Svensk Säckpipa

Detta forum är till för diskussioner kring forntidens och medeltidens musik, samt dans.

Inläggav Träblås » 24 mars 2006, 15:16

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Pernilla Leijonhufvud</i>
Det finns de som hävdar att det var när dragspelet slog igenom som många folklåtar plötsligt började gå i dur...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Jasså, det hade jag inte hört innan? Jag avskyr dragspel i största allmänhet, och jag ogillar (de flesta) folkmusiklåtar som går i dur. Dragspel förstör känslan i gammal musik med sin moderna och töntiga klang, hoppas detta instrument dör ut med Roland Cedermark.. [}:)]
Träblås

Inläggav Per Runberg » 24 mars 2006, 15:21

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Lisa Runberg</i>
Kanske är det så att svänget inte sitter i instrumentet utan i spelmannens skicklighet...

Skyll inte på ett stackars instrument, det brukar alltid sitta någon bakom.
Per Runberg

Inläggav Per Runberg » 24 mars 2006, 15:22

Till träblås alltså.
Per Runberg

Inläggav Träblås » 24 mars 2006, 15:32

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Per Runberg</i>

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Lisa Runberg</i>
Kanske är det så att svänget inte sitter i instrumentet utan i spelmannens skicklighet...

Skyll inte på ett stackars instrument, det brukar alltid sitta någon bakom.

Njaee, en del instrument är ju faktiskt riktigt onda. Varför kallade man annars dragspel för "djävulens handklaver"? [8D]
Träblås

Inläggav Lisa Runberg » 24 mars 2006, 15:36

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Njaee, en del instrument är ju faktiskt riktigt onda. Varför kallade man annars dragspel för "djävulens handklaver"? <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Och säckpipan för djävulens blåsbälg...
Lisa Runberg

Inläggav Träblås » 24 mars 2006, 18:41

Djävulens blåsbälg", det låter riktigt häftigt! Förutsatt att man spelar i moll då... [}:)][8D]
Träblås

Inläggav frostflickan » 24 mars 2006, 19:06

Skillnaden på säckpipa och dragspel är att säckpipa är vackert och dragspel är dragspel. *flin*

Det där med fioler och temperaturväxlingar är ju ett problem. Min har precis fått två sprickor i locket för att det är så torrt och kallt. *snyft* Pipan däremot funkar fint om man bara blåser igång den.
frostflickan

Inläggav Per Runberg » 24 mars 2006, 21:46

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Träblås</i>

Djävulens blåsbälg", det låter riktigt häftigt! Förutsatt att man spelar i moll då... [}:)][:o)]

Men Träblås. Vet du inte att den svenska säckpipan är grundstämd i moll (så mycket moll man kan ha med bordun till vill säga)?
Per Runberg

Inläggav frostflickan » 25 mars 2006, 00:24

Spelar man dalalåtar så blir det ju oftast i moll... och självklart spelar man dalalåtar. ;)
frostflickan

Inläggav Träblås » 16 juni 2006, 14:02

Min säck behöver tätas, eftersom den läcker som ett såll. Har någon ett bra recept och kanske kan beskriva hur jag går till väga så skulle jag bli tackasam!
Träblås

Inläggav Per Runberg » 16 juni 2006, 19:47

Vad har du för rör?
Per Runberg

Inläggav Träblås » 16 juni 2006, 20:04

Än så länge har jag originalrören från Leif Eriksson, men jag har testat ut ett syntetiskt bordunrör (från skotsk pipa) som fungerade bra i pipan, och kommer beställa sådana inom kort.
Träblås

Inläggav Per Runberg » 16 juni 2006, 21:18

Eftersom olika tätningsmedel fungerar olika på samma sätt som olika typer av vass (eller vasssubstitut) också fungerar olika är det viktigt att välja rätt tärtningsmedel till rätt rör om man vill slippa onödiga problem. Jag har bara erfarenhet av svensk vass och tätningsmedel som fungerar bra med sådan. Jag kan skicka dig ett recept om du tror att det kan passa dig. Det här tätningsmedlet lär vara en katastrof i kombination med spanska rör. Hur det är med kompositrör har jag ingen aning om.

Tänk på att Leif numer oftast levererar sina pipor med spansk vass eftersom det tydligen är vad folk brukar fråga efter.
Per Runberg

Inläggav Träblås » 16 juni 2006, 21:51

Det vore jättebussigt om du kunde skicka ett recept, Per! Om mina nuvarande rör är spanska eller inte är jag osäker på, dock hittade jag ingen liknande slags vass när jag samlade i våras, så det är möjligt att det är så. Dock ska ju rören bytas snarast möjligt, så jag vågar chansa!
Träblås

Inläggav frostflickan » 20 juni 2006, 17:49

Vet inte om det här är off topic, men jag tycker nog inte det... illa är det i alla fall.

Leif Erikssons verkstad har brunnit!

Artikel:
http://www.falukuriren.se/artikel.asp?id=1597876#
frostflickan

FöregåendeNästa

Återgå till Historisk musik och dans