[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Material till sköldar

Material till sköldar

Detta forum är till för diskussioner kring rustningar och andra skyddsvapen, t ex sköldar.

Inläggav Germund » 24 januari 2006, 10:55

Hej

Enligt envisa rykten håller Carnis-gänget på att tillverka sköldar på samma sätt som man antar att Kristdala-sköldarna är tillverkade (för att provslåss, provhugga och provskjuta dessa om jag känner dem rätt). Med lindträ/linne/hudlim/stucco o.s.v.

Jag har starkt för mig att Daniel/Gerulf skiktlimmade en sköld enligt romersk förebild och att vi provhögg och provsköt denna med båge och armborst för ett antal år sedan. Då hade han redan slagits med den i några år och den hade hållit hyggligt och tjänat sitt syfte gott i både rottingstrid och blankvapenstrid.

- J
Germund

Inläggav Spjutyxa » 24 januari 2006, 19:46

Germund, får man fråga vad resultatet blev av er provhuggning av denne Gerulfs sköld? Vad högg ni med och hur hårt/mycket?

Med avseende på tidigare belastning förefaller åverkan antagligen ha varit ringa till obefintlig, eller?
Spjutyxa

Inläggav Johan Käll » 25 januari 2006, 06:40

nja... varken rotting eller stålvapen är ju skärande i eggen.

Men jag tycker fokus ligger för mycket på att de skall klara en yxa rakt frammifrån. Det gör de inte så värst många gånger. Tanker var nog att man skulle använda skölden till att reflektera bort slagen, inte blockera hugg.
Johan Käll

Inläggav Germund » 25 januari 2006, 12:12

Hej

Vi högg med dåligt slipade svärd (dock inte bluntade) och med en lika slö pålyxa. Dessutom skjöt vi med armborst och pilbåge.
Det svåra med dessa typer av experiment är att få ett korrekt motstånd. Har man skölden på armen fjädrar den en aning och klarar därför betydligt kraftigare slag. Efter att ha provhuggit på en fastsatt sköld slutade det därför med att någon oförståndig person fick ha skölden på armen när en annan högg (personen som höll var jag). Hugg som skedde mot framsidan på skölden klarades bra. Hugg mot kanterna på skölden kunde tränga ner några centimeter (med svärdet).
Svärdet var förmodligen inte korrekt härdat för jag vill minnas att det böjde sig av kraften i slagen.
Vi provade inte att ha skölden på armen när vi provhögg med pålyxan, men när skölden stod på marken och man högg mot kanten kunde man lätt hugga ner närmare 20 cm i den. Högg man med pålyxan mot framsidan på skölden blev det visserligen märken, men skölden höll (däremot flög skölden och dess bärare någon halvmeter bakåt av kraften).

Svärdsstötar klarades mot framsidan av skjölden klarades utan problem.

När vi tidigare provhuggit med långsvärd (tack David Lindholm för den upplevelsen) så har det visat sig att det kräver massor av träning att få in bra huggteknik. Då högg vi med skarpslipade svärd mot grova pvc-rör (motsvarande skelettdelar) inlindade i blöta tidningspapper (motsvarande kött) - tydligen samma materialkombination som Polisen lär använda för att prova huggvapen. Resultatet blev att träffar man med exakt rätt vinkel med svärdet glider det nästan utan motstånd genom materialet, men träffar man det minsta fel kommer man knappt ens genom papperet. Resultatet kan därför förmodligen bli annorlunda om en riktigt tränad svärdsman hugger i skölden.

På samma sätt visar försöken att ingen rustningsdel klarar sig ensam utan ingår i ett system för att ge rätt skydd. Ett plåtharnesk ska inte ha en tjock gambesson under, en ringbrynja inte en tunn. Har man fel minskar skyddet påtagligt.

Thomas/Roland och Daniel/Gerulf i Carnis är de jag känner till som provat mest på detta område i Sverige. Och Kongshirden har ju bilder/filmer där Halvor hugger på ringbrynjeklädda grisdelar om jag inte missminner mig.

Hoppas det hjälper dig något och att jag inte minns allt för fel, det är väl ett halvt decennium sedan.

- M.v.h. Jörgen/Germund
Germund

Inläggav Spjutyxa » 25 januari 2006, 20:43

Tack så ofantligt mycket. Den här typen av uppgifter är ovärderliga!

Funderar bl.a nämligen på att på lek sammanställa ett design document för ett datorspel, närmast till hands ligger en Virtual World med Fantasy-tema (ungefär en MMORPG/online-spel bara det att spelarna är med och skapar och påverkar skeendet i högre grad).

Min erfarenhet är att online-speldesign hittills inte bara haft bristfälliga koncept (typ, ingen stridssamordning, ingen stridsmoral, en "monster"-generering som bygger på platt respawning, knäpp ekonomi, ingen permadöd, ett ändlöst, monotomt och själlöst "hackande", m.m, m.m), utan dessutom i allt för hög grad utgått från tidigare spelprodukter och därmed reproducerat och cementerat felaktiga och helt galna absurditeter som "fakta". Vanan går egentligen ända tillbaka till runt 1976 och Dungeons & Dragons. Det gäller att tänka nytt och friskt, men också att ha sakkunskapen att göra det. :)
Spjutyxa

Inläggav Spjutyxa » 25 januari 2006, 20:56

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">nja... varken rotting eller stålvapen är ju skärande i eggen.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Hej Johan Käll!
Vad är då överhuvud poängen med en ringbrynja? Jag kan knappt tänka mig något mera flimsy, mindre lämpat att ta upp kraft, vars beståndsdelar är mer ägnade att tränga in i köttet och orsaka sekundära skador vid kraftiga hugg, samt är mer besvärligt, tidsödande och kostsamt att tillverka, än just brynjor.
Varför i hela friden har man envisats med ringbrynjor från antiken till senmedeltiden, istället för att bara direkt sätta på sig helgjutna metallplåtar?

