Mönster

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Inläggav Martina » 25 juni 2003, 23:03

Jag gjorde en sökning på ordet "cotehardie" på det här forumet och fick väl upp de flesta trådar som kan vara matnyttiga för dig. Läs först och främst "Köpa tyg" där du kan hitta länk bl.a. till den sida från vilken jag lärt mig bygga cotehardiemönster. För ärm, titta närmare på grönlandsklänningarna.
Min senaste cotehardie har 3m vidd nedtill och drog ungefär 2,2m tyg 150cm bredd. (Hur mycket tyg går det åt till en Sofias Ateljéklänning av åtsittande modell?!!![;)]) Den fungerar dessutom som korsett, dvs håller in magen och lyfter upp bysten så att man kan ha den utan bh. Utifrån samma sömnadsbeskrivning har flera nybörjare i min förening utan problem gjort liknande klänningar. Man kan komplicera dem mer eller mindre (snörning, smala, knäppta ärmar, släp o.dyl.) men i grunden är det en väldigt enkel modell. Tyvärr hade cotehardier dock vare sig klockärm eller trumpetärm!

MVH

Martina
Martina

Inläggav Ingrid Storrø » 26 juni 2003, 10:57

Liten avsporing om terminologi: cotehardie er en betegnelse på et spesifikt, kort mannsplagg (det kommer av fransk cotte, kjortel og hardie, våget, daring (på engelsk)). Cotehardie brukes også en del (feilaktig) som et samlebegrep gotiske kvinnekjoler som er smale i livet med vide skjørt, men det er altså misvisende. Vil man bruke et fransk uttrykk om kjole så bør man altså si cotte. :)
Ingrid Storrø

Inläggav Eva Andersson » 26 juni 2003, 11:40

Däremot behöver det inte vara tajt. Boucher säger att ordet finns i franskan redan på 1200-talet och det dyker upp i norska dokument på 1330-talet, dvs innan det snäva modet.

Eva
Eva Andersson

Inläggav Tuzzeluzz » 26 juni 2003, 13:00

Hej hej igen :) tack för alla fina svaren jag har fått och i detta forumet kan vi diskutera mera om mönster och klädnader :) en liten fråga Karin hur ser din dräckt ut?

en annan fråga i övrigt är om man har kilar som man oftast har. hur långt upp går dom? Säkert olika på olika dräkter men ca?

Anna
Tuzzeluzz

Inläggav Eva Andersson » 26 juni 2003, 14:56

Midjehöjd eller strax över. På vissa modeller går de ända upp i armhålan. Om man kollar här:http://www.personal.utulsa.edu/~marc-carlson/cloth/bockhome.html
kan man se massor av ritningar av bevarade plagg och få en liten uppfattning om hur kilarna satt vid olika tider. Notera dock att t ex Ludvig den heliges skjorta är baserad på en ritning som Dorothy Burham gjorde utan att ta ur skjortan ur den glaslåda den är utställd i, mönstret är därför mer en begåvad gissning.
Likaså är den sk "Most Holy virgins dress" feldaterad. Modellen avbildar den yttre klänningen som är daterad till 1400-talet, medan det som är daterat till 1100-talet är sidenfragment inuti.
Fast det var kanske onödig upplysning, då den inte har några kilar.

Eva

Eva
Eva Andersson

Inläggav Karin » 26 juni 2003, 16:01

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Tuzzeluzz</i>

en liten fråga Karin hur ser din dräckt ut?

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Tja, vilken av mina dräkter? Eftersom jag lever lägerliv några veckor om året behövs det några stycken.

Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva dem för dig. De är alla gjorda av tyg... Jag har dem inte heller inscannade och upplagda på nätet så att det går att länka till dem. Två av dem är tighta i livet (det som jag alltid har kallat för cothardie, men som tydligen heter cotte), och två av dem är rakt skurna vikingadräkter.

Varför är du så intresserad av min dräkt? Om det är inspiration du är ute efter tycker jag att det skulle vara bättre att du letade efter bilder från tiden att inspireras av.

Eva:
Jag förstod inte riktigt det du skrev. Vad är det som inte behöver vara tight? En klänning som kallas cotte?

