av thomasnilsson » 10 november 2006, 16:24
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Vix Hq</i>
Kunde inte låta bli att reflektera (inte för att kritisera egentligen - filmen om Arn kommer att bli som den blir och jag vet inte om jag faktiskt bryr mig hur), <i>men</i> står "tidstrogen" verkligen i motsatsförhållande till "visuell"?!
Att visa något som bygger på det man vet eller <i>kvalificerat</i> gissar snarare än helt "hitte-på" - utesluter det att det skulle bli visuellt imponerande? Det skulle väl snarare resultera i något nästan helt nytt och unikt - något som ingen har sett förut! Luttrade filmbesökare skulle säkert höja på ögonbrynen i alla fall...
Arn-filmen görs inte för "oss" (petmostrar och purjopoliser [:p]), men är det inte synd att redan på förhand och genom ordbruket göra tidstrogen till något tråkigt, mindre spektakulärt som automatiskt hamnar i konflikt med det maffiga och visuella?
/Vix, mer inne på språkanalys än historisk sådan idag...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Tänk på att det är böckerna om Arn vi ska filmatisera, precis som när man filmatiserade Sagan om ringen. Det är inte en historisk dokumentär om tiden i sverige kring sekelskiftet 1200. Självklart är vi medvetna om problematiken kring historiska felaktigheter i romanerna och försöker göra noga avvägda val i om vi skall ligga närmare historisk kunskap eller romanerna. Man kan lika lite klandra filmatiseringen av sagan om ringen för historisk felaktighet som man kan klandra filmatiseringen av Arn. Självklart kan man diskutera huruvida filmerna om Frodo korrekt återgivits ifrån böckerna och vilka avsteg filmteamet gjort ifrån förlagan. Samma sak gäller Arn. Men då Sagan om ringen utspelar sig i en sagovärld är Arn förlagt till en medeltid i Sverige, därva våra diskutioner internt om vad vi skall följa - historisk fakta eller böckerna om Arn. Dom valen vi gör, för det är faktiskt medvetna val ifrån kreatörerna och inte brist på kunskap som kommer att visualiseras på vita duken, kan man självklart ifrågasätta utifrån en konstnärllig synpunkt. Men aldrig ur en historisk, då målet inte är att göra en dokumentär. Dessutom är det en tolkning av Arnböckerna som vi gör, en tolkning som kreatörerna i samspråk med Jan Guillo kommer att diskutera fram. Målet med filmen är att göra en så bra film som möjligt utifrån de resurserna vi har (1/10) av Kingdom of Heaven samt att vi gör två långfilmer istället för en.
som svar på frågan:
står "tidstrogen" verkligen i motsatsförhållande till "visuell"?!
Exempelvis kan en ritt som i verkligheten tagit två dagar, kan vi välja att den bara tar en dag därför att det krävs för berättelsen. Som riddare hade man kanske en häst man stred på, en häst som transporterade en till strid och en häst som fraktade vapen, där kan vi välja att bara låta riddaren ha en häst. Annars kommer publiken att undra varför riddaren kommer på tre hästar och ett sätt att göra det är att lägga förklaringen på dialog, något som kan få berättelsen att halta. Lättare är då att bara låta riddaren komma på en häst.
Samma sak gäller trossen till ett slag. Ska vi välja att redovisa den till en enorm kostnad eller kan vi skippa det?
Alla mina svar här är helt hypotetiska då jag inte kan gå ut med information ur manuset då det är konfidentiellt.
riddarhälsningar Thomas Nilsson
Scenografikordinator på Arn-produktionen
AB Svensk filmindustri