[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Mönster

Mönster

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Inläggav Svartsol » 2 juli 2003, 13:33

Martina: Haha, ja det blir nog lite för kort [;)] Men jag ska ge lakanen en ny chans, det kanske inte blir så snyggt men då har jag iaf en dräkt
Svartsol

Inläggav Sara Lundström » 2 juli 2003, 14:02

Skit samma om det blir lite sisådär. Har du väl gjort din första dräkt har du kommit över en jättehög tröskel. Har man en gång vågat är det mycket lättare nästa gång. Och du kan ju fråga alla sömnadskunniga om råd på picknicken sen![:)]
Sara Lundström

Inläggav cizzi » 2 juli 2003, 14:24

Nu minns jag inte exakt vilken tidsperiod du sa att du ville vara, men jag har en idé som kanske är roligare än jeans och T-shirt iaf!

Varför inte sy en s k "rak kjortel"? Då slipper du alla krångliga intag i ärmhålen, alla veck och alla konstiga böjar och grejor som ska passa ihop men aldrig gör det. Det är busenkelt att rita ett sådant mönster själv, och det är busenkelt att sy, bara raka sömmar. Då har du en dräkt till i år, och så kan du lägga hela året fram till nästa medeltidsvecka på att sy precis en sådan där dräkt som du ville ha från början?

Om man vill kan ju sedan fuska till det och sätta öljetter i (*duckar och inväntar kaskader av skällsord*), som du broderar över och vips så har du en liten skojsig snärning som gör klänningen lite tajtare.

Här är en bra sida med bilder och instruktioner:
http://www.reconstructinghistory.com/be ... tGarb.html

Lycka till!
cizzi

Inläggav Eva Andersson » 2 juli 2003, 14:35

Varför inte bespara sig själv arbete och strunta i öljetterna (dessutom tidsenligare) och sy runt hålen direkt?
En instruktion finns här: http://www.sempstress.org/techniques/eyelets.shtml, annars finns sådant i Ulla Centergran och Kicki Kirvalls bok om att sy folkdräkter, om man tvunget vill ha det på svenska.

Har aldrig fattat varför man först skulle slå i öljetter (som jag inte är överförtjust i att göra, gjorde det till paviljongen. Hatar det!) och sedan sy runt dem, blir ju dubbelt arbete.
Jag använder antingen knyppeltråd av linne (vaxad) eller kanpphålssilke (kan med fördel också vaxas) till mina snörhål. Beroende på färg på plagget, konstrasterande snörhål tycker jag inte ser så snyggt ut.
Med lite vana går det rätt fort och det är perfekt arbete att syssla med framför TVn, på spårvagnen eller medans man dricker te och snackar.

Eva
Eva Andersson

Inläggav cizzi » 2 juli 2003, 14:39

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Eva Andersson</i>

Med lite vana går det rätt fort och det är perfekt arbete att syssla med framför TVn, på spårvagnen eller medans man dricker te och snackar.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Tänkte just på "med lite vana"-biten - det är lättare att få ett runt och snyggt hål om man slår i öljetter först om man inte är van vid att sy. Då kan man bara sy "runt runt" öljetten och se glad ut! [:o)]
cizzi

Inläggav Angus Maciomhair » 2 juli 2003, 16:04

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Svartsol</i>
Jag har kommit fram till att jag absolut inte kan sy och antagligen får gå i jeans på medeltidsveckan [xx(]
Det tycker jag definitivt inte du ska göra!
Bättre att ha en halvtaskig dräkt än moderna kläder IMHO, då har du i alla fall gjort ett försök och som Sara så klokt påpekade, du har passerat en hög tröskel. Du kommer (förmodligen) alltid att vara den som hårdast kritiserar dina egna alster och det är bra så länge det inte går över gränsen och du avstår helt från att använda någonting du själv gjort. Hur det än är så är det ofta inte så illa som man själv föreställer sig.

För att ta ett konkret exempel:
Jag är inte bara intresserad av bågskytte och matlagning utan även bryggning. Således är jag sedan ett antal år tillbaks medlem i [url="http://www.shbf.se/"]Svenska Hembryggareföreningen[/url].
I alla år har jag gått på lokala träffar och druckit enormt god öl med resultatet att jag ansett att den öl jag själv brygger inte duger att tävla med även om den går att dricka.
Insikten kom tidigare i år då jag i egenskap av nyutexaminerad domare hjälpte till med bedömningen inför årets SM. Helt plötsligt fanns det en uppsjö av öl bortanför de jag tidigare sprungit på och jag insåg att mina egenproducerade drycker inte alls var så tokiga trots allt och att jag med gott samvete kunnat tävla med dem tidigare.
Vad jag inte hade insett tidigare var att de öl jag testat under lokala träffar till absolut största delen bryggdes av lokala superförmågor som tack vare en passion för bryggning brygger enormt bra öl och att jag försökte mäta min egen öl med deras på en gång.

