Har precis avslutat min tour på Hornbore by för denna sommar. Trevligt ställe, som kan förbättras ur vårt hänseende. De som har mest att säga till om där är mer intresserade av pedagogiken som används och av att väcka intresse än att vara helt PK i alla lägen.
Men med tiden tror jag fullt och fast på att detta går att kombinera.
Problemet är som alltid pengar, och det är ett krux för byn just nu, sedan långhusets servering inte bar sig. Så vi får se vad som händer.
Vad gäller herr E så tror jag på byn när jag ser den. Det lär bli kompromisser där med. Men visst är det lovvärt. Vad gäller västkusten, så måste jag säga att Ale inte gör något väsen av sig. En sak som är A och O är bra marknadsföring. Vi spred planscher för Hornbore by när vi för hem under lediga dagar för att vi tyckte för lite hade gjorts. Hoppas att det fick någon inverkan.
Jag skulle dock gärna se en forntidsby, vad som helst, I Halland. Detta landskap är ett svart hål i det avseendet. Man satsar stenhårt på natur och på landskap efter 1700. Som Äskhults gamla by till exempel. Antagligen så sitter det fortfarande i ryggmärgen att man vill undvika dansktiden för att slippa ta i besvärliga frågor.
Det finns inte ens några aktiva historiesällskap att prata om i Halland. Själv funderar jag på att försöka dra igång någon verksamhet i Kungsbackatrakten, men mina resurser är något begränsade.