[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Armborst

Armborst

Detta forum är till för diskussion kring historiska vapen, och deras tillverkning.

Inläggav Bobbechk » 1 oktober 2004, 23:16

Hmm... Har jag förstått rätt eller är det något jag fått om bakfoten når jag säger att lemmarna kan byggas av körsbär"trä"?!?
till min stora förskräckelse kom jag hem idag och såg våra körsbärsträd söndersågade... visade sig att det var nån proffisionell typ som beskärt dom, Inga småa bitar heller så om man kan ha nytta av dom e det lika bra att jag tar dom!
Bobbechk

Inläggav Micke D » 3 oktober 2004, 20:16

Armborststockar var ofta gjord av fruktträ, men att använda det till en båge känns mer tveksamt.
Ett problem med körsbär är att det påstås kunna slå sig en del när det torkar, plus att det ofta redan från början kan vara vridet som en korkskruv.
Micke D

Inläggav Bobbechk » 3 oktober 2004, 20:46

jo jag kom på att det talats om stocken senare *sorry*
Bobbechk

Inläggav Angus Maciomhair » 17 december 2004, 00:41

***flyttat inlägg***
Fundin
Posted - 19 Nov 2004 : 12:13:46

Hejsan, jag har funderingar på att bygga mig ett armborst, ska kolla med den lokala bågskytteklubben om man kan öppna en armborstsektion och fixa licens.

Jag tänkte bygga ett armborst med laminerad båge av ask och idegran (jag har en kärnvedsbit på 1m liggande) och funderar lite på modellen, finns det några sjyssta bilder? Jag får väl helt enkelt ta vad som bjuds men hest skulle jag gå till 1300 talet (för att matcha resten av en dräkt jag har)
***slut***
Angus Maciomhair

Inläggav Thorild Gant » 22 mars 2005, 09:36

Thorild Gant

Inläggav mönstersoldat » 29 mars 2005, 08:27

är det någon som har beställt fjäderstål här ifrån http://www.digitarc.com/
mönstersoldat

Inläggav Martina » 26 april 2006, 20:07

wildcat
Ny medlem

Sweden
1 Posts
Posted - 07 Mar 2006 : 00:40:57
--------------------------------------------------------------------------------

Hej!
Jag funderar på att göra en armborst i gammal medeltid stil
( då ej fungerande )

Finns det några ritningar att bygga efter eller hur går man tillväga?

Andledningen till att jag inte vill bygga den fungerande är delvis av lagliga skäl men även att jag inte har det intresset för att andvända den den ska pryda min vägg

<font size="1">(Flyttade inlägget. /Martina, moderator)</font id="size1">
Martina

Inläggav Sigfuss » 9 juni 2006, 07:44

Är det ingen av Wibys armborstskyttar härinne som kan bidra med ev arbetsbeskrivning på armborst?
Sigfuss

Inläggav Sigfuss » 30 oktober 2006, 23:16

Sådär, då har jag äntligen hittat en förening som pysslar med armborstskytte i Sundsvall, nu är det bara att börja se över hantverket så småningom.
Är det verkligen ingen här som byggt armborst som kan börja med lite starttips?

Tacksamt vore lite svar på följande:

Vilka armborst var vanligast förekommande i norden?

Vid vilken tid börjar dom dyka upp på våra breddgrader?

Vilket träslag bör man använda sig av till stocken?

Hur skall man göra själva nöten, finns det andra avfyrningsmekanismer?
Sigfuss

Inläggav Skarek » 31 oktober 2006, 09:21

Jag bygger ett medeltida armborst just nu. Stålbågat, modell tidigt 1500-tal (lite senare om det ska hittat till sverige). Den plankliknande modellen.

När det gäller information så finns det enormt mycket och läsa och vi i Stockholms Låsbågesällskap diskuterar en hel del på vårt forum. Många av oss hänger här också, men annars kan du ställa dem på den öppna delen av vårt forum.

Vilka som var vanligt förekommande är svårt att säga. Beror ju helt på tidsperiod. Likt krutvapnen som gått från luntlås till enhetspatron så genomgick även armborsten en stor utveckling.

Jag rekommenderar den litteratur som faktiskt finns i ämnet t.ex.
European Crossbows: A Survey by Josef Alm (originaltitel: Europeiska armborstet)(ISBN 0 948092 20 3)
Die Armbrust, av E Harmuth
The Book of the Crossbow, Ralph Payne-Gallwey (ISBN 0-486-28720-3)
A Guide to the Crossbow, W.F.Paterson

Lite svårt att hitta inköpsställen. Alms bok fins på Manchester museum. Gallwey och Pattersons bok finns på Amazon tror jag. Harmuths bok finns i sjön [}:)].

De andra får rätta mig om jag har fel, men armborsten kommer väl nångång på 1100-talet. Utvecklas, får stålbågar här nånstans kring Wasas intåg och dör ut då Husqvarna börjar tillverka gevär som allmogen har råd med.

Träslagen i stockarna har jag aldrig sett någon nogrann studie av, men det beror ju sjävklart vad det är för borst. Ett paradborst för en rik person har med all sannorlikhet exklusivare träslag än ett allmogeborst. Trät är iaf "hårt" och hållfast trä.

Avfyringsmekanismerna utvecklas något enormt genom historien. Går från ett jack i en planka, med en pinne som trycker upp. Till snälltryckskonstruktioner bestående fler delar än ett gevärslås.

