[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Frisyrer

Frisyrer

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Inläggav Eva Andersson » 20 november 2004, 19:16

Nog förekomemr det kronor på medeltida bilder. I [url="http://digi.ub.uni-heidelberg.de/sammlung2/allg/cpg.xml?docname=cpg848"]Codex Manesse[/url]t ex kan man, om man har turen att se på bilderna i den tryckt version och inte bara på nätet, se att flera unga kvinnor bär kronor med spetsar i form av franska liljor. En sådan krona från 1300-talet finns också bevarad och utställd på Historiska museet, den har franska liljor som spetsar och änglahuvuden mellan dem och är gjord av förgyllda silverbleck.
Olaus Magnus skriver att adelsjungfrurna i Sverige ofta bar kronor.
Vill man läsa mer om kronor bör man dels ta en titt i <i>Mediaeval European Jewellery</i> av Ronald Lightbown samt smyckekonstavsnittet i <i>Signums svenska konsthistoria:Gotiken</i>.

Eva
Eva Andersson

Inläggav esojonen » 22 november 2004, 14:19

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Charlotta</i>

Vad gäller löshår tror jag att jag har läst någonting om det i någon bok. Kan ha varit "Textiles and Clothing" eller "Dress Accessories" men det kan också ha varit "Medieval Tailor's Assistant". Jag tror att det var någonting om en lösfläta.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Det finns en brickvävd band med två lösflätor i Textiles & clothing. Jag gjorde en sådan ett år sen och det är det enklast sätt att få 'cornettes' (dvs. två flätor ovanpå öronen på varje sidan av ansiktet). Det är mycket enklare än försöka få snygga flätor av min ganska modernt och kort hår. Vanligast bär jag en dok eller slöja ovanpå.

Det finns ganska många referenser till löshår. Jag har åtminstone läst om att de har använt ull, linne och hår för lösflätor.

Elina
esojonen

Inläggav Lars » 23 november 2004, 09:05

Jag håller på att låta min tydliga undercut med mycket renrakat växa ut och funderar på att skaffa mig något som liknar det hårmode som är med på de tecknade bilderna nederst på sidan

Trots att jag googlat tämligen ihärdigt efter källor, exempel etc. på frisyrer från olika delar av medeltid och renässans har jag inte haft någon framgång.

Vägled mig.
Lars

Inläggav Raymund » 23 november 2004, 09:40

De typiska "pottfrisyrerna" försigkommer ofta på engelska gravmonument mellan 1450-1490, se http://www.gothiceye.com/pictures.asp?c ... offset=108 för exempel.

/R
Raymund

Inläggav Karin » 23 november 2004, 11:56

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Lars</i>

Trots att jag googlat tämligen ihärdigt efter källor, exempel etc. på frisyrer från olika delar av medeltid och renässans har jag inte haft någon framgång.

Vägled mig.

Det bästa sättet att hitta frisyrer är att titta på konst från tiden du är intresserad av. Det är bara att sätta sig vid Web Gallery of Art eller en konstbok, titta på alla bilder från tiden du är intresserad av och rita av de frisyrer du tycker om.
Jag känner inte till några genvägar. Men det är ju mycket lättare för dig som kille. Jag måste leta efter de bilder där kvinnorna av någon anledning inte har huvudbonad.

Karin
Karin

Inläggav SunnivaWH » 28 november 2004, 20:33

Hei!

Jeg vet ikke hvorfra, men jeg har en forestilling om at kvinner i middelalder kunne ha en metallbeholder nederst i flettene sine. Jeg har funnet henvisninger til slike "braid casings" laget i stoff, og sett det nevnt et par steder at de også kunne være i metall, men har ingen bilder eller funn. Jeg har utrolig lyst på slike, men vet ikke hvordan de eventuelt har sett ut eller hvordan de ble festet. Noen som kan hjelpe??

Takk,
Sunniva
SunnivaWH

Inläggav Eva Andersson » 28 november 2004, 22:57

"Braid-casings" eller ornament som man hade i änden på flätor förekom under 1100-talet. Tyvärr är den sida jag hittat en bra artikel på om detta under omarbetning för tillfället. En del bilder kan hittas i filerna på [url="http://groups.yahoo.com/group/12thcenturygarb/"]12th century garb[/url]-listan. Man måste bli medlem, men det har varit väldigt mycket bra aktivitet där de senaste två-tre veckorna så det är det värt om man är specifikt intresserad av 1100-talet.

Eva
Eva Andersson

Inläggav Andersson Gunilla » 29 november 2004, 17:26

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Svartsol</i>

Jag försöker öva mig på att göra flätor på mig själv men det är stört omöjligt, så det får nog bli utsläppt [:I]
Fördelen med att använda löshår är att man kan fläta det snyggt innan man sätter det på huvudet. Själv har jag köpt enklare syntethårstofsar i tre närliggande nyanser blandat och gjort två långa flätor. Fäste ihop genom att fläta in sytråd vars ändar knöts flera varv i flätans slut.
Flätorna är fästa (fastsydda) på två glesa korgar. De har en dubbel snodd som löper in i dem över hjässan och så går det en knytsnodd, från andra änden av vardera korgen, som jag knyter ihop i nacken.
Då är det bara att bena mitt egna knappt axellånga hår, göra en tofs på vardera sidan som jag gömmer inne i flätkorgarna. På det här viset får jag enkelt en frisyr som passar till sent 1300-tal tidigt 1400 tal. Jag har till och med lyckats göra det här helt utan spegel på 10-15 minuter.
Det går säkert att göra andra frisyrer med, fästa på ett hårband t.e.x och linda runt huvudet, efter att det korta egna håret hamnat i ett dekorativt hårnät.
Materialet till min lösfrisyr kostade 150 kronor, en enklare kvalite som jag inte tror håller så bra att frisera regelbundet så jag tänker att hellre göra ett par olika omgångar med olika ganska stadiga dvs flätade frisyrer, än försöka frisera om det. Bättre konsthår kan nog friseras om men det blir nog lika dyrt som ett par tre omgångar av det enkla löshåret.
Andersson Gunilla

Inläggav Karin » 30 november 2004, 11:55

Att få flätor snyggt på sig själv kan vara svårt. Att knyta på sig en huvudduk lär man sig snart. Använd därför huvudbonad! Det ger dessutom ett mycket bättre helhetsintryck än utsläppt hår.