Karin
Karin

Inläggav Svartsol » 26 juni 2003, 16:27

Karin: Jo, jag vet. Just därför jag säger att man ska läsa all infon angående ämnet här på forumet och kolla länkar. Som jag jag gjorde när jag fick läsa alla klagomål om Sophias mönster.

Tuzzeluzz: Jag har ingen bild eller något på på klänningen eftersom jag inte sytt den än (och dessutom kanske jag inte vill visa den när den är klar, hehe). Men den är enkel, figurskuren fast utan snörning, inte speciellt tight alltså. Och med en liten klockärm. Och vanlig ärm under, på underklänningen då.
Svartsol

Inläggav Tuzzeluzz » 26 juni 2003, 17:08

hej

Karin:

Nja jag tänkte mera för att du värkar veta välldigt mycket om olika dräkter och undade bara vilken typ/typer du hade valt :) tacka för svaret :)

Svartsol:
Menar du att du inte ville visa den för att den skulle bli ful eller så? Nja jag visste att du itne hade dräkten klar men jag tänkte att du kunnde förklare den och det gjorde du ju nu :)

/// Anna[8D]
Tuzzeluzz

Inläggav Svartsol » 26 juni 2003, 17:29

Tuzzeluzz: Ja, och röd och blå blir den :) Nja, har ju aldrig sytt förut så jag vet inte om den kommer bli speciellt snygg, idén är snygg iaf.
Svartsol

Inläggav Tuzzeluzz » 26 juni 2003, 17:56

Svartsol:

ockey så det blir din första dräkt. Så som min da :)

Den blir säkert fin :)

//Aanna igen[:D]
Tuzzeluzz

Inläggav my_mmy » 26 juni 2003, 23:29

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Eva Andersson</i>
Notera dock att t ex Ludvig den heliges skjorta är baserad på en ritning som Dorothy Burham gjorde utan att ta ur skjortan ur den glaslåda den är utställd i, mönstret är därför mer en begåvad gissning.

Heather Rose Jones har också sett den skjortan och skrivit en ny artikel om den. Den var utgiven i "Tournaments Illuminated" som är SCAs internationella tidning. Från minnet så har hon justerat Burnhams mönster ganska kraftigt.

-maggie
my_mmy

Inläggav Eva Andersson » 27 juni 2003, 07:14

Ursäkta att jag inte definierade, det var termen "cotehardie" som inte behövde betyda ett tajt klädesplagg. Vårt sätt att använda ordet är alltså praktiskt eftersom det ger en fast betydelse, men inte nödvändigtvist korrekt.

Eva
Eva Andersson

Inläggav Ingrid Storrø » 27 juni 2003, 11:37

Um, jeg var nok også litt bastant da jeg skrev mitt forrige innlegg. Det jeg kanskje heller burde ha skrevet var at "cotehardie" i perioden hvor man faktisk brukte slike plagg, ser ut til å ha blitt brukt utelukkende om overplagg og i all hovedsak om mannsplagg. Men problemet med terminologi er jo at uttrykk får forskjellige betydninger opp gjennom tiden, og i dag bruker mange "cotehardie" om alle typer plagg som går inn i midjen. Jeg bare liker å prøve å holde navnene litt fra hverandre sånn at man ikke ender opp med en masse samlebegreper som ingen egentlig beskriver noe spesifikt. Men man får selvsagt si cotehardie om kjoler hvis man vil! [:)]
Ingrid Storrø

Inläggav Tuzzeluzz » 27 juni 2003, 12:46

hej

Nån som har ett tips hur man ska börja o sy.. skulle behöva en spark i bakan hehe :)

// Aanna igen [8D]
Tuzzeluzz

Inläggav Angus Maciomhair » 27 juni 2003, 13:38

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Tuzzeluzz</i>

hej
Nån som har ett tips hur man ska börja o sy.. skulle behöva en spark i bakan hehe :)
// Aanna igen [8D]

Vad vill du ha tips om ? Stygn? (vet inte om du planerar att sy för hand eller på maskin) Klippande av delar? Annat?
Den bästa spark i baken jag kan komma på just nu är "Det är bara fem veckor kvar till Medeltidsveckan." Nej, jag är inte ute efter att stressa dig/ge dig gråa hår...

Ha det...
/Angus
Angus Maciomhair

FöregåendeNästa

Återgå till Kläder och textila hantverk