Ska du ha en klassisk nöt så görst den lämpligen av älg eller hjort-rosenkrans. De behöver vara rejält grova för att du ska kunna svarva ur nått vettigt ur dem. Är du sentida, kan du göra den i stål. Tänk bara på att den INTE ska hänga på sin centrumaxel, vilket är ett vanligt feltänk. Den ska ligga i lagret. Centrumtappen är endast till för att den inte ska kunna åka ur.

Mitt generella tips är att läsa de böcker jag posta (eller åtminståde ett par av dem), kolla på bilder av historiska borst och bilda dig en uppfattning. Sen får du bestämma när ditt borst ska ligga i tiden och bestämma hur historiskt korrekt det faktiskt ska vara... Ska man bygga ett historiskt korrekt armborst krävet det mycket tid att jaga råvaror och en hel del jobb (jag vet).
Skarek

Inläggav Sigfuss » 31 oktober 2006, 23:31

Tack för det!!

Nu får jag förstås ge lite följdfrågor... ;-)

Armborstet skall förhoppningsvis bli så historiskt korrekt som möjligt men den absoluta prioriteringen är ju att det skall gå och skjuta med. Eftersom mit största intresse ligger i den tidiga medeltiden/vikingatidens norden så blir nog valet av armborst ett ganska tidigt sådant.

Då är ju frågan, om man inte kan använda stålbågar till ett sådant armborst - vad använder man då?
Om man skulle använda ek till stocken, skulle det fungera eller är det för tungt? Jag tänker mig att det kan vara någorlunda naturligt val om man skall ha ett hårt träslag som finns i vår absoluta närhet.

Jag skall absolut leta efter litteraturen och se vad jag kan hitta.
Sigfuss

Inläggav Skarek » 1 november 2006, 10:03

Gamla tiders armborst gick att skjuta med, så bygger man de på så vis går de att skjuta med :). Det man vinner på moderna genvägar är mest tid samt att materialen kan vara bättre idag (plaster, bra stål och kolfiber fanns ju inte). Dock får man ju inte ett historikst armborst i slutändan.

Ska du inte göra en stålbåge så ska bågen vara i trä eller hornkomposit (vilket är svårt att göra, men vi vill alla se nån som lyckas). Ska man fuska finns kolfiberbågar, vilket många användet (men som sagt, då blir dne inte historisk utan ett modernt borst i historiskt skal).

En ekstock blir tung, men det är vad jag använder till mitt borst. Man kan säkert använda något mjukare tråslag också. Mest ska man nog tänka "vad hade de tillgång till". De skulle inte använda något jättemjukt, men så länge det håller kunde det säkerligen användas.
Skarek

Inläggav Raymund » 1 november 2006, 12:26

Min idol Andreas Bichler i gruppen Historia Vivens har byggt flera hornkompositarmborst, kolla in:
http://www.historiavivens1300.at/biblio ... mbrust.htm
http://www.historiavivens1300.at/realien/armbrust.htm
http://www.historiavivens1300.at/realien/armbrust1.htm
http://www.historiavivens1300.at/biblio ... chuss1.htm

Vill du göra nått tidigt så rekomenderar jag nått i stil med:

http://web.archive.org/web/200006112042 ... 50/sk.html
Den är visserligen daterad till 1500-tal men den enkla konstruktionen och att den är helt i trä gör att man akn anta att typen varit i bruk en längre tid. Funkar inte wabarchivelänken så finns den beskriven i Alm.

Jag har "Die Armbrust" av E Harmuth och "The Book of the Crossbow" av Ralph Payne-Gallwey om du har lust att kika i dem...

(Sedan så har (hade?) Timrå AIF en armborstskyttesektion också, samt att en av sveriges bästa tillverkare av glasfiberbågar till sportarmborst bor där...)

/R
Raymund

Inläggav Skarek » 1 november 2006, 13:37

Nån som har nån artikel/guide av någon som byggt en hornbåge idag. Har lsät omd et och studerat det och det finns väldigt många "om". Framförallt så vet inte jag avr man får tag på ibex eller annat lämpligt tidsenligt horn i vettiga mängder och kvalitéer. Vidare vet jag itne vilka limmer som faktiskt duger. Fisklim är väl den planen jag själv går och tänker på, men vet inte om det håller i långa lopper.

Det sura med en hornbåge är ju att först när man har väntat sitt halvår med alla torktiderna för senorna så vet man om man lyckats. Jag är rätt säker på att man inte direkt fylls av lycka när bågen säger fras när man spänner den :)
Skarek

Inläggav Renika » 4 november 2006, 12:13

Hej! Här kommer ett litet och mycket partiskt tips... min man har byggt en liten hemsida om armborst, då han (och även jag) byggt och skjuter armborst i Gutars Bågskyttar. Kolla gärna! Han vill gärna ha frågor och kommentarer också! www.armborst.se

Vi har använt en modern kompositbåge (vilket de flesta i föreningen gör) som lindats med läder för att efterlikna hornbågarna. Drömmen är förstås att göra en riktigt hornbåge, problemet är bara att livslängden inte är så värst bra. Tråkigt att lägga ner så mycket jobb om den sedan bara håller en eller två skjutsäsonger (ja, träna mycket ska man göra). Stålbågar kan ha den otrevliga förmågan att slå bakut om de går av (alla bågar kan gå av) och då går de gärna in i huvudet på skytten. Inget att rekommendera, så ska man ha stålbåge och använda den bör man nog linda den med läder för att undvika läskiga huvudskador. Finns några som har en laminerad träbåge också, men även de har lindats med läder.
Renika

FöregåendeNästa

Återgå till Vapen