[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Brickband

Brickband

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Inläggav Kolmodin » 11 maj 2004, 13:56

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Edvin</i>

Du hade kanske väldigt tjock mellanläggsgarn? Då kan bandet tjocka till sig som jag har upplevt det. Annars kanske du har krängt ihop dety vid uppsättningen av varpen och fått någon vridning? Ser mönstret bra ut och liknar det i boken annars?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Nja, jag anväder samma garn till inlägget som i övrigt. Mönstret har jag hittat på själv, så jag har ingen referens. Men det ser ut som om trådarna ligger på varandra. Jag tror inte heller att det blev något fel vid trädningen. Ska man hålla varpen mer spänd kanske?
Kolmodin

Inläggav Martina » 11 maj 2004, 17:06

Jag tror att du kan ha dragit åt inslaget för hårt. När du lägger i det, lämna en ögla kvar i kanten tills du vridit brickorna ytterligare ett kvarts varv, dra sedan åt inslaget helt och se till så att bandet inte drar ihop sig.
Hoppas det hjälper!

/Martina
Martina

Inläggav Vesuvius » 2 februari 2005, 19:48

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Vix Hq</i>

[...]men hittills har ingen kunnat ge exempel på andra trädningsbetingade historiska band än det anglo-saxiska.

/Vix.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Är det förresten någon som har en aning om från vilken tid det bandet är (om det nu har daterats?)? Eller om det är originalfärgerna?
Vesuvius

Inläggav Vix Hq » 2 februari 2005, 21:46

Det är Anglo-Saxiskt, vilket skulle betyda någon gång kring slutet av 500-talet e Kr till Vilhelm Erövraren och slaget vid Hastings 1066... Det <i>är</i> närmare daterat än så - efter graven det hittades i - men jag har tyvärr inte läst orginalartikeln... Collingwood skriver lite svepande att de flesta Anglo-Saxiska fynd av brickvävning hör hemma i 500-600-talet, och inkluderar det här bandet i den listan.

Färgerna på Carolyns band är inte orginalfärgerna. Enligt den [url="http://www.fibergeek.com/tw/tw02.php"]här sidan[/url] så står det i den ursprungliga artikeln av Grace Crowfoot att det förmodligen var vävt i lin (!) och att linjerna samt kanten runt diamantformen var vita, diamantens mitt ljusblå och bakgrunden mörkblå (eventuellt färgat med vejde).

Jag har som sagt inte läst själva ursprungsartikeln, men den står på min låååååååååååååååååååååååånga lista med saker som ska kollas upp... Någon gång.

/Vix.
Vix Hq

Inläggav Nenne » 2 februari 2005, 23:39

Okunnig fråga (Annars hade jag ju inte behövt fråga!) bara: Vad är ett trädningsbetingat band? Har aldrig stött på termen förr.

//Nenne
Nenne

Inläggav Ny Björn » 3 februari 2005, 00:32

Det är en brickningsmetod som går ut på att mönstret redan på förhand avgörs av hur varpen träs i brickorna. I allmänhet är det den typ av brickning som utförs och visas runt om på evenemang. I teorin kan man väva hela bandet i ett svep med förbundna ögon eftersom mönstret kommer av sig självt, men rent praktiskt så får man ta hänsyn till att varpen snor sig mellan fästpunkten och skälet/brickorna vilket får till följd att man då och då får stanna upp och normalisera den. Det löser sig iofs av sig självt om man har ett mönster som baseras på ett fast antal vridningar framåt följda av samma antal vridningar bakåt. Hur som haver är fynd av slika band ruggigt ovanliga - flertalet autentiska band har istället mönster framställda genom individuell vridning av enskilda brickor, eller medelst broschering (då mönstret plockas upp i varpen och skapas av ett speciellt inslag i t.ex. tagel, silver- eller guldtråd.). Hur som haver så kräver broschering och individuella vridningar mer koncentration än vad de flesta, inklusive undertecknad, vanligen orkar och förmår. Jag är djupt imponerad av de som kan språkas vid med turister <i>samtidigt</i> som de brickar med individuella vridningar - för mig slutar det alltid i ytterst avantgardistiska mönster som kan få tillochmed en mor att gråta!

/N B
Ny Björn

Inläggav Charlotta » 3 februari 2005, 00:34

Ett trädningsbetingat band är ett band där mönstret beror av hur brickorna är trädda. Man vrider alla brickor samtidigt och åt samma håll och mönstret upprepar sig för varje gång man vridit brickorna ett helt varv. Vridningsbeingade band är ju band där man (ofta) har två färger på varpen och låter den ena vara bottenfärg och den andra mönsterfärg och mönstret beror av hur man vrider brickorna.
http://www.stringpage.com/tw/twtheory.html är en bra sida där det står en hel del om hur brickvävning verkligen fungerar (www.stringpage.com som är huvudsidan är för övrigt en rätt trevlig sida med allt möjligt, från språngning till brickvävning och nålbindning). Hoppas det blev något klarare.
/Charlotta
Charlotta

Inläggav Nenne » 3 februari 2005, 11:24

Tack! Då är det ju sådant jag kan :-) Tänk vad man kan utan att veta om det...
Då är det väl dags att lära sig att väva med individuell vridning av brickor eller broschering nu. Det låter intressant! Måste ju passa på nu när barnen är på dagis 15 timmar i veckan så att jag har lite tid för mig själv! Har börjat sy upp en garderob för hand för familjen att ha i sommar och lite dekorationer är ju aldrig fel.

