[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Sparring vapen

Sparring vapen

Detta forum är för diskussioner kring hur man kan återskapa historiskt vapenbruk av olika slag, t ex fäktning

Inläggav Axel Pettersson » 23 februari 2007, 19:58

Ja det tycker jag. Det är sant att det finns viss utrustning, men HEMA är såpass smalt än så länge så det finns gott om plats för mer.För oss i Sverige kan det vara bra med en svensk tillverkare också, om priserna blir lägre.
Axel Pettersson

Inläggav Xedric » 26 februari 2007, 16:54

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Edvin</i>

Finns det egentligen ngn anledning att ta fram ny (sport)skyddsutrustning istället för att använda befintlig? Förutom handskar då?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Tja, det beror på vad du menar med "befintlig". [:)]

Det finns ingen annan sport vars utrustning man kan använda. Det bästa vi hittat är lacrossehandskar till shinai-sparring och det funkar. I övrigt finns det inget.

Däremot gamla beprövade saker som metallrustning och gambe funkar så klart, men det är inte så billigt att skaffa.

Om det går ta fram "egna", dvs för HEMA tillverkade, sparringskydd och sparringvapen så är det så klart mycket bra. Blir det väldigt dyrt, så beror det nog framförallt på att vi än är få som utövar, och då får kanske en egen svensk tillverkare vänta tills det finns fler utövare.
Xedric

Inläggav Edvin » 26 februari 2007, 17:33

Jag förstår inte varför man inte skulle kunna använda utrustning från exempelvis cykling, cross & kampsport? Jag har exempelvis ett par knä- och smalbensskenor från Dainese som är utmärkta till sparring och som använts flitigt under och över benlindor och byxor på slagfälten. Det finns kanske andra användingsområden som jag har missat?

Det är inte så att jag tycker att man inte får utveckla ny utrustning. Jag tycker det bara verkar lite onödigt och dyrt.

Bild

Förresten Erik. Var det ni som fick svärd stulna för ngn dag sedan? Beklagar i så fall.
Edvin

Inläggav Eric Hejdström » 27 februari 2007, 11:48

Det brukar vara lite småtråkigt att behöva nyttja kompromisser hela tiden. Hade jag bara haft lite kapital så hade jag satt igång tillverkningen redan. Men jag har fotfarande inte lagt idén om att tillverka sparringutrustning på is. Får se om jag lan presentera någr nya idéer under swordfish 2007...

Edvin, ja det var vi som blev av med svärd. Mitt eget och föreningens samt alla handskar, tidtagarur, en klocka med föreningens logga på samt ett antal träningströjor... Det enda som var kvar var shinaierna och våra wasters. Men det var väl träpinnar som träpinnar...

/Eric
Eric Hejdström

Inläggav Magnus Wahlund » 28 februari 2007, 21:24

Så j-vla trist, håller alla tentackler ute.
Pratar med alla medeltidsnördar jag känner på ön.

Magnus
Magnus Wahlund

Inläggav Eric Hejdström » 28 mars 2007, 17:29

Efter lite sparring och övrig träning så inser man hur praktiskt det skulle vara med ett bra sparringsvärd vilket verkar mer eller mindra omöjligt att uppbåda. Jag blev lite less och gav mig ut i garaget idag och fixade lite. Skaffade en bit rundstång i nylon som jag hade till knapp och parerstången är en bit teflon som jag fick från båtfabriken. Det mäste väl ändå klassas som trevligare användning än till stekpannor? :)
Jag försöker klura på om man inte kunde göra ett helt hjalt i nylon till shinaierna och använda istället för tsukan. Då skulle det bara vara att trä i shinaien i hjaltet och sen snöra fast himo direkt i den istället. Då skulle man ju dessutom slippa att hela greppet riskerar att vrida sig.

Här är iaf några bilder på skapelsen. Tyckte att det verkade smidigare att ha parerstången i plast istället för trä även om det är lite dyrare. Det blir inte alls lika klumpigt och dessutom håller den rätt så slitstark...

Bild

Hela shinaien. Efter lite pyssel klurade jag ut hur jag skulle fästa knappen. Parerstången är bara påträdd men eftersom greppet blir lite tjockare mot klingan till så sitter den bra iaf. Fick lie glapp först men med lite tejp innanför tsukan så blev allt kanon!

Bild

Närbild på greppet. Jag var tvungen att lägga till en bit extra på tjockleken eftersom den skulle hamna snett alldeles för lätt om den var för tunn. Har fortfarande lite material kvar så jag skall experimentera vidare under våren och sommaren så får vi se vad det blir till slut! Har funderat på att göra knappen i gummi så man kan använda den till att slåss med den också. Fast har man mask så borde inte vinylen vara allt för elak mot trynet...

/Eric
Eric Hejdström

Inläggav Axel Pettersson » 1 maj 2007, 13:07

den där smidigare parerstången ser cool ut! Något jag skulle tycka vore viktigt att ha med är någonting som ger lite mer oval form på greppet, för eggkänslan.

