[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - vikingatida kvinnokläder

vikingatida kvinnokläder

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Inläggav Fera » 23 oktober 2003, 13:29

Hej!
Jag har gjort ett eget mönster till hängselklänning. Utgår från sex bitar. (3 fram, 3 bak...) och lagt till kilar från höfthöjd. Den har snörning i sidan och hålls därför på plats trots spännbucklor. Om jag får säga det själv så är den väldigt snygg.
Om du tvekar på att det är ull du är på väg att köpa kan du be försäljaren att göra ett bränn-prov. Tag en liten bit tyg och bränn delar av det. Blir det små kulor vid det brända är det ngn form av polyester inblandat. Det brända ska falla bort och lukta illa, då är det ull! (Tänkte att alla kanske inte viste det...)
Kram[:I]
Fera

Inläggav Ebba » 13 januari 2004, 22:01

Har hört spridda uppfattningar om figursydda vikingatida kläder. Vad tycker ni här på forumet om det?
Jag tänker främst på skjortlar och överklänningar sydda i fler än fyra våder. Har sett flera bilder på det men hört folk som inte alls tycker det är korrekt. Snörningar i ena sidan?

Har en ide om att sy en ganska snäv klänning, eventuellt med snörning i ena sidan. Långa ärmar och till vaderna lång ungefär. Hur låter det?

Mycket tacksam för svar!!

Ebba
Ebba

Inläggav Månia » 2 september 2004, 13:31

Hej på er!
Har ni några tips på hemsidor med bilder på vikingadräkter? (Gärna med bilder på bronsfigurer mm som grävts upp...) Jag har tittat på länkarna som finns tidigare i denna diskution, med det kan ju ha dykt upp något nytt. =)

--Ameli--
Månia

Inläggav Vix Hq » 3 september 2004, 09:53

Om du vill titta på sk guldgubbar - gå in på SHMs bildbyrå och sök på "guldgubbe". Det blir runt 70 träffar!

Vix Hq

Inläggav Heidi » 20 oktober 2004, 16:12

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Om jag tänker vikingatida kvinnoklädnad så tänker jag automatiskt hängselkjol med bucklor och så vidare...så verkar alla tänka (eller?)i alla fall om man kollar runt i olika bildarkiv eller på olika hemsidor.
Om man vill göra en vikingatida dräkt, är tjej och mot all förmodan inte vill ha just den typen av kläder, vad rekomenderas då?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Nå har jeg fått tak i to fine tynne kypertvevde ullstoffer (98 kr. meteren på Stoff&Stil i Norge[:)]) Det ene er i en ganske lys gulfarge det andre er rødrosa (minner om tomatsuppe). Jeg er en glad nybegynner som har tenkt å satse på vikingtid, men jeg tror ikke jeg skal satse på en selekjole i denne omgangen.

Planen er å lage en underkjortel i tomatsuppe-fargen. Enkel konstruksjon med kiler i sidene, foran og bak. Ermene skal være så trange det går an, uten å bruke knapper eller snøring. Kanskje litt lange, så man får fram rynkene oppover underarmen?

Av det gule stoffet tenkte jeg å lage en kjortel til å ha utenpå. Samme snitt men litt videre så den faller pent. Ermene litt videre og kortere så ermene på underkjortelen synes.

Dette synes jeg minner endel om draktene jeg har sett på Bayeux Teppet og i St. Albans Psalter. Er det andre steder på nettet å lete etter bilder fre så tidlig periode?

