Pga att jag inte sett materialet vet jag inte säkert, men eftersom han säger att det kan vara samisk man eller nordisk kvinna, tyder det på att han går enbart efter mått på ben och inte har tillgång till mer könsspecifika ben som ger könsindikation oavsett storlek.
Personen har varit runt 155 lång, och mellan 40-45 år gammal. Någon som vet var man kan hitta Holck osteologiska rapport?
I vart fall tyder storleken generellt på en kvinna, även om samer generellt är mer kortvuxna.
DNA-studien gjordes 1999, DNA:et var fragmentariskt, men avsaknad av Y-kromosomer gör det nästan uteslutet att det skulle vara en man. Som Anette skrev, ingen y-kromosom, ingen man. Det finns inga män utan y-kromosomer.
DNA:t saknade specifikt samiska markörer, men 20-30% av den samiska befolkningen saknar dessa markörer i alla fall. Dessutom kan man inte från biologi automatiskt dra slutsatser om vad den avlidna ansåg om sin etniska tillhörighet.
Hon kan ju mycket väl vara en "sydskandinavisk" kvinna som gift sig med en "same". Något som var ganska vanligt förr ett par hundra år sedan, innan folk började tjata så mycket om "ras".
C-14 dateringen ger ett spann på 995-1029, eller skall vi säga första halvan av 1000-talet, då dräkten är tämligen ihoprafsad kan ju delarna hå några år på nacken.
Personligen ser jag den främst som ett exempel på en något avvikande nordskandinavisk dräkttradition. Den höga kragen och andra modifikationer för att anpassa den till ett strängt klimat pekar på det.
Om vi kan enas om att dräkten är nordskandinavisk, och säkert kunde använts av samer, kväner, finnar och norrmän tror jag vi är ganska garderade.
Men jag vidhåller att vi får böja oss för vetenskapen och säga att det är en dräkt som burits av en kvinna. Vi har en kortvuxen individ och DNA-studien indikerar en kvinna.
Och ja, samiska kvinnor hade byxor till sin dräkt.
Möjligheten finns att dräkten är lite unisex och jag tänker ta mig friheten att sy kjortel, skjorta och huva vad tiden lider. Jag får väl vara schaman, då gick ju ofta klädda med attribut till de motsatta könet.
Men ni kvinnor som vill ha byxor. Här har ni en hel dräkt som med största sannolikhet burits av en kvinna på vikingatiden, byxor och allt!
Jag hoppas se en och annan skjoldhamnskvinna på marknader framöver