[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - handsöm

handsöm

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Inläggav Arild Krake » 20 november 2006, 12:55

Här är två sidor som tar upp olika historiska sömmar.
[url="http://heatherrosejones.com/archaeologicalsewing/index.html"]Archaeological Sewing by Heather Rose Jones[/url]
[url="http://home.comcast.net/~beweave1/medievaltailor/demos_seams.html"]The Medieval Tailor[/url]

Ludvig
Arild Krake

Inläggav Renika » 21 november 2006, 17:31

Jag har tidigare alltid sytt med efterstygn och suckat över vilken tid det tar, när man som jag ofta har en alldeles för snar deadline. Så nu prövar jag att sy med fina förstygn, men kommer då att fälla alla sömmar åt ett håll. Med efterstygnen har jag ofta fällt åt båda hållen och pricksömmat ner sömsmånerna, då det varit i välvalkat ylle. Blir ju sanslöst snyggt! Jag använder tunnt vävgarn, tvåtrådigt, till ylle och lingarn, ofärgat(oblekt) till linnekläder. Det har hittills hållet mycket bra för kraftigt slitage och maskintvätt flera gånger om. Att handsy med modern sytråd känns för mig lite förfelat, då jag handsyr för att man sedan ska kunna titta på sömmarna. Dessutom tycker jag ofta att modern sytråd är stum och därför lättare slits av...
Renika

Inläggav Malin Berglund » 22 november 2006, 13:06

Eftersom mitt motto när det gäller dräktsömnad är att det skall vara så flådigt som jag kan göra det så använder jag nästan alltid silkestråd från Guterman. Den är helt underbar att sy med, både vaxad och ovaxad. Använder numera mest mina kvarvarande vanliga sytrådsrullar till att markera och tråckla med och annat som skall tas bort.
Linneunderplagg syr jag med vit knyppeltråd av linne som jag vaxar.

Jag har hittills aldrig upplevt att en handsydd söm (som jag har sytt) har gått sönder men det har hänt flera gånger med maskinsydda sömmar.
Jag syr oftast förstygn som jag fäller åt varsit håll (mest på överplagg) eller samma håll (mest på underplagg) eller så syr jag varje mönsterdel för sig och fogar ihop dem med "overcast stitch" vad det nu heter på svenska.
Fållar viker jag upp och sys med "hem stitch" och ofta en extra söm med förstygn för att ge extra styrka.
Malin Berglund

Inläggav Renika » 4 december 2006, 17:37

Fållar ja, dem slarvar jag ofta med och så blir det bara kaststygn... håller inte om man trampar på klänningen... Varför har man alltid så bråttom mot slutet när just fållen kommer och varför är den alltid mycket längre än man tror? Efterstygn är ju suveräna i hållbarheten och jag borde nog gå igenom alla mina klänningsfållar med efterstygn!
Renika

Inläggav Sara Lundström » 4 december 2006, 18:10

Jag skulle inte rekommendera efterstygn till fållar. Vanliga "söm-sömmar" gör fållen stel och ställer ut kjolen på ett kanska fult sätt. Glesare sömmar är att föredra.
Sara Lundström

Inläggav Malin Berglund » 4 december 2006, 22:33

Då de flesta av mina fållar är minst 5 meter eller mer i omkrets så är det inte ett problem om de blir lite styva, snarare tvärtom. Har till och med tänkt sy på breda linne band klippta på skrå för att förstärka på fållarna på en av de klänningar som jag syr på just nu i tunnt ylle.

Jag antar att det beror på vilken stil och hållbarhet man är ute efter helt enkelt.
Malin Berglund

Inläggav klyka » 11 december 2006, 10:38

Jag syr kvicksöm: ett efterstygn och sen så många förstygn som får plats på nålen :) Går jättefort och blir snyggt, hållbart och elastiskt...
På utsatta platser (armhålor, högst upp vid kilar) syr jag efterstygn, för säkerhets skull :)

Jag har hittills kastat alla kanter med kaststygn innan jag sytt ihop plagget (precis som på en symaskin) men det tar evigheter och är inte historiskt korrekt så det ska jag sluta med... Men vet inte riktigt vad jag ska ersätta det med [8)]

Efter att ha läst här blir jag sugen på att klyva sömnsmånerna och sy ned dem på varsin sida av sömmen, med förstygn - det går fort, borde hålla bra och ger snygga streck på rätsidan... Men klänningen jag syr () är i blått ylle, jag vill inte ha vita streck :/
Kan jag sy de förstygnen med blå ulltråd? Eller sidentråd?
klyka

Inläggav Karin » 11 december 2006, 15:21

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by klyka</i>

Jag syr kvicksöm: ett efterstygn och sen så många förstygn som får plats på nålen :) Går jättefort och blir snyggt, hållbart och elastiskt...
På utsatta platser (armhålor, högst upp vid kilar) syr jag efterstygn, för säkerhets skull :)
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Så gör jag också nu för tiden, men jag kallar det rackarsöm. Många av de grönländska plaggen (1300- till 1400-tal) är sydda med förstygn i "kjoldelen" av kjortlarna och efterstygn där det behöver hålla.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
Efter att ha läst här blir jag sugen på att klyva sömnsmånerna och sy ned dem på varsin sida av sömmen, med förstygn - det går fort, borde hålla bra och ger snygga streck på rätsidan... Men klänningen jag syr () är i blått ylle, jag vill inte ha vita streck :/
Ulltråd är snyggt och tidsenligt (fast jag tycker det är svårt att få tag i tillräckligt tunn). Om du ska föreställa rik går sidentråd också bra.

