[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Fäktning med dubbla svärd

Fäktning med dubbla svärd

Detta forum är för diskussioner kring hur man kan återskapa historiskt vapenbruk av olika slag, t ex fäktning

Fäktning med dubbla svärd

Inläggav EviMogwai » 11 oktober 2004, 23:26

Jag undrar, hur mycket belägg finns det för fäktning/strid med dubbla vapen, hur/var har detta genomförts?

Nu menar jag inte strid med vapen av olika längd, såsom parerdolk/dirk och svärd, utan aktivt fäktande med 2 stycken svärd.
Bland annat finns det många asiatiska vapen som är relativt små som är väldigt lämpliga för dubbel hantering, men hur stora blir de här vapnen?
Finns det belägg för fäktning med t.ex. 2 svärd såsom exempelvis katanas?
Finns det belägg för att dessa någonsin använts effektivt i strid?
(tokstollar som ägnar liv åt att finslipa diverse konstigheter finns ju alltid (som till slut blir utmanade i duell å skär öronen av sig), liksom legender, men finns det nedtecknat i en relativt pålitlig källa?)

länkar/bilder skulle uppskattas!
EviMogwai

Inläggav Eric Hejdström » 12 oktober 2004, 07:56

Det finns en gren av Wushu (eller Kung Fu) där man slåss med två svärd. Dessa är enkeleggade med en ganska bred krökt klinga, men jag vet inte vad dom heter. Har sett dom ett par gånger på uppvisningar, men jag tror inte det är något som är särskilt spritt utanför Shaolin.
Det finns även sågot som heter "butterfly swords" som är två korta bredbladiga svärd att bäras dolda och användas för defensivt bruk.
http://www.wingchunkwoon.com/bandd.asp
länken är visserligen på engelska men alltid något.
http://www.shaolin.com.au/weapon.html
vissa av dom här skapelserna ser helt groteska ut, men används faktiskt...

Däremot så tror jag inte det funnits europeisk fäktning med två likvärdiga vapen, men jag skall inte säga för mycket, det finns andra här på forumet som är mycket mer insatta.. :)

/Eric
Eric Hejdström

Inläggav Jonas Flink » 12 oktober 2004, 21:35

Fäkting med dubbla vapen känns väldigt mycket som en ren fantasyföreteelse. Jag tror inte att det fungerar särkilt vettigt i strid. Jag har dock för mig att samurajerna använde båda sina svärd ibland, men då var ju wakisashin kortare så det blev nog lite mer som svärd&dolk.
Jonas Flink

Inläggav Peter_Wrede » 13 oktober 2004, 14:06

Så vitt jag har förstått användes katana och wakizashi inte samtidigt utan wkazashin användes inomhus. Försök själv svinga ett långsvärd i lägenheten, det funkar inte så bra. Jag är dock ingen expert (tränade kendo i två terminer, wakazashi berördes aldrig) men det är den information jag har fått från folk med mer kunnande en jag och genom att studera bilder och liknande.
Peter_Wrede

Inläggav Annika B » 13 oktober 2004, 14:14

Dessutom är det väl svårt att hantera en katana med bara en hand? Inte för att jag har provat, men eftersom man normalt fattar den med båda händerna...? Ska man använda två tillhyggen samtidigt så borde båda vara utpräglade enhandsvapen.
Annika B

Inläggav Björn Hellqvist » 13 oktober 2004, 17:47

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Fäkting med dubbla vapen känns väldigt mycket som en ren fantasyföreteelse. Jag tror inte att det fungerar särkilt vettigt i strid.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Ähum... Kommer inte ihåg vilken manual, men det luktar Italien, cirka 1600-1620.

Bild

Bild
Björn Hellqvist

Inläggav Jonas Flink » 13 oktober 2004, 18:24

Där ser man.. Jag som trodde att det bara var lajvare som sprang omkring och viftade med två svärd. Men varför inte köra svärd&sköld eller svärd&yxa istället? Vad kan två svärd ha för fördelar förutom att man kanske imponerar på sin motståndare.[:p]
Jonas Flink

Inläggav Arild Krake » 13 oktober 2004, 19:59

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Jonas Flink</i>

Vad kan två svärd ha för fördelar förutom att man kanske imponerar på sin motståndare.[:p]

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Ja tillexempel så har du två spetsigga saker att sticka in i någon i stället för en. Varför börjar jag tänka på Tv-shopp?

