<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by klyka</i>
Jag syr kvicksöm: ett efterstygn och sen så många förstygn som får plats på nålen

Går jättefort och blir snyggt, hållbart och elastiskt...
På utsatta platser (armhålor, högst upp vid kilar) syr jag efterstygn, för säkerhets skull
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Så gör jag också nu för tiden, men jag kallar det rackarsöm. Många av de grönländska plaggen (1300- till 1400-tal) är sydda med förstygn i "kjoldelen" av kjortlarna och efterstygn där det behöver hålla.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
Efter att ha läst här blir jag sugen på att klyva sömnsmånerna och sy ned dem på varsin sida av sömmen, med förstygn - det går fort, borde hålla bra och ger snygga streck på rätsidan... Men klänningen jag syr () är i blått ylle, jag vill inte ha vita streck :/
Kan jag sy de förstygnen med blå ulltråd? Eller sidentråd?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Ulltråd är snyggt och tidsenligt (fast jag tycker det är svårt att få tag i tillräckligt tunn). Om du ska föreställa rik går sidentråd också bra.
Karin