Karin
Karin

Inläggav Vix Hq » 11 december 2006, 15:44

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by klyka</i>

Jag har hittills kastat alla kanter med kaststygn innan jag sytt ihop plagget (precis som på en symaskin) men det tar evigheter och är inte historiskt korrekt så det ska jag sluta med... Men vet inte riktigt vad jag ska ersätta det med [8)]
- - -
Men klänningen jag syr är i blått ylle, jag vill inte ha vita streck :/

Jag är en stor anhängare av fällsöm där du viker båda sömnsmånerna åt samma håll, trimmar den understa så den blir hälften så bred som den översta, viker den översta runt och syr fast med <i>kaststygn</i> (detta fungerar sämre med väldigt tjockt ylle - då skulle jag hellre dela sömsmånerna åt var sitt håll som du beskriver).

Jag har sytt flera ylleklänningar med lintråd på det viset och det blir inga vita streck på utsidan - man sticker nålen genom så få trådar i klänningstyget att det inte syns annat än som en nedsänkning på framsidan. Har man lite tjockare eller valkat tyg sticker man inte ens nålen helt igenom tyget. Det tar kanske liiiite längre tid att sy ned sömsmånen så med kaststygn än med förstygn, eftersom man bara kan göra ett kaststygn åt gången, men jag tycker det är värt det... En väldigt hållbar söm som funkar på både linne och ylle och inga stora stygn på framsidan.

Självklart kan du sy med ulltråd istället om du hellre vill det! Ett tips är att dra ur trådar från tyget (om det går) och använda dem som sytråd. Det finns historiska exempel där man sytt ylle med silketråd (om jag minns fätt...), så det skulle nog också gå för sig (Textiles and Clothing; Museum of London-boken).

/Vix.
Vix Hq

Inläggav klyka » 11 december 2006, 20:26

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Vix Hq</i>

Jag är en stor anhängare av fällsöm där du viker båda sömnsmånerna åt samma håll, trimmar den understa så den blir hälften så bred som den översta, viker den översta runt och syr fast med <i>kaststygn</i> (detta fungerar sämre med väldigt tjockt ylle - då skulle jag hellre dela sömsmånerna åt var sitt håll som du beskriver).

/Vix.

Jag är lite het på att prova fällsöm faktiskt, men jag är inte säker på att jag fattat rätt...
Ska kaststygnet gå igenom alla tyglager, eller bara genom vikningen och sen upp bredvid? Liksom över vikningsvecket?

Inte såhär alltså:
----------- = vikta kanten
/ / / / / = kaststygn
___________ = kvicksömmen
klyka

Inläggav Vix Hq » 11 december 2006, 23:34

Precis, inte så som din ASCII-bild. Kaststygnet går över vikningen - man syr ned vikningen mot klänningstyget som om den vore upplägget på en kant... Hm...

Det blir nog lättare med en bild. [url="http://www.regia.org/members/basclot5e.htm"]Här[/url] finns en; det är sömmen som kallas run-and-fell seam. Bilden visar hur man gör i fyra steg.

/Vix.
Vix Hq

Inläggav Djingis Khan » 16 januari 2007, 22:56

På tal om det här med stygn och tråd - är det värt att man syr med en dubbel tråd (jag använder handelsgillets standard lintråd)? Eller blir det kanske inte så mycket slitstarkare ändå? Och hur är det egentligen med stygnens åtdragande; ska man sy stygnen löst eller ska man ta i och dra i tråden så att de sitter jättetight?
Djingis Khan

Inläggav my_mmy » 17 januari 2007, 00:57

om du syr med linne ar det nog battre att ta en grovare trad an att ta dubbel. Du vill dock inte att stygnen ska vara sa mycket starkare an tyget att du drar sonder tyget under anstrangning (om du forstar). Hellre dra sonder stygnen, de ar latta att ersatta.
Hur hart du drar at beror mycket pa tyget. om tyget ar lite stretchigt (som ylle) vill du att styngnen ska kunna flexa lite ocksa, ar det linne sa kan du dra at mer eftersom tyget inte kommer att dra sig. Jag drar at sa att det ar tight, men inte sa att tyget 'bubblar' sig.

/maggie
my_mmy

Inläggav Djingis Khan » 17 januari 2007, 11:19

Okej, för jag är lite osäker på mina sömmar. Om man ser på bilden av en hosa jag sytt är de sammanhållande stygnen (efterstygn) ganska synliga i skarven. Men det kanske är oundvikligt om man syr med oblekt lintråd på rött tyg? Eller har jag gjort fel, och hur kan jag i så fall rätta till det?

/Mikael

Bild
Djingis Khan

Inläggav my_mmy » 17 januari 2007, 11:40

jag syr mina sommar fran ratsidan, och far inte den mangden 'synbarhet'. Om du har tillgang till "som syet til jorden" ar det den typen av sommar som beskrivs dar. Tycker det funkar valdigt bra, faktiskt. hallit har det ocksa, valdigt bra.

/maggie
my_mmy

FöregåendeNästa

Återgå till Kläder och textila hantverk