[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Frisyrer

Frisyrer

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Inläggav Karin » 28 april 2005, 10:49

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Hanna Molin</i>

tar studenten iår och som bal kläning hade jag tänkt ha en medeltidsinspererad kläning men nu till frisyr.. är det någon som har något tips på var jag kan hitta bilder eller liknande på vilken frisyr man kan ha?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Titta på de medeltida klänningar du har inspirerats av. Vilken frisyr har kvinnorna på konstverket? Gör likadant.

Om den klänning du har inspirerats av inte är italiensk renässans är det ganska troligt att det rätta är att dölja håret under ett dok, d.v.s. en vit tygbit som nålas fast på huvudet ungefär som nunnornas huvudbonad.

Karin
Karin

Inläggav Eva Andersson » 28 april 2005, 18:00

Skulle <u>du</u> vilja ha dok på huvudet på din studentbal, Karin? Måste bara fråga [:)]
Om man är ung och ogift, vilket man nästan alltid är när man tar studenten, finns det under hela medeltiden och från alla möjliga geografiska områden bilder på kvinnor med utsläppt eller flätat hår och blomsterkransar, metallkransar elle rnågon annan prydnad.

Eva
Eva Andersson

Inläggav Karin » 30 april 2005, 14:20

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Eva Andersson</i>

Skulle <u>du</u> vilja ha dok på huvudet på din studentbal, Karin? Måste bara fråga [:)]

Nej, men frågan ställdes i ett forum för historiskt återskapande och då svarar jag på vad jag tycker verkar mest historiskt troligt.

Karin
Karin

Inläggav Eva Andersson » 1 maj 2005, 22:08

Och svaret jag gav talade också om historisk praxis[:)], vilket inte var att unga ogifta flickor hade hustrudok. Bara för att <u>vi </u>är gifta och gamla behöver ju inte alla vara det.

Eva
Eva Andersson

Inläggav Alexandra » 11 maj 2005, 17:16

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">På bilder i hemmiljö från 13-1400-talen förekommer ofta flätor flätade framför öronen och sedan lagda omlott över huvudet. Denna frisyr är väldigt lätt att göra (när man väl kommer över motståndet att fläta flätorna framför öronen istället för bakom!) och oftast behöver man inte mer än två hårnålar för att fästa (obs! hårnålar, inte spännen! Nålar är de u-formade sakerna, de glider inte ur på samma sätt som spännen.)
Frisyren är dessutom perfekt att fästa huvudbonader i, eftersom man kan sätta knappnålarna direkt i flätorna<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Låter som ett bra allternativ till frisyr för min del, men jag förstår inte riktigt hur du menar [:I] Är flätorna flätade uppåt? Är de lagda in en liten öggla? Var korsar man dom? Mitt uppe på huvudet?(frammot pannan till där man sätter ett diadem) eller mer på samma höjd som man skulle sätta en hästsvans? Vilka huvudbonader passar till?
Många frågor här. Börjar ladda inför årets medeltidsvecka [:D]
Alexandra

Inläggav Lena » 13 maj 2005, 21:30

<i>Låter som ett bra allternativ till frisyr för min del, men jag förstår inte riktigt hur du menar Är flätorna flätade uppåt? Är de lagda in en liten öggla? Var korsar man dom? Mitt uppe på huvudet?(frammot pannan till där man sätter ett diadem) eller mer på samma höjd som man skulle sätta en hästsvans? Vilka huvudbonader passar till?</i>

Du gör en mittbena, och samlar var sidas hår något ovanför respektive tinning. Fläta "nedåt". När flätorna är klara kan du börja sätta upp dem. Efter ca 10 cm från tinningen böjer du upp flätan och lägger den dubbel. Ett tips jag har hört är att trä in en längre kraftig metallnål genom flätan för att få denna del stabil. Håret som "blir över" (dvs du bör ha hår ner till bh-bandet eller längre) fäster du i hårranden längs nacken. Ifall du har riktigt långt hår kan du behöva korsa de yttersta delarna av flätorna och föra dem tillbaka mot tinningen.

Bilder kan du hitta här: http://www.briaca.com/art/frenchcotte.html

Huvudbonader som passar till denna stil är en tunn metallring (typ som en krona, men utan spetsiga bitar [:)] ) där du fäster en slöja. Tyvärr har jag inga böcker tillgängliga som visar detta, men jag har för mig att illustrationer finns i boken "Textiles and clothing" av Crowfoot mfl som Museum of London gav ut för några år sedan. Den går att fjärrlåna på biblioteket.

Hoppas detta hjälper lite.

/Lena
Lena

Inläggav Charlotta » 14 maj 2005, 10:48

När jag hade dräkt senast flätade jag två vanliga flätor som jag la upp i kors över hjässan så att kanten på flätorna nästan var i linje med hårfästet, och sydde fast dem med rött bomullsband. Inte helt tidsenligt, utan mer en slags variant av "Italian hair taping". Sen nålade jag fast slöjan längs bakkanten på flätorna. Jag vet att Karin och hennes man har en bild på det någonstans...

