stora runda "öronskydd" dessvärre så finns det ingen bevarad hjälm idags dato, detta är ett faktum som har förbryllat historiker runt om i Europa och det finns alltför många olika avbildingar för att det hela skall vara enligt din "Katana" teori.
Att man inte skulle läderflaskor i Skandinavien är för mig absurt, du tror således att man bara använde sig av glas/keramik/trä/tenn och helt negligerade det stryktåliga matrialet läder?
Det finns häller inga svenska medeltida kokböcker bevarade, så vi jag antar då det kändes bra att iallafall få dricka gott ur ett propert kärl utan smak av läder och vax ; )
Inga "katana teorier tack.
Mvh Todd
St:Olofs Gille