//Nenne
Nenne

Inläggav Vesuvius » 3 februari 2005, 18:53

Shoot. Så det är alltså ett realtivt tidigt saxiskt band... Tänkte se om det funkade för en något senare anglosaxisk dräkt. Runt svensk vikingatid. Klart att det alltid finns de broscherade banden från vikingatid. Men jag trodde jag skulle klara mig lite enklare undan. [:)] Skulle det kanske inte funka ändå? En del av mig säger att tvåhundra år. Men en annan del säger att det tyvärr kan hända rätt mycket på de där tvåhundra åren. Alltså från circa 600-tal till 800-tal. Det retar mig att det inte finns fler fynd av de trädningsbetingade banden... aaargh. [xx(]
Vesuvius

Inläggav Vix Hq » 4 februari 2005, 01:21

Finns det inte band i så kallade "Egyptiska diagonaler" från nordisk vikingatid? De är inte så komplicerade och skulle kanske kunna klassas som att komma lite enklare undan... ;)

/Vix.
Vix Hq

Inläggav Vesuvius » 27 februari 2005, 21:50

Vix (ursäkta mitt sena svar), har du några källor på de där egyptiska diagonalerna? Det enda jag har läst om dem var att det skulle vara en väldigt modern teknik i norden... men jag skulle bli väldigt glad av att bli överbevisad[:)].
Vesuvius

Inläggav Vix Hq » 27 februari 2005, 22:50

Jajamen, bla Egon Hansens bok "Tablet Weaving: History, Techniques, Colours, Patterns" tar upp band vävda enligt egyptiska-diagonaler-principen. Jag har inte boken hos mig så jag kan inte kolla exakt vilka det är, men de ska vara från Kaukola, Finland och daterade till 1000-1200-tal. Andra band från Masku (oxå Finland) ska också ha varit vävda enligt E-D och de är daterade 900-1000 (Collingwood, Techniques of Tablet Weaving, s 109). Collingwood nämner också att - håll i dig - <i>kanten</i> på en "orphrey" (någon kyrklig dräktdel som jag inte orkar slå upp översättning till... [;)]) från 1100-talets Sicilien (fast det kan eventuellt ha tillverkats i Tyskland, verkar det som) har egyptiskt diagonalmönster. Pyttesmått och man märker det knappt för man är upptagen med att beundra motivet i mitten som är vävt i 3/1 kypert och broscherat... Band med diagonalmönster finns också från 1100-talet i Lettland, vilket kanske inte hjälper så mycket när det gäller nordisk vikingtid... Boken heter i alla fall "Latviesu Jostas" av Aleksandra Dzervitis & Lilija Treimanis. Den har lite engelsk text och massa mönster till både brickband och vanliga band.

Tyvärr verkar det lite dåligt med just det nordiska materialet - verkar nästan vara en mer östlig företeelse...men det kan mycket väl stå något i Hansen som jag inte minns... Återkommer om jag skulle drabbas av ihågkomst!

/Vix.
Vix Hq

Inläggav pusserana » 13 juni 2005, 20:32

Hej Charlotta
Brevskolan har gett ut Bandvävning med ISBN 91-7026-877-0 Den hittade jag på Tradera.
I ett häfte som heter Forntida teknik, Varptyngd vävstol finns bra förklaringar och vägledning för brickbandsvävning den finns på de större biblioteken, bl a i Jönköping.
(Man använder brick-eller bandgrindsväv för att varpa vävstolen)
Min man har byggt vävstolen i regla<r och rundstav. Nu går jag och klurar på hur jag spänner fast bandväven i varpan. Så är det dags att varpa och sätta upp den första väven. Jag väljer nog bandgrinden. Mina händer gillar inte brickorna något vidare.
Har varit på Länsmuseet i Jönköping, tittat och fått goda råd. De har en varptyngd vävstol där , tillverkad av björkslanor.
Är med i en rollspelsförening och försöker hjälpa de ungdomar som är intresserade, att lära sig väva band till sina dräkter
Det här är vad jag kommer på just nu. Skall ha dig i åtanke ifall jag stöter på något lämpligt.
Hoppas det här kan bli till någon nytta
Pusserana
pusserana

Inläggav pusserana » 13 juni 2005, 20:41

Hej igen Charlotta
Glömde din delfråga om garner
Hedängens ull har otroligt fina växtfärgade ullgarner
Vet ju inte var du bor men om du inte har allt för långt till Skåne så har Klippans en outletbod där man kan hitta riktiga dyrgripar. Tyvärr skickar de inte till privatpersoner
Det kan löna sig att gräva i restkorgarna på secondhandbutikerna.
Det går ju inte åt så stora mängder till ett band
Nalles garn har mycket fina engelska garner till hyfsade priser. Han finns i Västergötland (Kinna TROR jag) Gå in och leta under garner så hittar du fler. Var i branschen en gång men just nu kommer jag inte på fler som jag vet är RIKTIGT bra.
Tradera har också en del försäljning av garner---meeen-- det gäller att tänka på frakten så det inte blir lika dyrt eller dyrare än att köpa i affär.
[:)] Pusserana
pusserana

Inläggav pusserana » 13 juni 2005, 20:55

Hej Raymond
Det finns faktiskt 6kantiga brickor!!!
Tror faktiskt att det hon virat upp på pinnen är varpen och att hon har använt bandskeden att spänna upp varpen med. hon väver nog med de 6kantiga brickorna så att det som hänger ner mot "herremannen" nog är det färdiga bandet.
Bar en fundering
Pusserana
pusserana

FöregåendeNästa

Återgå till Kläder och textila hantverk