av Karin » 30 november 2004, 11:55
Att få flätor snyggt på sig själv kan vara svårt. Att knyta på sig en huvudduk lär man sig snart. Använd därför huvudbonad! Det ger dessutom ett mycket bättre helhetsintryck än utsläppt hår.
Under vissa delar av medeltiden kan man låta en bit av flätorna sticka ner från huvudbonaden. Då behöver bara den delen av flätan vara snygg. Man döljer den trassliga början av flätan eller fästet till lösflätan under huvudduken. Huvudbonad är snyggt, bekvämt (oftast) och praktiskt!
(För den skull är det inte ointressant vad man hade för frisyr under. Om man har håret på fel sätt kan hela huvudbonaden sitta konstigt. Dessutom är det roligt att veta att man är tidsenlig hela vägen in på kroppen.)
Karin
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Andersson Gunilla</i>
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Svartsol</i>
Jag försöker öva mig på att göra flätor på mig själv men det är stört omöjligt, så det får nog bli utsläppt [:I]
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Fördelen med att använda löshår är att man kan fläta det snyggt innan man sätter det på huvudet. Själv har jag köpt enklare syntethårstofsar i tre närliggande nyanser blandat och gjort två långa flätor. Fäste ihop genom att fläta in sytråd vars ändar knöts flera varv i flätans slut.
Flätorna är fästa (fastsydda) på två glesa korgar. De har en dubbel snodd som löper in i dem över hjässan och så går det en knytsnodd, från andra änden av vardera korgen, som jag knyter ihop i nacken.
Då är det bara att bena mitt egna knappt axellånga hår, göra en tofs på vardera sidan som jag gömmer inne i flätkorgarna. På det här viset får jag enkelt en frisyr som passar till sent 1300-tal tidigt 1400 tal. Jag har till och med lyckats göra det här helt utan spegel på 10-15 minuter.
Det går säkert att göra andra frisyrer med, fästa på ett hårband t.e.x och linda runt huvudet, efter att det korta egna håret hamnat
i ett dekorativt hårnät.
Materialet till min lösfrisyr kostade 150 kronor, en enklare kvalite som jag inte tror håller så bra att frisera regelbundet så jag tänker att hellre göra ett par olika omgångar med olika ganska stadiga dvs flätade frisyrer, än försöka frisera om det. Bättre konsthår kan nog friseras om men det blir nog lika dyrt som ett par tre omgångar av det enkla löshåret.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">