Spørsmålene er følgende:
Kan dette passe for overgangen mellom vikingtid og middelalder i norden? Da tenker jeg på stoffkvalitet, farger og snitt.
Hvor lang bør kjortelen være? Fotsid eller enda lengre?
Hodebekledning: slør eller hette ala Dublin/York? Andre forslag?

mvh
Heidi
Heidi

Inläggav dörte » 15 december 2004, 15:16

hej! jag tänker om att sy en víkingartid-klänning. jag har redan ett, men jag vill gärna ha en "snyggare". kunde inte finna fynd-redogörelse, saa har naagon en idé om de hade kil i deras kläder? (til exempel fram paa klänningen). och om de kunde ha naagon annan färg? det är lite ovan att skriva svensk men jag hoppa att du kan förstaa vad jag vil säger [:I]
dörte

Inläggav Angus Maciomhair » 15 december 2004, 15:26

Dörte: Titta i tråden [url="http://www.historiska.se/histvarld/forum/topic.asp?TOPIC_ID=587"]Olikfärgade kilar[/url], den kanske kan ge svar på dina frågor.
Om du känner att engelska är lättare så posta gärna frågor i det engelska forumet, men ditt inlägg var fullt begripligt.

Välkommen till forumet.
/Angus
Angus Maciomhair

Inläggav Martina » 17 december 2004, 21:31

Det finns redan en hel del skrivet om vikingatid på forumet, har du inte redan gjort det så rekommenderar jag dig att söka på "spännbucklor" med search-funktionen så lär du få upp det mesta om kvinnodräkt. Är det en hel dräkt, en hängselkjol eller en klänning med ärm du är ute efter?

Lycka till!

/Martina
Martina

Inläggav Ny Björn » 20 december 2004, 00:00

Följande trådar flyttas hit från tråden "vikingatida hängselkjol" som raderas.

/N B
----------------------------------------------------
Antigone
Posted - 18 Mar 2004 : 18:56:02

Hej. Jag undrar om det är någon här som har sytt en vikingatida hängselkjol. Jag ska göra det hade jag tänkt, men det finns ju rätt så många olika modeller. Om man ska ha en figursydd hängselkjol, blir det nödvändigt med nån sorts snörningsanordnig då? Förutsatt att man inte använder den tvådelade modellen förstås. I sådana fall, hur har folk löst det? Jag skulle gärna ta del eventuella erfarenheter från rekonstruktioner av vikingatida hängselkjolar, hur ni har gått till väga och så.

/Antigone

Tyra
Posted - 19 Mar 2004 : 04:53:46

Hej! Jag fuskade och anvande mig av alla bilder pa Historiska Varldars sida!! Jag tittade noggrannt pa sa manga bilder jag kunde hitta, bade pa vikingtida material och aven pa kjolar som andra tillverkat i modern tid. Sedan gallde det at lasa allt som fanns att lasa ang material, stygn osv.(vissa saker fattar man inte forran man maste till att gora dem sjalv - tex. har jag lart mig att klippa anorlunda nu nar jag syr for hand - om man syr pa maskin behover man inte bry sig hur lang en knepig som kommer at bli, men nar man ska sitta och pilla for hand blir det en helt annan grej!. Var dock noggrann med kallfortackningar, da det finns em massa folk som anser sig vara experter pa vikingar men faktiskt inte har en aning om vad de egentligen har for sig. Sedan har jag nu sytt tillrackligt manga kjolar och "field testat" dem...av det lar man sig ocksa mycket (bla. att "tvadelade modeller", a.k.a "flappa flappa modellen" inte funkar, hasar, tyngs ner av spannbucklorna , blaser villt i vinden och faller framat om man lutar sig framat - livsfarligt vid oppen laga tex. Dessutom tvivlar jag starkt pa att de over huvud taget existerat, men det ar en helt annan grej!). Jag har inte haft anledning till att anvanda snorningar pa kjolarna, det funkar utmarkt untan, med forutsattning av att man satter pa sig kjolen genom att tra den over huvudet (istallet for att dra upp den fran fotterna och uppat). Lycka till!

Mia
Posted - 21 Mar 2004 : 00:11:53

Som du säkert vet, är det ingen som kan säga exakt hur den vikingatida hängselkjolen såg ut, eller hur frekvent den bars. Mitt bästa tips är, liksom föregående talare, att kolla på HVs mönster och bilder först och se om det faller dej i smaken eller överrensstämmer med vad du läst/sett osv. Eller sök (uppe i högra hörnet)på forumet, det har diskuterat på lite olika trådar.