Ludvig
Arild Krake

Inläggav Eric Hejdström » 14 oktober 2004, 11:28

Att fäktas med två vapen istället för svärd och sköld funkar alldeles utmärkt. Det är ju enklare om man använder det ena som parervapen och det är enklare att hantera om detta är något kortare än huvudvapnet. När jag fäktades med värja och dolk så visade det sig att det är bra mycket svårare att komma igenom sin motståndares försvar om denne har två vapen och dessutom kan hantera dom än om denne hade vapen och sköld. Man måste ju givetvis anpassa vapnens storlek efter hur mycket man orkar svinga runt på. Det funkar liksom inte så bra med två långsvärd :)
Eric Hejdström

Inläggav Jonas Flink » 14 oktober 2004, 19:32

Jo.. men nu talades ju det om två likvärdiga vapen t.ex. två rappirer. Själv vidhåller jag vid min åsikt att svärd&sköld/bucklare är effektivare än svärd&svärd.
Jonas Flink

Inläggav Peter_Wrede » 15 oktober 2004, 19:41

Å fan. Där ser man. :D Rappirer har ju den fördelen att de är baktunga och därför lätta att kontrollera så det blir ju lättare att hålla koll på än t.ex två svärd modell X. Rappirer och värjor är ju även designade för att man ska kunna parera med klingan på ett helt annat sätt än tidigare svärd. Man förlorar alltså inte särskilt mycket defensiv förmåga med två rappirer (vilket man skulle göra med två svärd).
Peter_Wrede

Inläggav Eric Hejdström » 17 oktober 2004, 16:41

Jag skulle nog våga påstå att det inte är så mycket skillnad i hanterlighet mellan två rapirer och två "vanliga" enhandssvärd. Vikten är ungefär densamma det är mest längd och form som skiljer. Har haft förmånen att prova enhandare från Albion Armourers (bland det bättre som går att få tag på i svärdsväg...) och jämfört med ett par antika rapirer jag kännt på så måste jag faktiskt säga att jag tycker det var lättare att hantera albion-klingorna. Men men det är ju iofs bara min egen åsikt.
Två rapirer har jag bara övat lite med, men det var ruskigt kul! Det är väldigt svårt att ta sig an någon med två rapirer och komma vinnande ur striden om man själv bara har en...
Eric Hejdström

Inläggav Peter_Wrede » 19 oktober 2004, 11:39

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Eric Hejdström</i>

Jag skulle nog våga påstå att det inte är så mycket skillnad i hanterlighet mellan två rapirer och två "vanliga" enhandssvärd. Vikten är ungefär densamma det är mest längd och form som skiljer. <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Ja, och det ör ju just formen som gör skillnaden. :) Iom att tidigare svärd är huggsvärd mer en sticksvärd (med den självklara brasklappen att inte ALLA svärd var huggvapen) så blir de mer framtunga ochsvårare att kontrollera. tycker jag. Jag har faktiskt aldrig kommit på tanken att använda två svärd samtidigt (annat än i lajvsammanhang, då med latexsvärd vilka inte bör blandas in i en diskussion om stålvapen) så jag kan faktiskt inte uttala mig.
Peter_Wrede

Inläggav Eric Hejdström » 28 oktober 2004, 08:18

Som nämts tidigare så slogs ju kineserna ibland med två svärd. Det finns lite olika storlekar på såna men om jag inte missminner mig helt så är en av grenarna inom Shaolin två DaDao. Det är ett svärd som ganska mycket påminner både till form och användande om en falchion. Men jag har nog aldrig sett vikingar med två svärd...
Använde inte kelterna två bronssvärd? Man kanske skulle ta och fundera lite mer på det... Dom hade ju dels dom långa svärden men det fanns ju kortare också. Har ett vagt minne av att ha sett nåt sånt på en dokumentär, men det kan ju ha varit en mindre nogaräknad sådan :) Annars får i väl helt enkelt ta och prova om det går. Skulle ju dock vara kul om man kunde hitta någon historisk källa (eller flera) där det finns belägg för strid med två vapen, annat än rapirer.
Eric Hejdström

Inläggav Jörgen Blod Yxa » 31 oktober 2004, 19:08

Ursäkta
Jag måste bara säga att man har brukat dubbla vapen som är av samma storlek.För om man tittar på den asiatiska svärds tekniken så kan man se att oftast att "huggen " med vapnet blir till en rörelse.Det vill säga att dom inte hugger och sedan slutar utan att man "hugger" om och om igen fast från olika vinklar och punkter mot ens kropp.Så om man då tar två svärd (antagliden katanas eller liknande för dom väger lite).Så kan man då hugga mot en punkt på kroppen (bringan) så kan man samtidigt hugga mot benen eller liknande vilket då blir svårare för personen att skydda sig vilket ger resultatet vinnst (oftast).MEN för att kunna göra sådant så att det blir dödligt och inte klumpigt så kräver det träning och kordination så att man inte ger motståndaren träff områden.Och jag tror att om man gorde det något liknande med "vikinga" svärd så skulle det kräva en jävla massa styrka från användaren.

PS. Ursäkta om jag har felstavat eller liknande men svenska är inte mitt starka ämne. DS
Jörgen Blod Yxa

Nästa

Återgå till Stridskonst