Jag har länge sökt efter korrekta uppgifter om kvinnans underkläder. Själv sysslar jag med perioden 1300-1350. Eftersom det är mycket ont om fynd och uppgifter om den tidens kvinnors underkläder så startar jag ett nytt ämne.
De flesta här på forumet är ju överens om att kvinnan underst, närmast kroppen, hade en underklänning i linne. Detta för att linne suger åt sig svett och tar hand om smuts ifrån kroppen. Ovanpå denna hade hon en "mellanklänning" i ylle, ovanpå den ett ytterplagg ibland osv. Så långt är de flesta överens. Men under all denna härlighet; vad hade kvinnan då? Mannens underkläder har ju stötts och blötts här, men nu måste vi reda ut detta svåra ämne.
Inom folkdräktssömnad som grundar sig i 1600/1700/1800-talens dräktskick så syr man alltid livstycket (som alltid är av ylle och utanpå särken/kjorteln) så snävt att en kvinna inte ska behöva ha bh under. Livstycket ger alltså så mycket stöd så att en korrekt folkdräkt kan bäras utan modern bh. Livstycket krympte ju sedan och kröp in under särkarna (eller i vissa fall utanpå) och blev korsett, gördlar och b-h:ar. Men hur hade medeltidskvinnan underkläder innan korsetten uppfanns? Har lärt mig någonstans att man underst lindade sig med tunna linnelindor över bysten för att hålla den på plats. Detta tillämpades bland bönder som inte hade råd med dyra ylletyger till livstycken ända in på 1800-talet. Är det en lösning? Eller är det så att vi som 2000-talets kvinnor har lärt oss hur vår kropp ska se ut och därför inte tycker att brösten kan få ha sin naturliga form utan ska "fixas till"? Är det så att underklänningen var så snäv att den tjänar som en slags b-h? Hur kommer man då i den om man inte har snörning?
Förutom b-h:n kan vi ju diskutera trosor. Jag för min del använder moderna sådana, har en enda bild där en kvinna från 1400-talet tar av eller på sig ett par boxertrosor... (har tyvärr ingen uppgift om hemsida men den är ett fotografi av en stenskulptur om nån kna komma ihåg att de sett den) Frågan är vilket material? (linne skulle jag gissa)
Och ännu en frågeställning; vad gör man på vintern för att inte frysa om lår och rumpa när kylan kryper upp under klänningen från marken?
Många frågor och min förhoppning är många svar...
/Anna-Maria