Vinsten när jag tillsammans med ett par kompisar lämnade in bidrag till årets SM var att vi fick ölen bedömd och tillsammans med detta en hög med synpunkter på hur vi kunde tänkas bära oss åt för att förbättra det hela.

Likadant är det med klädsömnaden i detta fall.
Många av de som är på detta forum är enormt duktiga på att sy och har en passion för det. Om du anser att du inte kan sy så tjänar det ingenting till att jämföra dina alster med dessa personers men deras dräkter är en enormt bra inspiration och bevis för att det faktiskt går att åstadkomma underverk med nål & tråd.
Har du plagget med dig till Wisby kan andra lättare ge dig råd & tips än om du ska beskriva plagget. Om du ändå har plagget med dig, varför inte använda det?

Lita på att dina kläder duger, det kan bara bli bättre i framtiden.
Ha det...
/Angus, som inte har tummen mitt i handen, utan helt saknar tummar när det gäller sömnad men ändå ska försöka sig på helt handsydda kläder.
Angus Maciomhair

Inläggav Sara Lundström » 2 juli 2003, 17:29

Öljetter kan faktiskt bli mer hållbart om man är ovan vid att sy. Det går fortare också. Numer syr jag mina snörhål för hand med knappnålssöm, vilket är både starkt och snyggt, men jag har även mellanklänningar med öljetter. Kanske inte världens snyggaste, men när jag sydde min första var det väldigt stort att över huvud taget få något sytt (första gången sedan skolslöjden), och jag hade aldrig haft adrenalin kvar till att sy runt snörhålen också. Hade jag gjort det hade det troligen blivit rätt ojämnt och hade kanske inte blivit tillräckligt tätt.

Man får ta en sak i taget. Bäjbistepps, lix![:D]
Sara Lundström

Inläggav Svartsol » 2 juli 2003, 18:23

Sara Lundström: Det ska jag nog göra [;)] Fråga alla sömnadskunniga på picknicken sen alltså.

Cizzi: Ska kolla upp det och se om jag kan ge det ett försök. Hehe, rätt rolig sida, och det ser inte så jäkla svårt ut. Tack för tipset!

Angus Maciomhair: Jo, du har helt rätt. Jag håller även på med teckning, och jag vet själv att jag är väldans bra på det, men så jämför jag mig själv med stora konstnärer och tappar lusten för jag vet att jag aldrig kan bli så duktig. Men jag släpper det i stället och gör så gott jag kan, försöker utvecklas, och är nöjd för jag har gjort mitt bästa. Och det ser inte så tokigt ut ändå [:D]

Sy ska jag göra, och jag ska ta det med mig (helst ha det på mig, hehe) på picknicken [8)]
Svartsol

Inläggav Vix Hq » 2 juli 2003, 23:04

Inte för att det här har med mönster att göra, men jag kunde inte låta bli...

Det där med att alla är barn i början är sååååå sant! Om någon vill ha sig ett gott skratt så kan jag välkomna dem att titta på när jag försöker bygga min fiddla eller tälja en sked! Jag må kunna göra fina saker med ull och tråd, men när det gäller trä ser det mesta jag gör ut som kom och hjälp mig att dö än så länge! I synnerhet fiddlan! Men jag har så roligt när jag gör det så det spelar ingen större roll om resultatet ser mysko ut. Och jag tröstar mig med att det i alla fall inte kan bli sämre nästa gång jag försöker!

Vi ska inte tala om de första tunikorna jag sydde heller. Tack och lov var det teaterkläder och på scen syntes det inte att sömmarna inte satt ihop riktigt... Men det är tack vare de där första frustrerade försöken som gör att jag nu kan göra mina egna mönster. För mig blev det här att konstruera kläder med raka stycken och kilar lite av en ögonöppnare -- det var tillräckligt enkelt för att jag skulle börja förstå hur tyg, mått och färdig dräkt hänger ihop. När jag väl hade det klart för mig var steget inte så stort till att börja sy mer figurnära saker. Men man ska aldrig underskatta nyttan att slåss med lakan tills man ser ut som lilla spöket Laban -- att pröva sig fram tar tid, men man lär sig så mycket samtidigt!

/Vix.