Det finns en bra sida med en rekonstruktion av ringen och slöjan från London, här är adressen: http://www.silkewerk.com/wire2.htm
Jag har själv en sådan slöja, den var pillig att sy men blev väldigt bra i slutänden. Man kanske får skylla sig själv när man drar ut trådar ur tyget för att sy med och inser att de egentligen inte riktigt är spunna trådar utan mer omlottlagda fibrer.
Charlotta

Inläggav Victoria » 14 mars 2007, 02:49

Jag har mitt hår i en uppklippt frisyr. Detta gör att håret längst fram är märkbart kortare än resten av håret. Detta ser inte särskilt tidsenligt ut, men jag vill/kan inte dölja det under en huvudbonad eftersom jag inte är gift. Därför brukar jag lösa det genom att fläta håret framför öronen i två flätor, och sedan fästa dom på baksidan av huvudet UNDER resten av håret. Detta görs i det här fallet bäst med hårspännen istället för hårnålar: hårspännen fäster bättre och sticker inte ut under håret lika mkt. Ibland kan det vara nödvändigt med flera hårspännen för att flätorna inte ska lossna.

Det här är den enda lösningen jag har lyckats komma på på uppklippt hår, om man inte ska dölja det med en huvudbonad. Någon som har en annan lösning?
Victoria

Inläggav Göpa » 15 mars 2007, 16:21

Till skillnad från de flesta av er (som det låter) har jag totalt kortsnaggat hår. Eftersom jag faktiskt lever i den moderna världen större delen av tiden och vill ha något som är så lättskött som det bara går. Däremot går jag gärna klädd i vissa av mina "historiska" plagg när de på ett lämpligt sätt går att kombinera med de mer moderna. Och jag tycker själv att det blir en käck kombination: fotsid klänning men kortsnaggad pojkfrisyr.

När det kommer till historiska evenemang har jag ju tyvärr bara ett enda val: dölj "pälsen" med diverse huvudbonader, ev inkl haklin (även om jag inte är så förtjust i att ha något kring kinder+hals hela tiden). På lajv kan det funka att gå barhuvad, antingen om man är träl eller om man fått håret avskuret som straff för något. Men ni kanske bara är reenactare och inte lajvare?
Göpa

Inläggav Nenne » 15 mars 2007, 23:30

Visst inte! Här finns alla sorters folk - och vissa fän [:)]

Välkommen hit!!

//Nenne
Nenne

Inläggav MBN » 16 mars 2007, 06:17

Hej, här kommer en nyfiken och lägger sig i... Mitt hår når nu ganska precis ner till armhålorna. Är det ok att ha det löst och synligt?
Nu menar jag alltså inte, är det ok att ha det synligt på en medeltidsmarknad det är ju upp till var och en (har sett kvinnor vars längsta stå är 2cm och som ändå bara har en tygkrans på huvudet), det jag undrar är om det hade varit ok för en ogift ung kvinna att visa på medeltiden, eller om det är lite för kort och folk skulle tittat snett. (Jag tillhör andra hälften av 1300)
Ha det bra alla!
MBN

Inläggav Karin » 17 mars 2007, 13:03

Jag kommer inte på att jag har sett utsläppt hår under den tidsperioden. Däremot finns det bilder med flätor lindade runt huvudet på olika sätt. I en annan tråd fick jag svaret från Camilla och Eva att under den senare delen av medeltiden ansågs det coolt med huvudbonad (för att förenkla det hela). Sedan beror det ju också på vilken samhällsklass du vill representera.

Karin
Karin

Inläggav MBN » 17 mars 2007, 16:28

Jag hade väll mest tänkt vara bonddotter eller något sådant. Och mitt hår är ju inte långt nog för att linda flätor runt huvudet, det blir bara väldigt ynkliga flätor... Så det jag fundera på var om det va ok att ha det löst, eller om jag borde gömma det under huvudduk eller annat. Nu har jag ju inte hunnit införskaffa allt jag behöver ännu, och ska snart på marknad, så första i år blir nog utsläppt oavsett vilket, men det kan ju vara bra att veta vad som var accepterat och vad som var vanligt.
MBN

Inläggav Anette » 17 mars 2007, 21:57

Har du försökt göra "inbakade" flätor? De kan ge illusionen av att man har flätorna lindade runt huvudet om de görs på rätt sätt.
Anette

Inläggav MBN » 17 mars 2007, 23:11

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Anette</i>

Har du försökt göra "inbakade" flätor? De kan ge illusionen av att man har flätorna lindade runt huvudet om de görs på rätt sätt.

Länken fungerade tyvärr inte för min del, men jag kan ju fråga min syster om hon vet hur man gör... hon e blivande frisör och har nyligen fått lära sig en massa olika sätt att fläta på
Tack för ideen! Ska se om vi kan lösa det...
MBN

FöregåendeNästa

Återgå till Kläder och textila hantverk