<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by griskroppen</i>
Ponera att jag har det gott ställt ekonomiskt, bor i Stockholm, ganska
nära många av de fina muséerna huvudstaden kan stoltsera med, och gärna
besöker dem. Är det då inte oschysst att ensamstående fyrabarnsmödrar i
Norrland genom skatten hjälper till att finansiera mina museibesök?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Varför ska jag som är en utpräglad cyklist i storstad finansiera en fyrabarnsmammas vägar i Norrland med skatten? Jo, för att infranstruktur inte nödvändigtvis är något som just du använder men som samhället i stort behöver för att fungera. Jag betalar även skatt för att diabetiker ska få sjukvård och för att det finns allmänna förlossningsavdelningar, trots att jag varken är diabetisk eller kvinna.
Jag tycker att det är minst lika viktigt med kulturell infrastruktur som med vägar. Därför så ser jag med sorg att det fria inträdet slopas i förmån för skattesänkningar då jag vet att många som annars inte skulle gått (pengar eller inte) har sökt sig till statligt museum och faktiskt utnytjat möjligheten.
Oschysst konkurrens mot de privata museerna eller inte, faktum är att färre kommer att besöka museum när det fria inträdet slopas, basta. Det tycker jag är synd och jag tror att de pengar som investerats i detta har varit mycket väl spenderade pengar.