<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Heidi</i>
Hvis spjellvev er brikkevev har vi i allefall ett "trädningsbetingad" band fra sen vikingtid.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Nja... Det har ju inget mönster, och "trädningsbetingade" brickband utan trätt mönster finns det ju en hel drös av - det är de klassiska "moderna" 4 vridningar framåt/4 vridningar bakåt-mönstren som det inte finns så många av i det historiska materialet.
Jag har för mig att "spjell" kan betyda bricka, på isländska heter i alla fall brickvävning "spjaldvefnaður" och "spjald" och "spjell" låter besläktade. Jag är inte hemma och kan kolla i mina böcker...
Men efter att ha kikat på bilden kan jag i alla fall säga att det <i>inte</i> är vävt med 2 tr/bricka som jag skrev att man kunde göra i min förra post. Om det över huvud taget är brickvävt låter jag vara osagt - det är en gammal artikel och de är ibland inte så tillförlitliga, tyvärr...
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">hver renningstråd går over to og under en islettråd - måste innebära tre trådar per bricka.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Hur då? Antalet trådar per bricka påverkar väl inte hur många inslag som varje <i>enskild tråd</i> går över och under? Det beror väl på hur man vrider brickorna? Eller?
/Vix.