Är det samma sorts nylon som du skulle ha använt för en hel waster? 500kr+ för en waster som är bättre än trä, säkrare och billigare än aluminium och hållbarare än båda är ju ett väldigt rimligt pris, jag tror att du absolut skulle hitta en marknad för sådana svärd i sverige och utomlands.
Axel Pettersson

Inläggav Axel Pettersson » 27 augusti 2007, 14:06

Vi har fått in några nylonwasters från Spanien till GHFS, jag har sparrats med dem en gång, och tränat tekniker.

Jag tycker att de är grymma, bra vikt, och framförallt så vågar man gå lös på varandra rejält. Vi sparrades i hög fart, jag tog en del smällar och en stöt i bröstet som inte kändes speciellt mycket, tack vara flex och tjock egg. jag lyckades också med en stöt i halsen på Conny, men han fick inga men av det.

Överlag ett väldigt bra verktyg att träna med. jag tror vi betalade 890kr st för dessa, det är inklusive frakt. en del pengar, men jag tror att det var det sista inköpet i svärdsväg jag beöhver göra på väldigt länge, tillsammans med ett stålblunt täcker nylonwastern så gott som alla mina behov.

En negativ aspekt och en potentiellt sådan:
Klingorna glider nästan för lätt mot varandra, ibland går det för snabbt för vissa bindentekniker. Lite irriterande, men med tanke på alternativet (träwaster tänker jag på) är det en mindre grej.

Greppet är riktigt långt, och tillsammans med en avlång och greppvänlig knapp blir det lite för långt för vissa. Jag gillar det personligen, det kändes som att hålla i Albions Svante ungefär, jag rörde svärdet lite annorlunda när jag fick hålla i Svanten en gång jämfört med min vanliga Lutel som har kortare ,kanske mer "normallångt" grepp, samma skillnad mellan nylonwastern och min gamla träwaster. Detta går ju att komma runt genom att hålla längre upp på greppet med vänsterhanden med..

Summa summarum rekommenderas nylonwasters verkligen.

ett sidospår: I Dijon har de en långsvärdsturnering varje år, denna med shinaier. Det känns nog säkrare med shinaier när man sparras (och tävlar!) med folk man inte känner. Med skydd för leder, händer och huvud kan nylonwasters vara ett alternativ till shinaier i sådana sammanhang, jag tror att de är såpass säkra.
Axel Pettersson

Inläggav Edvin » 27 augusti 2007, 19:19

Axel> Bilder! ;)
Edvin

Inläggav Xedric » 27 augusti 2007, 20:34

Kom till Swordfish och känn på våra nylonwasters! :P

Vi kan ju köra turnering med dem istället för shinaier? Synd att vi bara har långsvärd och inga enhandare...
Xedric

Inläggav Ayeree » 28 augusti 2007, 10:29

Kan ni inte använda Kendo-rustningar? Eventuellt i kombination med benskydd? Jag tränar Haidong Gumdo och några stycken har köpt sånna rustningar. Det stora problemet är väl att de inte täcker bakhuvud/rygg eftersom man i kendon inte får hugga där.

Rustningen består av: hjälm med galler fram, "framplåt" (skydd för bröst och mage), skjol i styvt tyg som skyddar underliv och lår, rejäla handskar som når nästan upp till armbågen.
Ayeree

Inläggav Taffy » 28 augusti 2007, 11:38

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Ayeree</i>

Kan ni inte använda Kendo-rustningar? Eventuellt i kombination med benskydd? Jag tränar Haidong Gumdo och några stycken har köpt sånna rustningar. Det stora problemet är väl att de inte täcker bakhuvud/rygg eftersom man i kendon inte får hugga där.

Rustningen består av: hjälm med galler fram, "framplåt" (skydd för bröst och mage), skjol i styvt tyg som skyddar underliv och lår, rejäla handskar som når nästan upp till armbågen.

Kendohandskar är inte bra vid brottning och hjälmens flärpar är i vägen (framförallt vid brottning). Och när jag kikat på dem har de dessutom varit på tok för dyra.
/Anders
Taffy

Inläggav Ayeree » 28 augusti 2007, 11:46

OK, trodde det bara var för sparring. Flärpar på hjälmen? De ner över axlarna menar du?
Ayeree

Inläggav Taffy » 28 augusti 2007, 11:59

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Ayeree</i>

OK, trodde det bara var för sparring. Flärpar på hjälmen? De ner över axlarna menar du?

Hej
Brottning är en del av sparringen.

Ja, jag vet inte vad de kallas för, men vi kan kalla dem hundöronen ;)
/Anders
Taffy

Inläggav Todd » 28 augusti 2007, 12:01

Håller med Anders,

Förövrigt kan jag tillägga att jag är helt emot att folk rustar sig.

Handskar, handleds skydd, hjälm och susp. Inget mer.

Folk med rustning på sig slår hårdare än orustade. De tar/känner inte träffar. Resultatet blir en ond cirkel med en eskalation av våld.

Vart kan man beställa de där nylon wasterna?

/Todd
Todd

FöregåendeNästa

Återgå till Stridskonst