[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Träslag i dolkhandtag

Träslag i dolkhandtag

Detta forum är till för diskussion kring historiska vapen, och deras tillverkning.

Träslag i dolkhandtag

Inläggav Johan Kriström » 4 juni 2003, 14:37

Då det här är min första text på forumet måste jag ta chansen att tacka för en bra plats med trevlig anda.

Så åter till min fundering. Jag står i begrepp att skafta ett dolkblad, triangulärt tvärsnitt och tämligen avlångt, mao typiskt testickeldolk eller rondelldolk. Då jag tänkte ge mig på den förra blir ju trä det naturliga valet men här blir jag lite osäker.
Så långt jag lycktas utröna använde man lite vad man kom åt, huvudsakligen lövträ, ek, ask och så vidare. Nu skulle jag vilja ett lite mörkare handtag och funderar på av man med gott samvete kan ge sig på då.
Sjödränkt ek (så kallad svartek) skulle nog vara estetiskt snyggt för det moderna ögat men föga historiskt.
Valnöt ger rätt färg men känns osäkert vid våra breddgrader om än något troligare i södra England som är ett intesseområde.
Päronträ är lite osäkert som slöjdvirke då det kan vara något sprött och även där finns ju geografiska reservationer.
Slutligen finns ju alternativet att använda ek och sen behandla det med vax/tjära/beck/linolja eller annat lämpligt för att ge en mörkare färg men här ar jag än mindre insatt i vad som faktiskt använts.

Min instinkt säger att valnöt eller ytbehandling är dom troligaste vägarna men jag kan lätt ha missat något viktigt. Tidsperiod jag tänkt mig är sista fjärdedelen av 1400-talet.

Mvh
Johan
Johan Kriström

Inläggav Lasse C » 4 juni 2003, 14:53

Välkommen!

Utan att fördjupa mig alltför mycket historiskt kan ek vara lite tveksamt till knivblad i kolstål/smidesstål. Eken har ett visst garvsyreinnehåll som, om det lyckas ta sig in fukt, kan ha väldigt otrevliga följder för den inneslutna tången...

Ask är betydligt bättre i det avseendet, och dessutom ett allmänt trevligt och ofta underskattat träslag! Försök rent allmänt när du använder s k ringporiga träslag som ask eller ek att få tag på trä där den täta delen av årsringen är så bred som möjligt! Det är den som är hård & stark. Jag har själv en bit ask med nästan centimeterbreda täta ringar, och den är helt otrolig! [:D][:D][:D][:D] (Och nej, jag delar <b>inte</b> med mig!)

Vad gäller päron och andra fruktträd håller jag inte med dig om att det blir för sprött. Det handlar mera om att avväga materialtjocklek och ta hänsyn till fiberriktning.

En av mina favoriter på ytbehandling är en klump med kokt linolja + bivax 50/50 som smälts ihop. "Valla" med klumpen, värm in efteråt och putsa. Låt ligga luftigt och härda ett tag.
Lasse C

Inläggav Björn Hellqvist » 4 juni 2003, 22:21

Ett tidsenligt träslag är buxbom ("boxwood" på utrikiska).
Björn Hellqvist

Inläggav Johan Kriström » 4 juni 2003, 22:41

Jo, jag hade för mig att eken är något korrosionsfrämjande dock har jag ingen känsla för tidsperspektivet på det. Men det må ju vara som det vill, ask har lika trivsam ådring. Sen håller jag med om att ask är trevligt att jobba med, min flatbåge byggde jag i ask.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Jag har själv en bit ask med nästan centimeterbreda täta ringar, och den är helt otrolig! (Och nej, jag delar inte med mig!)<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Så bra, då har du full förståelse för att jag inte delar med mig av den bit sjödränkt ek jag har. [;)]

Jag har pysslat lite med fruktträ men inte sett det som tillräckligt tåligt i större utsträckningar annat än som dekoration, förutom iofs att jag skott några pilskaft med päronträ.
Johan Kriström

Inläggav Johan Kriström » 4 juni 2003, 22:46

Björn: Tackar, det var ett jag inte var medveten om.
Johan Kriström

Inläggav Raymund » 4 juni 2003, 23:35

I "Knives and Scabbards" förekommer följande namngivna träslag bland knivskaften:
buxbom(26), lönn(8), äpple/päron(5), al(3), idegran(2), bok(1), björk(1), järnek(1) pil/poppel(1).
Nu är skaften inte tillräckligt många i boken för att få någon sorts statisisk säkerhet, men att över hälften av skaften är av buxbom borde tyda på något.

/R
Raymund

Inläggav Lasse C » 5 juni 2003, 06:47

Buxbom är bra! I alla fall om man vill ha ett hårt skaft, för buxbom är "hard as a tax collector´s heart", som det sagts någonstans. (Därmed också rätt krävande att jobba i.) En nackdel är att det är lite svårt att få tag på bra kvalitet och dimension, och därmed inte alldeles billigt.

