[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Messer

Messer

Detta forum är till för diskussion kring historiska vapen, och deras tillverkning.

Inläggav Filurix » 27 april 2005, 14:01

Endast en fördel om det är ett riktigt svärd. Alltid trevligare att ha ett vettigt svärd än någon samlarvariant för 2 papp.[:)]

Augusti är utmärkt. Då bör jag få min lön![:D]

/Filurix
Filurix

Inläggav Martin Skoog » 27 april 2005, 14:33

Jag ska till verkstaden nästa vecka, och om du vill göra en beställning så kan jag sätta igång redan då, så att den säkert blir klar i tid. Men som sagt, en noggrann bild på vad du vill ha, med mått är viktigt. Om du inte förstås vill ge mig den konstnärliga friheten att utforma en messer efter vad jag tycker är snyggast! Dom kan ju som bekant variera ganska mycket både i form, storlek och utseende, allt ifrån bastanta "knivar" till smäckra "sablar".

Det går bra att maila mig en bild om du redan nu vet vad du vill ha.

Mvh Martin
Martin Skoog

Inläggav Filurix » 27 april 2005, 17:25

Jag ska fila lite till på det. Har vissa tankar om hur jag vill ha den. Får återkomma med det.[8D]

/Filurix
Filurix

Inläggav stefanmbop » 11 maj 2005, 16:17

Hej alla vapenvänner!

När det finns svenska/skandinaviska benämningar på vapen som vi vet användes på medeltiden vore det ju kul och till och med följdriktigt om vi använde samma benämningar idag.
Alla ni som använder ordet "testikeldolk" sluta idag !
Det heter ""stekemets" i en svensk källa där den till och med är avritad komplett med "ballar".
Alltså "stickmesser" eller stickkniv om man så vill eftersom messer är tyska för kniv. Messer blir ofta "messare" på medeltidssvenskan.
Knifr används väldigt ofta men sällan ordet dolk.

Alla dessa "grosse messer" som alla är så förälskade i ( jodå, även jag ) går under benämningen "ryting" och ska enligt krönikorna vara kraftig nog att hugga igenom spjut. Kniven med H-format skaft kallas för Baslare. (gissa vilken stad i Schweiz den kommer ifrån ursprungligen.Vinnaren får Todds vackra Peterexemplar ! )
Pollaxe och bolyxa, pölöxe är samma typ av långskaftade men ej riktigt bredbladiga yxa med en korpnäbb eller kluven hammare i bakänden. Den ska vara 120-160 cm lång för att vara hanterbar.
"Hellebarda" (stångyxa på medeltidstyska, utvecklades ur ett centraleuropeiskt verktyg man troligen beskar vinstockar med )
ska vara längre, 210-240 cm och användes lite annorlunda.

Armborst heter oftare armbost, armbrust men allra helst "låsbåge" då detta ju inte är latin utan nordiskt och dessutom beskriver vapnet ifråga utomordentligt, en båge som går att låsa och låsa upp.

Så, om någon nu vågar använda "njurdolk" eller "testikeldolk" så kommer Mars och Oden och Sankt Göran se till att ni kommer att få den just där eller så får ni "smaka polöxenacka" som Sturekrönikan skriver. Jag smakar hellre en leverpastejmacka.

hälsningar Stefan, 1400-talsTaliban
stefanmbop

Inläggav Todd » 12 maj 2005, 08:10

Stefan,

Det är ju trevligt att du nu för korståg mot anglosismer och andra språkförbrytelser även utanför Olofs Gillets gemenskap, men att lova bort min Baslare,Baselard,Baselarde,Basilard och tillsist Schweizer degen som pris kommer inte på fråga. Är du inte snäll så kommer jag att börja förevisa på Svengelska igen. ; )

Junta på fredag i vanlig ordning. Vi ses

Ha det gott din gamla sillstrypare
Todd
Todd

Inläggav Taffy » 12 maj 2005, 10:39

Stefan sa till mig för ett tag sedan att vi inom GHFS ska sluta upp med dumheterna att kalla hjaltet för kors. Det har aldrig varit vår tanke att kalla det kors, utan Creutz, eftersom vi sysslar med tysk fäktning. Trots det verkar det blivit viss spridning av tyska begrepp, även bland dem som sysslar med svensk medeltid. Det stör visserligen inte mig, jag gillar att reta Stefan, men för folkbildningens skull drar jag härmed mitt strå till stacken och gör avbön :) Stefan upplyste mig nyligen om de svenska namnen på svärdets delar, och jag fick reda på följande:
Knapp (jag har även hört klot)
Kavel - alltså greppet
Hjalt - alltså det som i modernt språk kallas parerstång
Tillsammans kallas dessa fäste - motsvarigheten till tyskans Heft
Bladet kallas blad eller klinga
Tydligen kallas också svärd för värja, verktyget eller brand

