1400-talet klänning

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

1400-talet klänning

Inläggav mortia » 23 juli 2003, 15:14

Hej!

Jag håller på med en klänning från 1470 och har mönster på den, mönstret heter "Gotisk Dam 1470" och jag undrar om det finns någon som har sybeskrivning på den eller något liknade.
Har inte hittat någon sådan och nu har jag kört "lite" fast när det gäller syendet.
Tacksam för hjälp!

MVH: Mortia
mortia

Inläggav Arild Krake » 24 juli 2003, 17:10

Vilka är det som har tillverkat mönstret?

Ludvig
Arild Krake

Inläggav mortia » 26 juli 2003, 12:18

Det står inte någon tillverkare på det. Den enda information man får är tygåtgång. Det jag har köpt är en "liten" påse fylld med mönsterdelar till en gotiskklänning från 1470 och den enda info man får om hur den ska se ut när den är klar är en tecknad bild.

Mvh: Mortia

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Arild Krake</i>

Vilka är det som har tillverkat mönstret?

Ludvig
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
mortia

Inläggav Arild Krake » 26 juli 2003, 13:02

Om det inte står vart det kommer i från eller någon källhanvisning om vart informationen om mönstret är hämtat så tycker jag att det inte låter så tillförlitligt. Men det är ju svårt att uttala sig med alltförstor säkerhet om mönstrets kvallite innan man har sett det. En sak som jag finner trevligt är att man i har satt in mönstret i en snäv tidsram det ger ju i alla fall lite förtroende men som sagt var man vill ju gärna se på mönstret.

Vart är det inhandlat? Jag är alltid nyfiken på vilka mönster det finns på marknaden.

Jag vet att detta inte hjälper dig från det problem som du kört fast med men jag är nyfiken.

Ludvig
Arild Krake

Inläggav Tor » 26 juli 2003, 13:20

Jag är ganska säker på att det är D. Rushworth och L. Pickard (Rickard??)s mönster som jag TROR finns i svensk översättning. De finns iaf att innhandla på svartakatten i sundbyberg och av handelsgillet

//Tor
Tor

Inläggav Tor » 26 juli 2003, 13:21

Tillägg: På handelsgillet såg jag iofs inte " gotisk dam" som mönster. Men jag kan ha missat den?
Tor

Inläggav Vix Hq » 26 juli 2003, 18:12

Det är möjligtvis inte ett av de mönstrena som säljs på Textilcentrum i Sumpan? De ligger ju också förpackade i små påsar...

/Vix (bidrar till förvirringen snarare än problemets lösning [;)])
Vix Hq

Inläggav mortia » 27 juli 2003, 16:46

Jo, det är inhandlat på Textilcentrum i Sumpan.[:)]
Med tanke på att det kostade ca 98:- så känns det lite snopet att man inte får med en sybeskrivning. Jag handlade det på rekommendation av en som jobbar (jobbade, vet inte om han är kvar och det var för ca 2 år sedan) där och jag är inget proffs ännu utan bara amatör.[;)]

mortia

Inläggav Helena » 28 juli 2003, 08:21

Klänningen är bör inte vara ett mönster från Handelsgillet, men om du ska till Visby och vill ha hjälp att reda ut bitarna så står jag på Kapitelhusgården söndag-tisdag.

Helena i Handelsgillet.
Helena

Inläggav Tor » 28 juli 2003, 11:11

Jag trodde att handelsgillet var de enda som sålde mönster "på påse"...

Tor
Tor

Inläggav Karin H » 28 juli 2003, 11:36

Kommer mönstret från Dave Rushworth & Lindy Pickard, Petty Chapman fabrics? Deras webbsida verkar inte fungera, men kanske du kan prova och e-posta dem (info snabela pettychapman punkt co punkt uk)?
Karin H

Inläggav Vix Hq » 28 juli 2003, 14:13

Jag har alltid fått för mig att Textilcentrum står för de där mönstren själva...men jag kan ju ha fel... Jag har bara inte sett dem någon annanstans. De jag har sett är handritade med kulspetspenna och utklippta. Påsarna är dessutom rejält mycket mindre än de som Handelsgillet säljer. Inga instruktioner; på sin höjd står det vad mönsterdelarna är för något, (typ "Ärm").

Personligen är jag inte överförjust i dem; en av klänningarna har intag för bysten (en sån där liten nästan horisontell söm som går från ärmhålet en bit in på bröstet) och vad jag förstår så hör inte sådant hemma i medeltida dräktkonstruktion. <b>Disclaimer</b>: Men det är ju förstås min personliga uppfattning och något som jag bryr mig om när det gäller de kläder jag syr och det har inget med den ursprungliga frågan att göra [;)]!

/Vix.
Vix Hq

Inläggav mortia » 29 juli 2003, 22:20

Ville bara tacka alla som försöker hjälpa lilla mig med min bångstyriga klänning! [:)]
TACK!

mortia

Inläggav dave rushworth » 3 juli 2005, 13:46

Hello!

Anyone needing to contact me at Petty Chapman for cloth and patterns can do so by calling (UK) 01484 480867. I no longer trade with Lindy Pickard.

website - www.pettychapman.co.uk

address - 92 Norman Road, Birkbyy, Huddersfield UK HD2 2UD

Look forward to hearing from you if you need me.

[:D]
dave rushworth

Återgå till Kläder och textila hantverk