Lönn förbisåg jag tidigare, men det är också bra. Hårt, stabilt och trevligt att jobba med. Vackert är det också om man får tag på flammig eller "bird´s eye".

Att det bara noterades 1 skaft av pil/poppel betyder också något. Det är nämligen rent ut sagt ett [}:)]-a skitvirke till sånt här!! Man måste ha använt det i brist på annat. Det är visserligen lättarbetat, men mjukt och har usel slitstyrka.

Som behandling kan jag även här nämna en metod jag gillar. Den används bl a på splitsfidar, vilket borde ge en vink om hur yta och slitstyrka påverkas...
1) Sänk ner föremålet i rå (gärna kallpressad) linolja och låt det dra tills trät är mättat.
2) Tag upp, torka av överskottet och putsa.
3) Låt ligga luftigt tills oljan härdat.Det tar visserligen ett halvår eller mer, men sedan är trät glatt, hårt som ben och väl skyddat mot yttre påverkan.
Lasse C

Inläggav Raymund » 5 juni 2003, 08:46

För att besvara min egen fråga så kan kanske dominansen av buxbom bland london-fynden bero på att den är hållbarare och bevars lättare än många andra vanliga trädslag?
Ett annat material som borde lämpa sig för skaft är väl rönn? Vackert är det i alla fall.

/R
Raymund

Inläggav Lasse C » 5 juni 2003, 08:54

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Raymund</i>

För att besvara min egen fråga så kan kanske dominansen av buxbom bland london-fynden bero på att den är hållbarare och bevars lättare än många andra vanliga trädslag?

/R
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Troligen. Det kan också ha spelat in att buxbom om jag inte minns fel är vintergrön, alltså inte fäller bladen. Lite symbolik, kanske?
Lasse C

Inläggav Halvor » 5 juni 2003, 16:02

Er buxbom det samme som kristtorn (beinved)? Uansett vet jeg at det har värt brukt endel til knivskaft, både av symbolske og av estetiske grunner.

Hva med kjerneved fra eple eller kirsebär/morell? Vakkert og mörkt, särlig etter å ha druknet i linolje...

Halvor
Halvor

Inläggav Lasse C » 6 juni 2003, 05:41

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Halvor</i>

Er buxbom det samme som kristtorn (beinved)? Uansett vet jeg at det har värt brukt endel til knivskaft, både av symbolske og av estetiske grunner.

Hva med kjerneved fra eple eller kirsebär/morell? Vakkert og mörkt, särlig etter å ha druknet i linolje...

Halvor

Buxbom är det botaniker kallar "buxus sempervirens". I "vilt" tillstånd lär stammen kunna bli 9 m hög och 20-30 grov - men det är tydligen ovanligt.

Håller med dig: Oljemättad kärnved från fruktträd är <i><b>vackert!</b></i> *får en klump i halsen vid tanken...*
Lasse C

Inläggav Halvor » 10 juni 2003, 15:58

Den forklaringen sa meg ikke mye mer, Lasse...

Imidlertid fant jeg ut at Kristtorn (Aquifoliaceae Ilex), som på svensk kalles Järnek er å regne som utdödd, så när som på ett enkelt eksemplar (andre eks. antas å väre innfört fra Norge eller Danmark). som regel kan de beskues på dårlige julekort (grönne, piggete blader, röde bär). Imidlertid er det et vakkert tre, men kanskje litt vanskelig å få tak i?

Frukttre, frukttre!

Halvor
Halvor

Inläggav Martina » 11 juni 2003, 10:25

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Halvor</i>

Den forklaringen sa meg ikke mye mer, Lasse...

Imidlertid fant jeg ut at Kristtorn (Aquifoliaceae Ilex), som på svensk kalles Järnek er å regne som utdödd, så när som på ett enkelt eksemplar (andre eks. antas å väre innfört fra Norge eller Danmark). som regel kan de beskues på dårlige julekort (grönne, piggete blader, röde bär). Imidlertid er det et vakkert tre, men kanskje litt vanskelig å få tak i?

Frukttre, frukttre!

Halvor

Det har ju mina föräldrar en liten buske av på tomten! Sticksig liten sak! Får nog titta efter om det finns någon tillräckligt tjock stam.

/Martina
Martina

Inläggav Halvor » 11 juni 2003, 16:07

Grunnen til at det heter beinved er forresten at treverket er gulhvitt, hardt og minner om ben.

Halvor
Halvor

Inläggav Angus Maciomhair » 17 juni 2003, 01:28

http://www.bowrivercraftwoods.com/
säljer "snooker cue stocks" i järnek/holly. Vet dock inte vilka exakta dimensioner det rör sig om, det stod inte.

http://www.toolcenter.com/links/wood.html
finns en lång lista över div. företag som håller på med träbearbetning, en del säljer bara färdiga produkter (walnut barn siding, anyone?) men en del säljer även råmaterial.
Annars rekommenderar jag en sökning i google på "woodworking holly". Det såg vid en hastig anblick ut att finnas en del lovande länkar.

Ha det...
/Angus
Angus Maciomhair

Nästa

Återgå till Vapen