Jag skulle vilja säga ett par ord om det här käbblet angående namnet Uma Blotlag.
För det första skulle jag vara tacksam om alla som känner sig upprörda över kunde vända sig direkt till föreningen, istället för att ondgöra sig på olika forum som vi normalt inte är engagerade i. Som ordförande för Uma blotlag är jag mer än villig att lyssna på era klagomål.
1) Exakt vilka problem med media är det ni har upplevt att SKA har haft på grund av oss? Det lokala SKA är (trots sina interna stridigheter) en relativt stor förening, och SCA är enorma. Uma blotlag består av ungefär femton personer om vi riktigt anstränger oss. Jag vet också att den här namnstriden är något som engagerat endast ett fåtal av SKA Umas medlemmar, och det är till dem jag vänder mig nu, inte till SKA som helhet, en förening som jag inte ser att Uma Blotlag skulle ha något otalt med.
De två tidningsartiklar som under 2004 förekommit i Vertex och VK har inte nämnt någon medeltidsförening eller varit så otydliga att man har kunnat missförstå dem och tro att de handlar om SKA. Handlar det inte snarare om att ett litet fåtal i SKA oroar sig för att Uma Blotlag skall ’stjäla’ lite av den publicitet som de själva skulle vilja ha?
Vad gäller träffar på nätet, så inbillar jag mig att t.ex Uma Thurman är en smula mer känd än en lokal medeltidsförening i en avkrok av norra Sverige. Det samma gäller gudinnan Parvati som ibland gär under detta namn. Ni kan ju dra era egna slutsatser om juridiska rättigheter till namnet Uma utifrån det.
2) De affischer som Uma Blotlag sätter upp är mycket tydliga angående våra aktiviteter. De nämner inte ordet medeltid överhuvudtaget. Risken att någon som desperat letade efter SKA skulle hamna hos Uma blotlag är minimal, och om vi insåg att någon mot förmodan ringt fel, skulle vi givetvis förklara för dem hur det låg till, och hänvisa dem till er. Är ni rädda att Uma skall ’stjäla’ folk från er? Jag vill påminna om att vi har föreningsfrihet i sverige och att det alltså inte är omöjligt att vara medlem både i SKA och Uma blotlag. Jag vill också passa på att be er att inte avsiktligt riva ner våra affischer på campus, något som vi fått höra från er själva.
3) Att namnet UMA skulle vara något som SKA Uma kan hävda traditionell eller juridisk rätt till, är helt felaktigt. Uma är ett ortsnamn, något som det inte går att ta patent på. Däremot kan man registrera namnet, något som dock inte ger exklusiv äganderätt till det.
För mer information om detta föreslår jag att ni vänder er till PRV, patent- och registreringsverket,
www.prv.se
Det finns redan ett flertal företag och sammanslutningar som registrerat namnet Uma, t.ex Plastab i Anderstorp AB, HDM Holz-Dammers GmbH i Tyskland, Portugal Telecom S.A. och UMA Information Technology AG i Österrike.
Bland svenska företag som heter Uma märks UMA Undermarksarbeten i Växjö, UMA Connector AB i Jönköping, Uman Konsult AB i Umeå Umans bageri och brödaffär i Umeå, UmanVeterinären etc. etc. Många av dem rubricerar sig bara som UMA, vilket borde göra risken för sammanblandning mycket större än Uma blotlags tydligt rubricerade andra ordled.
Har ni hört av er till dem också?
Söker man på Google är den första träffen på UMA (svenska sidor) SKA Uma, medan Uma Blotlag kommer först på tredje plats. Borde det inte räcka för den som känner sig missnöjd?
4) Det verkar som om en stor del av irritationen har uppstått till följd av den felaktiga uppfattningen att Uma Blotlag ägnar sig åt aktiviteter som liknar SKAs. (Jag ser inte varför det skulle vara ett problem överhuvudtaget, det är lite svårt att få ha medeltid och reenactment för sig själv…).
Detta är helt felaktigt. Uma ägnar sig åt religiös verksamhet, och vad jag vet så är SKA strikt icke-religiösa. Uma Blotlag är inte intresserade av vare sig reenactment, lajv, dans, personabyggande, vikinga- eller medeltid, och inte heller av den fiktiva SKA-världen.
En del av våra medlemmar ägnar sig privat åt hantverk med historisk anknytning, men det är inget som Uma organiserar. Den ABF-kurs som vi hållit under hösten har syftat till att bygga gudabilder och måla ett banér som vi använder som skylt. Vi klär inte ut oss när vi träffas. Vi har inga fiktiva personligheter och inga vapen.
Jag förväntar mig alltså inget mer käbbel om ’dålig stil’, ’förväxlingar’ eller hot om juridiska påföljder pga vårt val av namn. Se till att läsa på nästa gång. Och var inte så snabba med att attackera folk bara för att ni fått för er att de inkräktar på ett område som ni inte ens kan göra anspråk på.
Om någon mot förmodan har något mer att säga om det här, föreslår jag att den personen hör av sig till Uma Blotlag via
uma_blotlag@hotmail.com, eller ringer mig på 090-192047.
Anna Ekblad
Ordförande i Uma Blotlag
Redigerat eftersom det inte finns någon som helst anledning att stycka upp det på sex olika inlägg i följd.
/Angus, moderator