/Vix.
Vix Hq

Inläggav Emma » 6 juli 2003, 10:54

Jag har testat och kämpat och trixat på allsköns sätt och vis men inte riktigt kommit någonvart så nu dristar jag mig till att fråga. Hur får man stadga i remögon sydda i linne? Jag har suttit med lintråd och kämpat och känt mig ganska nöjd med resultatet men så snart man ska till att snöra ihop plagget lite så drar sig hålet och blir mer ovalt. Förutom att det rent estetiskt inte var vad jag hade tänkt mig så är jag även lite oroad för att tyget ska remsas upp när det belastas för mycket ( det är snörningar i sidorna på en kjortel efter en 1400-talsförlaga). Tilläggas bör kanske att det i nuläget bara är ett enkelt lager linne, så att fodra kanske skulle hjälpa? Jag börjar ångra att jag inte syr klänningen i ylle som planerat, men det är lätt att vara efterklok... Denna bild väckte dock en tanke http://www.uvm.edu/%7Ehag/sca/15th/vosp24.jpg
Vad säger ni? Det kan vara rent önsketänkande, men nog ser det ut som små metallringar?
Finns det någon som kan råda mig? Öljetter låter alltmer lockande[;)].

/ Emma
Emma

Inläggav Axi » 6 juli 2003, 12:58

Hjälp! Sista minuten som vanligt!

Är det <b>någon</b> som kan berätta för mig hur mönstret för pösbyxor med "codpiece" är konstruerat? Har lyckats lista ut att de ska vara öppna framtill (byxorna) och att "codpiecen" ska döja "genitalierna", mer hur i all världen ska jag fästa ovan nämnda del? Ska den fästas bak i bältet och sedan dras mellan benen för att därefter fästas framtill? Eller ska den sys fast i skrevet och sedan dras över "härligheten" och fästas i bältet framtill?

Vi ska iväg på ett Lajv på Fredag den 11/7 så det är aningens brådskande...

Supertack på förhand..
Axi

Inläggav Karin » 6 juli 2003, 16:17

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Emma</i>

Denna bild väckte dock en tanke http://www.uvm.edu/%7Ehag/sca/15th/vosp24.jpg
Vad säger ni? Det kan vara rent önsketänkande, men nog ser det ut som små metallringar?
Finns det någon som kan råda mig? Öljetter låter alltmer lockande[;)].

/ Emma

Snörningen på bilden verkar vara metallringar som är fastsydda i ena änden. Det är alltså inga hål i tyget. Vad jag har förstått var detta inte helt ovanligt under 1400-talet.

KArin
Karin

Inläggav Arild Krake » 6 juli 2003, 17:02

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Axi</i>

Hjälp! Sista minuten som vanligt!

Är det <b>någon</b> som kan berätta för mig hur mönstret för pösbyxor med "codpiece" är konstruerat? Har lyckats lista ut att de ska vara öppna framtill (byxorna) och att "codpiecen" ska döja "genitalierna", mer hur i all världen ska jag fästa ovan nämnda del? Ska den fästas bak i bältet och sedan dras mellan benen för att därefter fästas framtill? Eller ska den sys fast i skrevet och sedan dras över "härligheten" och fästas i bältet framtill?

Vi ska iväg på ett Lajv på Fredag den 11/7 så det är aningens brådskande...

Supertack på förhand..

Torskbiten ska vara i hopsydd i grenen och fästs sedan i hosorna med snören (se bilden). Det är visserligen tajta hosor på bilden men samma teknik används till pluderhosor.

<center>Bild</center>

Ludvig
Arild Krake

Inläggav Vix Hq » 6 juli 2003, 22:42

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Tilläggas bör kanske att det i nuläget bara är ett enkelt lager linne, så att fodra kanske skulle hjälpa? <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Det skulle nog göra en hel del skillnad. Jag brukar se till att ha minst tre lager när jag syr hål i linne. Då brukar det hålla sig fint och snörningen blir stadig!

/Vix.
Vix Hq

Inläggav gwen » 6 juli 2003, 23:47

Hm, då när fodring så lägligt nämndes:
Jag vill bara gärna höra från någon som vet säkert att det är helt ok att fodra en ylleklänning med lin.
Dels för den ovannämnda stagdan, dels för att det helt enkelt är dödligt snyggt att se ett foder i avvikande färg när man knäpper/snörar av sig klänningen på kvällskvisten.

Är jag ute och cycklar, eller kan jag lugnt sätta mig och fodra övre halvan av min klänning?
(som upplysningsvis är en 1300-talskreation i finaste handelgille-tyg...snacka om att jag är luspank nu.[:(])

/kim
gwen

FöregåendeNästa

Återgå till Kläder och textila hantverk