Messer

Detta forum är till för diskussion kring historiska vapen, och deras tillverkning.

Inläggav Martin Wallgren » 11 maj 2006, 15:20

Fick du nån parerplåt på den av något slag? Jag köper en död gris eller nått så testhugger vi med den, visst... ;)
Martin Wallgren

Inläggav Edvin » 11 maj 2006, 15:52

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Martin Wallgren</i>

Vad har du för handtag på seaxen?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Min vapenkniv har handtag tillverkat i masurbjörk, älghorn och läder med inslag av brons. Rätt posh faktiskt. Kul med lite andra skaftningar än läder.
Edvin

Inläggav Martin Wallgren » 11 maj 2006, 16:05

Martin Wallgren

Inläggav Vendel » 11 maj 2006, 16:22

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Martin Wallgren</i>

Fick du nån parerplåt på den av något slag? Jag köper en död gris eller nått så testhugger vi med den, visst... ;)

Nope. Ingen parerplåt.

Mitt handtag kan nog inte mäta sig med era rikemanssaxar.

Död gris låter lite läskigt. Jag brukar banka lite på min flickvän emellanåt. Annars hade jag mest tänkt ha den till att skära bröd och grillad kyckling med (jättstora bröd och kycklingar).

/Vendel (som gillar kyckling...och sin flickvän.)
Vendel

Inläggav Edvin » 16 maj 2006, 18:52

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Vendel</i>
Död gris låter lite läskigt. Jag brukar banka lite på min flickvän emellanåt. Annars hade jag mest tänkt ha den till att skära bröd och grillad kyckling med (jättstora bröd och kycklingar).

Annars är det väldigt bra att ha en stor kniv till att skära kål med. Upptäckte det på Borre för många år sedan när det enda som var vasst och långt var Roberts svärd. Hade suttir fint med en vass vapenkniv då... håller faktiskt på att skafta upp min skarpslipade nu, måste bara komma på ett bra sätt att förhindra att den kommer med på slagfältet. Den blir förvirrande lik min bluntade. :)
Edvin

Inläggav Micke aka Bengan » 18 maj 2006, 15:23

I Joakims länk ovan anges att klingan är 1,2 mm tjock på det bredaste stället. Jag har svårt att tro att en brukssmed kan tillverka ett hållbart vapen som är så tunnt. Det låter snarare som att man använt bra stål och bra smed. Priset borde alltså bli högre än vad vanligt folk hade råd med.
Micke aka Bengan

Inläggav Micke aka Bengan » 18 maj 2006, 15:24

Å! Det fanns fler sidor. Mitt inlägg skulle lägga sig i diskussionen i slutet av sida 1... Glöm det. Sorry.
Micke aka Bengan

Inläggav Kimpa » 6 juni 2006, 11:34

Hittade en fin bild på en messer, är det någon som känner till fler bilder på liknande vapen?

http://www.wga.hu/art/w/weyden/rogier/1 ... 3john1.jpg (WEYDEN, Rogier van derSt John Altarpiece (right panel)1455-60)

Parerstången verkar vara formant som ett T med mittpinnen längs bladet.Knappen verkar vara av nåt gulaktigt material möjligtvis brons(el kopparlegering) 4 eller 6-kantig? Bladet uppskattar jag till runt 50-60 cm och handtaget ca 20-25 cm, någon som har några annan uppfatning? Tacksam för hjälp.
/Kim
Kimpa

Föregående

Återgå till Vapen