Bygga ut en brynja

Detta forum är till för diskussioner kring rustningar och andra skyddsvapen, t ex sköldar.

Bygga ut en brynja

Inläggav leonl » 20 oktober 2006, 16:52

Hej
Jag har en brynja liggandes med redan nu "långa" kort ärmar. Dvs att ärmarna slutar en sådär 5cm under mina armbågar.

Jag funderar på att bygga ut den, så att det blir långa fullärmar.

Min fråga är, ärmarna är nu rätt vida, ska jag fortsätta bygga ut i samma omkrets och sedan dra ihop dom med läderrämmar?
(typ vid armbågen och sedan vid handleden)

eller ska jag försöka bygga ner det i omkrets? alltså så att ärmarna smalnar av?!

Omkretsen runt handleden kommer att bli skrattretande om jag inte gör nått=)

Tacksam för svar!
/Leon
leonl

Inläggav Arnaud Guillaume » 21 oktober 2006, 08:54

Den här sidan har en rätt vettig ide om hur man skräddar till en brynja så den sitter bra.

http://homepage.ntlworld.com/trevor.bar ... .htm#sect3
Arnaud Guillaume

Inläggav BloÞrafn » 18 november 2006, 15:53

Beroende på vilken ledd ringarna är så kan det gå eller inte gå att bygga in dem. För att det ska bli möjligt så måste raderna gå vinkelräta mot armen. Det vanligaste är ju att ärmarna bara byggs på från axelpartiet på brynjan och då går det inte att göra en snygg indragning av ärmarna.

Sen undrar jag verkligen om ens behöver tänka på det. Gör ett par hål i brynjan vid handleden och trä igenom en läderrem.. grymt snyggt och väldigt enkelt. Varför göra det svårt för sig?
BloÞrafn

Återgå till Rustningar