Dubbel högrock

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Dubbel högrock

Inläggav Martina » 9 juli 2003, 10:17

Bara måste berätta vad jag sprang på i en antikhandel igår!
I ett hörn står en högrock (väldigt fin och i mycket gott skick, kan man tillägga) på vilken man kan spinna två trådar samtidigt! Jag har aldrig sett en sådan i verkligheten innan, även om jag visste att de fanns. Det mest anmärkningsvärda var nog dock priset, 1000:- minus 25% rabatt... Eftersom jag nätt och jämnt klarar av att hantera min egen, enkla, spinnrock, så hoppas jag att denna hamnar hos någon som verkligen uppskattar den, och inte målar den grön och hänger blommor på den[xx(]

/Martina
Martina

Inläggav Vix Hq » 9 juli 2003, 10:46

*dreglar över tangentbordet*
Vill ha, vill ha, vill ha!!! Kanske om jag säljer mitt hår?

Blommor är fina, men varför folk envisas att vira in gamla fina spinnrockar i dem förstår jag verkligen inte! Jag var i en antikhandel en gång och tittade på en spinnrock. Affärsinnehavaren ville verkligen sälja och påpekade hur fin och vacker den var. "Jo..." sa jag. "Det är bara det att spinnvingen och trampan saknas, så den går inte att spinna på." Affärsinnehavaren stirrade på mig som jag var galen och sa, "Va?! Ska du <i>spinna </i>på den?"

Sedemera köpte jag en fantastisk spinnrock, helt komplett, för 650 kr, från en antikhandlare som faktiskt kunde berätta precis vart den kom ifrån. Han hade varit på en gård vid namn Klovben i norra Blekinge för att köpa ett dödsbo och det visade sig att de hade inte mindre än 16 stycken spinnrockar, i perfekt fungerande skick. De ville dock bara sälja 2 stycken till honom, efter som de var 14 barnbarn som skulle dela på arvet och alla skulle ha en rock var! Jag hoppas innerligt att ingen av dessa kom att användas som spaljé!!!

/Vix (som kände för att dela med sig [8D])
Vix Hq

Inläggav Lasse C » 16 juli 2003, 11:57

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Vix Hq</i>
Jag var i en antikhandel en gång och tittade på en spinnrock. Affärsinnehavaren ville verkligen sälja och påpekade hur fin och vacker den var. "Jo..." sa jag. "Det är bara det att spinnvingen och trampan saknas, så den går inte att spinna på." Affärsinnehavaren stirrade på mig som jag var galen och sa, "Va?! Ska du <i>spinna </i>på den?"
/Vix (som kände för att dela med sig [8D])
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Fenomenet är märkligt, men vanligt. Själv är jag av åsikten att bruksföremål skall <i>kunna</i> användas. Oanvändbara bruksföremål = skräp. Jag har under många år använt rakkniv, och har hittat ett par bra på loppisar/prylbodar. Kom in i en som åtminstone ville framställa sig som åt antikhandelshållet och såg två lite slitna rakknivar. Pris 45:-/st, vilket är OK. Fäller ut dem - och får se halvcentimeterdjupa hack i det som en gång varit eggen!!! Mitt påpekande att priset var vansinne för rakknivar som inte går att raka sig med möttes av samma reaktion. "Vaddå <i>raka</i> sig med dem?!?!?"
Lasse C

Inläggav Angus Maciomhair » 16 juli 2003, 12:03

Jisses!
Jag bara för mitt liv inte komma på vad 17 man skulle kunna göra med en rakkniv om man inte rakar sig med den, de är ju inte dekorativa på samma sätt som en del människor tycks uppfatta trasiga spinnrockar som sådana

Ha det...
/Angus, som förvisso kommer på ett par saker men samtliga förutsätter en frisk och kry egg utan hack.
Angus Maciomhair

Inläggav Lasse C » 16 juli 2003, 12:38

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Angus Maciomhair</i>

Jag bara för mitt liv inte komma på vad 17 man skulle kunna göra med en rakkniv om man inte rakar sig med den, de är ju inte dekorativa på samma sätt som en del människor tycks uppfatta trasiga spinnrockar som sådana<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Men det tycks vara just vad somliga anser, ser du! Gamla trasiga prylar är "pittoreska" eller (ett ord jag bara hatar) "rustika"[xx(]! Tavelramar av gamla seldon, trasiga räfsor på väggen i gillestugan och jag vet inte vad! De skall bara finnas där och se "genuina" ut. Gärna kletas ner med blommor och elände, också - ju mer stilbrott, desto bättre.
Lasse C

Återgå till Kläder och textila hantverk