Så alla ni medeltidsnördar som vill slänga er med historiskt språkbruk kan börja nu:
- Ge mig branden annars kuttar jag dig
- Mannen, ge fan i att fingra på bladet
- Schyssta klot på de däringa
- Najs kavel

Vad övriga delar kallas kan säkert Stefan upplysa mer om. Lång och kort egg, spets, ränna och så vidare gäckar mig fortfarande.

MVH
Anders - spjuver
Taffy

Inläggav Martin Skoog » 12 maj 2005, 14:31

Just i fråga om språkbruket så känns det ju så himla skönt just att jag INTE är knuten till någon förening som analt tillämpar svenska medeltida termer. I egenskap av tillverkare av alla möjliga vapen, både svenska och utländska så förbehåller jag mig rätten att slänga mig på vilket språk jag vill, helst tyska eftersom den tyska kulturhistorien är så mycket vackrare än vår gråsvenska. Messer förstår till exempel alla, även dem som inte helt har försjunkit i en medeltida dvala.

diskhandsken är kastad.. haha
Martin Skoog

Inläggav Filurix » 12 maj 2005, 15:59

Måste hålla med. T ex låter både 'Messer' och 'Grosse messer' bra mycket bättre än 'ryting' i mina öron. Och så viktigt är ju inte språket, i alla fall inte enligt mig.

/Filurix
Filurix

Inläggav Taffy » 12 maj 2005, 19:59

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Filurix</i>

Måste hålla med. T ex låter både 'Messer' och 'Grosse messer' bra mycket bättre än 'ryting' i mina öron. Och så viktigt är ju inte språket, i alla fall inte enligt mig.

/Filurix
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Just ryting tycker jag låter väldigt bra, fast problemet är att få vet vad det är. Grejen är att oavsett vad det kallades under medeltiden, så är den moderna benämningen i Sverige messer. När det gäller kors/creutz så är det annorlunda, eftersom folk inte vet vad det är heller, utan kallar det parerstång, så det är rätt onödigt att bidra till ytterligare förvirring.
Taffy

Inläggav Martin Skoog » 13 maj 2005, 14:18

Dessutom så kan ju termerna bli missvisande om man konsekvent envisas med att använda det "svenska" ordet för något. Måste det isåfall också stavas rätt? Att t.ex. en hillebard omskrivs som hellebarte, hillebarta eller något annat, beror ju naturligtvis inte på att det hette "precis" så då det begav sig. Några stavningsregler har inte funnits i Sverige förrän 1911(om jag inte minns fel), så när en person på t.ex. 1500-talet skulle omvandla talspråket till text så skrev man naturligtvis ordet ungefär som man uppfattade att det lät. Om man sedan betänkter att folk pratade olika dialekter m.m. så är det klart att man är ute på tunn is om man menar att något HETTE så och så i hela sverige i oktober 1471 osv.

Man kan inte heller veta EXAKT vad som avsågs med t.ex. Ryting, var det alla typer av eneggade sidovapen eller bara en viss typ (t.ex. med lång rak klinga)? Hur kan vi veta hur dåtidens människor generaliserade och namngav? Vi kan bara konstatera att vissa ord VERKAR syfta på en vis typ av föremål, men inte veta något säkert.

Om man i mitt fall använder den tyska termen messer så riskerar man inte heller att det olika typer av t.ex. italienska messrar som inte omfattas av ryting faller bort.