Mia

------------------------------------------------------
Ny Björn

Inläggav Admin » 9 februari 2005, 18:39

NyBjörn:

Jag har ett bestämt minne från ett samtal med Inga Hägg 2000 där hon menade att det finns arkeologiska belägg (tolkningar) för tre typer av hängselkjolar: en figursydd variant, en tubulär variant, och en omlott-variant. Den sista är den jag har uppfattat som att man gjort om till en "flappa flappa"-modell. Hon menade vid tillfället att man kunde se på antalet hängen under spännbuckorna att det sannolikt var en tvådelad kjol där s a s baksidan hängde ihop med framsidan via spännbuckorna, och framsidan hängde fast i remmarna för fastsättning av spännbuckor på baksidan (fattar idag inte hur hon menade riktigt), jag uppfattade det som att det bara fanns rester under spännbuckorna att gå på. Eftersom bildmaterialet är helt obefintligt måste man kanske ta hänsyn till även denna form av äventyrliga tolkningar.

Har jag missuppfattat Inga? Har hon fel?

/Henrik
Admin

Inläggav Ny Björn » 9 februari 2005, 18:58

Jag misstänker att det är en missuppfattning som ligger och pyr. Fru Hägg bor ju numera i Sverige så det borde gå att höra sig för telefonledes - skall se om det hinns med i morgon.

/N B
Ny Björn

Inläggav Ny Björn » 10 februari 2005, 10:16

Jag har nu pratat med Inga Hägg och hon kunde mycket riktigt intyga att det rör sig om ett missförstånd, "flappa-flappa"förkläden är enligt henne ytterst osannolika, det som förekommit är mest troligt de två varianterna man van vid att se, dvs en omlottsvariant och en tillskräddad variant. Hon påtalade dessutom att det är viktigt att komma ihåg att man helst inte skall använda t.ex. baltiskt fyndmaterial för att återskapa t.ex. västnordiska dräkter - självklarheter för de flesta men ändå viktigt att ha i åtanke!

Hon hade även tankar på att översätta de delar av sin forskning som kan vara av intresse för återskapandet av svenska förhållanden - ev. skulle det kunna publiceras gnm Historiskas försorg.
-Låter det lockande Henrik? [;)]

/N B
Ny Björn

Inläggav Marthe Glad » 10 februari 2005, 10:24

< offtopic>

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Heidi</i>
Nå har jeg fått tak i to fine tynne kypertvevde ullstoffer (98 kr. meteren på Stoff&Stil i Norge[:)]) <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Står de i den vanskelige katalogen på nettsiden, eller er man faktisk nødt til å dra dit og kjøpe eller bestille papirkatalog?

< /offtopic>
Marthe Glad

Inläggav Admin » 10 februari 2005, 11:43

Nybjörn: Det är klart att det är lockande, men SHM har lagt ned sin förlagsverksamhet tills vidare så det blir över webben i så fall. vet inte om det fortfarande är intressant då.

/Henrik
Admin

Inläggav Mia » 12 februari 2005, 22:14

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Ny Björn</i>

..en omlottsvariant och en tillskräddad variant.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

(Oj,hej,det var nog ett år sen jag skrev något här på forumet.)
Jag skulle gärna vilja höra med någon som gjort en omlottvariant, hur det funkar i praktiken. Finns det någon här som testat? Jag provade en gång, men.. det funkade lixom inte. Troligen gjorde jag fel, men allt bara..hängde. Tog jag det omlott fram och hängde vänsteröglan i höger buckla osv, så blev det insnärjt och trångt runt benen. Vänsteröglan i vänsterbucklan blev.. inte bra, det bara hängde..fel och löst. Jag fattar nog inte..

(ja, ja, hoppas någon översätter Hägg!)
Mia
Mia

FöregåendeNästa

Återgå till Kläder och textila hantverk