Under vissa delar av medeltiden kan man låta en bit av flätorna sticka ner från huvudbonaden. Då behöver bara den delen av flätan vara snygg. Man döljer den trassliga början av flätan eller fästet till lösflätan under huvudduken. Huvudbonad är snyggt, bekvämt (oftast) och praktiskt!

(För den skull är det inte ointressant vad man hade för frisyr under. Om man har håret på fel sätt kan hela huvudbonaden sitta konstigt. Dessutom är det roligt att veta att man är tidsenlig hela vägen in på kroppen.)

Karin

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Andersson Gunilla</i>

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Svartsol</i>

Jag försöker öva mig på att göra flätor på mig själv men det är stört omöjligt, så det får nog bli utsläppt [:I]
Fördelen med att använda löshår är att man kan fläta det snyggt innan man sätter det på huvudet. Själv har jag köpt enklare syntethårstofsar i tre närliggande nyanser blandat och gjort två långa flätor. Fäste ihop genom att fläta in sytråd vars ändar knöts flera varv i flätans slut.
Flätorna är fästa (fastsydda) på två glesa korgar. De har en dubbel snodd som löper in i dem över hjässan och så går det en knytsnodd, från andra änden av vardera korgen, som jag knyter ihop i nacken.
Då är det bara att bena mitt egna knappt axellånga hår, göra en tofs på vardera sidan som jag gömmer inne i flätkorgarna. På det här viset får jag enkelt en frisyr som passar till sent 1300-tal tidigt 1400 tal. Jag har till och med lyckats göra det här helt utan spegel på 10-15 minuter.
Det går säkert att göra andra frisyrer med, fästa på ett hårband t.e.x och linda runt huvudet, efter att det korta egna håret hamnat

i ett dekorativt hårnät.
Materialet till min lösfrisyr kostade 150 kronor, en enklare kvalite som jag inte tror håller så bra att frisera regelbundet så jag tänker att hellre göra ett par olika omgångar med olika ganska stadiga dvs flätade frisyrer, än försöka frisera om det. Bättre konsthår kan nog friseras om men det blir nog lika dyrt som ett par tre omgångar av det enkla löshåret.
Karin

Inläggav Sara Lundström » 30 november 2004, 12:59

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Karin</i>

Att få flätor snyggt på sig själv kan vara svårt. Att knyta på sig en huvudduk lär man sig snart. Använd därför huvudbonad! Det ger dessutom ett mycket bättre helhetsintryck än utsläppt hår. <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Jag håller med till 100%. Jag har sånt där halt baby-hår som är jättesvårt att sätta upp och som faller ner på en gång. Huvudbonader är min stora räddning.
Sara Lundström

Inläggav Karin » 6 december 2004, 14:46

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Karin</i>

Just nu kommer jag inte på att jag har sett "vanliga kronor" på medeltida bilder.

Nu kommer jag ju på att jag har sett massor med kronor på medeltida bilder och mariastatyer. Här är ett exempel: http://digi.ub.uni-heidelberg.de/sammlu ... d=PAGE0091

Karin
Karin

Inläggav Charlotta » 6 december 2004, 18:00

Jag har nu både långt och tjockt hår, men det finns ju alltid små testar som absolut vägrar att stanna i frisyren. Dessutom är mitt hår så [}:)] rakt att det glider ur frisyren väldigt lätt. Ett trick är att fläta/sätta upp håret när det är blött (antingen nytvättat eller fuktat). Det gör att till och med det rakaste hår går att nåla upp. Dessutom hålls det flygiga bebishåret också på plats. En huvudduk på det så borde det bli perfekt!
Charlotta

Inläggav eskimonika » 6 december 2004, 20:56

Jag har väldigt halt hår, som inte vill stanna i frisyrer. Mina flätor är väldigt spretiga av små testar i slutet av dagen. Bra hjälp för att få det att ligga åt rätt håll är en klassisk svinborst-hårborste. Den har ju så täta borst att den liksom trycker fast håret vid svålen - jag tycker i alla fall att det hjälper och gör det mindre benäget att glida ur flätor och knutar. Sådant där balsam som inte sköljs ur är också bra, och "braid spray" som finns i afro-frisersalonger är bra för vanliga flätor också. Svinborstborsten (heter det så?) har också den fördelen att fetter från hårbotten kommer ut i hela resten av håret, så det blir mindre flygigt. Smutsigt hår är så lätthanterligt!
eskimonika

Inläggav Hanna Molin » 26 april 2005, 14:40

tar studenten iår och som bal kläning hade jag tänkt ha en medeltidsinspererad kläning men nu till frisyr.. är det någon som har något tips på var jag kan hitta bilder eller liknande på vilken frisyr man kan ha?
Hanna Molin

Inläggav Visminna » 27 april 2005, 07:53

Här ( http://www.dreamweaverbraiding.com ) finns det bilder på massvis med vackra flätfrisyrer, något sådant kanske skulle passa? Just på studentbalen kanske det inte passar med de heltäckande huvudbonader som oftast används till medeltida utstyrslar =)
Visminna

FöregåendeNästa

Återgå till Kläder och textila hantverk