Mvh Martin
Martin Skoog

Inläggav stefanmbop » 13 maj 2005, 16:48

Hej på er bröder ! Det är den 1400-talsfetischisten som fattar gåspennan igen.
Det var naturligtvis inte men mening att "messtra" några vapenbröder på forumet och jag aspirerar icke på någon bessewisserstatus och det kändes verkligen skönt att komma in i påhoppskulturen igen. Dock som skolad inom historiefacket, yrkesverksam pedagog i historia och med ett antal års praktiskt forskning ( ja, jag vågar kalla det just forskning ) inom "re-enactment" kulturen kan jag bara inte låta bli att leta efter de samtida benämningarna på medeltida ting. Att återuppliva dessa är också att återväcka vår medeltid. Jag tycker inte det står i något motsatsförhållande till att också ha kännedom om tyska, engelska och franska benämningar. Däremot vidhåller jag att det ofruktbart att använda moderna benämningar. På detta forum antar jag vistas vi stollar som dessutom gillar att dela med oss av nyfunnen kunskap.

Så jag delar med mig. Var och en tar till sig det den finner intressant. Min personliga ingång till historia är att söka efter "hur det egentligen förhöll sig " som historikern Ranke en gång skrev. Vad är då skönare än de nordiska namnen ? De som en gång i tiden var vardag för någon av våra förfädrer och förmödrar.

Var på er vakt, snart kommer rustningstermer på svenska också !
Med bild !

icke ska det huggas, som Snorre Sturlason sa när han blev nedhuggen med yxa

hälsningar Stefan
stefanmbop

Inläggav Taffy » 13 maj 2005, 23:37

Hej Stefan,
trots att jag är utanför de vanliga grupperingarna här på forumet, så är jag ändå intresserad av termerna. Hoppas att du har överseende med en retsticka som mig ;) Jag skulle faktiskt vilja veta mer om vad olika vapen kallades i Sverige, och jag tar även gärna del av din övriga kunskap. Även om jag inte använder termerna själv, så får jag ofta frågor från fäktare från andra länder om svenska termer, vapenbruk och liknande. Så tack för ditt arbete.

/Anders
Taffy

Inläggav Martin Skoog » 17 maj 2005, 09:41

Lysande! Rankes "Wie es eigentlich gewesen"! Det råkar faktiskt vara just det mantrat jag mumlat otaliga gånger när jag stuckit mig i fingrarna och köpt tyg för mina sista slantar.

Jag håller faktiskt med om att det är förträffligt att du slår ett slag för det äldre språket. Min poäng var bara att det är trist att begränsa sig till enbart svenska. Jag upplever det som lika intressant vad man sa på t.ex. tyska då det begav sig.

Mvh Martin
Martin Skoog

Inläggav Todd » 17 maj 2005, 15:36

Martin,

Hur går det med "träbanans" skörden [;)] kanske inte är så dumt att lära sig lite riktiga termer, inte sant?

Vidare undrar jag om du då menar att Stefan är med i en "anal förening" eller ej,då detta påhåpp i så fall berör fler personer som kanske inte lika lättvindigt förlåter sådana förflugenheter.[}:)]

Förövrigt vad det gäller svenska termer för vapen och rustingar så tycker jag det är väldigt intressant kuriosa.

Det verkar vara oroligt i minikryt leden nu när Kapten är borta på långresa.

Todd[:)]
Todd

Inläggav Martin Skoog » 17 maj 2005, 18:23

Hahaha minikryleden! jovars det är inte lätt att ligga o skräpa på botten av en så fruktansvärt genuint dräkthistoriskt seriös förening som stockholmsfänikan.

Hörru träbanan-skörden va e de?

Nä stefan är inte med i någon anal förening(så vitt jag vet om er verksamhet hehe), poängen var snarare att man inte skall krångla till diskussioner med anmärkningar om språkbruket. Min förhoppning är att vi inte är "in caracter" här på historiska världar. Man kan gott spara de allvarsamma medeltida termerna tills man kommer ut i skogen, upp i slottet eller var man nu ämnar klä på sig handsydda paltor i jakt på upplevelser.

sammanfattningsvis så skall diskussionsämnet inte skymmas av lingvistiska aspekter här(med tanke på hur vissa människor använder det svenska språket här så skulle språkpolisen få mycket att göra om man gjorde razzia).

Se nu i stället till att svara på min fråga om gambesoner från 1500-talet. Annars kommer jag hem till dig och slipar bort blad-ornamenten från din bössa...haha

(har ni förresten några sykvällar eller dyl. framöver?) Vore ju kul att diskutera allvarsamma medeltida spörsmål nån gång då man inte har gjort bort sig och somnat runt Minkas toastol...:()

Mvh Martin
Martin Skoog

FöregåendeNästa

Återgå till Vapen