Det måste väl finnas någon poäng?
Spjutyxa

Inläggav Nenne » 25 januari 2006, 21:48

Jag tror att Johan menar att ringbrynjans uppgift är att hindra att skarpa eggar når kroppen. De stålsvärd som man använder att slåss med nu för tiden är inte skarpa. Ringbrynjan är ju flexibel till sin natur och fångar ju därför inte kraften i slaget - men hindrar eggen från att tränga in i kroppen.
Sönderslagna ringbrynjors lösa ringar in i såren måste varit ett problem, det lär finnas någon berättelse om en härskare som alltid bar en sidenskjorta närmast kroppen för att den skulle fånga upp ringarna så att man kunde dra ut skjorta och allt ur eventuella sår.

Gjutna rustningsdelar har nog för övrigt sällan använts i rustningshistorien eftersom det ger fasligt tunga och tjocka rustningsstycken som inte har det smidda eller valsade plåtmaterialets utdragna materialkorn (syns bara på etsade metallstycken i mikroskop) som ytterligare förbättrar hållfastheten.

Folk var inte dummare förr, möjligen okunnigare. Använde man inte hela plåtar hade det en orsak. Enligt den gängse literaturen kring rustningshistorien har det med förändrad stridsteknik och förnyad materialkunskap och liknande att göra att man inte använde helplåtsrustningar tidigare.

- Jörgen/Germund
Nenne

Inläggav Johan Käll » 26 januari 2006, 15:31

som Nenne sa.. dessutom talade vi väl om sköldar?

Men det var oklart formulerat av mig.. jag menade att de stålsvärd som används vid provhuggningen av skölden inte var uppslipade, inte att medeltida svärd inte var det. Det brukar ju vara vanligt nu med uppdelningen stålvapen kontra skarpa vapen. (i england kör de med det märkliga 'semisharp' med..)

Annars förstår jag inte riktigt vad du menar... jo, plåt är bättre.. det var därför man gick över´till det när man börjat inse det.. å kunde göra det.
Johan Käll

Inläggav kingvilhelm » 24 mars 2006, 12:21

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Spjutyxa</i>

Gjordes medeltida sköldar bara av trä eller både av trä eller metall?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Eftersom nästan ingen ens hade svärd under järnålder/medeltid så hade man nog inte sköldar av metall, men du kanske menar sköldbuckla vad vet jag...
kingvilhelm

Inläggav Karin » 24 mars 2006, 13:14

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by kingvilhelm</i>

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Spjutyxa</i>

Gjordes medeltida sköldar bara av trä eller både av trä eller metall?

Eftersom nästan ingen ens hade svärd under järnålder/medeltid så hade man nog inte sköldar av metall, men du kanske menar sköldbuckla vad vet jag...

Har du läst diskussionen innan du svarade?

Karin
Karin

Inläggav Martin Wallgren » 19 april 2006, 16:42

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Johan Käll</i>

som Nenne sa.. dessutom talade vi väl om sköldar?

Men det var oklart formulerat av mig.. jag menade att de stålsvärd som används vid provhuggningen av skölden inte var uppslipade, inte att medeltida svärd inte var det. Det brukar ju vara vanligt nu med uppdelningen stålvapen kontra skarpa vapen. (i england kör de med det märkliga 'semisharp' med..)

Annars förstår jag inte riktigt vad du menar... jo, plåt är bättre.. det var därför man gick över´till det när man börjat inse det.. å kunde göra det.

Bara en passus på Brynjan, man hade inte bara ringbrynja! Man hade vapentröjja/gambeson och ringbrynja. Allt annat är bara en halv rustning.
Martin Wallgren

Inläggav Sir Diealot » 19 juni 2006, 18:49

Hej!
När det gäller bucklare, undrar jag lite om ni har åsikter/råd på följande konstruktion:
Metallbuckla i mitten (med inbyggt handtag), samt en yttre ring av råhud, klädd med läder, samt kantning av råhud. Allting fastnitat med mässingnit och ihopsytt med lintråd.
Jag undrar dels över hur historiskt korrekt ett sånt bygge skulle vara, men också om det skulle hålla på träning med träsvärd/slöade stålsvärd(den ska ha en diameter på max 30 cm).
Sir Diealot

Inläggav Viktor » 20 juni 2006, 09:45

Hejsan Sir Diealot!
Vad menar du med "en yttre ring av råhud, klädd med läder, samt kantning av råhud."
Ska du skiktlimma flera råhudslager till en skiva "ring" som du sen klär med läder som du dessutom kantar med råläder, eller menade du att "ringen" skulle vara av trä?

/Viktor
Viktor

Inläggav Sir Diealot » 20 juni 2006, 11:52

Viktor: Jag menade precis som du skrev: "..skiktlimma flera råhudslager till en skiva "ring" som du sen klär med läder som du dessutom kantar med råläder..." :)
Främsta skälen till jag väljer bort att göra det helt i läder är att jag tror att det är lättare och billigare med råhud.
Sir Diealot

Inläggav Viktor » 20 juni 2006, 11:58

Varför inte använda trä till kärnan, istället för skicktlimmad råhud?
Är det för att få ned vikten? Bara nyfiken.
Själv håller jag på att tillverka några bucklare med träkärna täckta med linne som sen kantas med råläder, linne för att få ner priset.
Viktor

FöregåendeNästa

Återgå till Rustningar