<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Burmeister</i>
Hej igen!
Jag frågade för en tid sedan om användandet av byxor under det sena 1400-talet och fick närmast enhälligt svaret att enbart hosor användes. Som belägg för detta sades det saknas bilder på just byxor någonstans och jag har sedan dess letat runt lite. Vad sägs om det här:
http://www.algonet.se/~enda/images/folk1.gif
Det är en svensk soldat porträtterad av Dolnstein, skiftet 1400/1500. Vidare ser vi Dolnstein porträttera en svensk armé:
http://www.algonet.se/~enda/images/folk2.gif
På båda bilderna bär soldaterna vida byxor. Någon som har fler bilder på just detta plagg eller någon uppfattning om hur de är skurna/konstruerade?
/Andreas
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Andreas,
Jag ser inga belagg pa att de bifogade bilderna av den svenske soldaten illustrerar att han har byxor pa sig. Just dessa Paul Dolsteins bilder ar de enda som som tar upp anvandandet av de forekommna "Svenska modet" under 1501, en av forklaringarna som jag har stott pa ar att det ar sk. byx-holkar vilka anvandes av Svensk kustbefolkning for att skydda mot vader och vind. Det trakiga ar att man inte ser om de ar ihop sydda i grenen, sjalv skulle jag vara mycket glad om det visade sig vara ett typiskt Svenskt mode. Nar jag forsta gangen kom i kontakt med denna bild sa befann jag mig pa ett event i Gruyeres, dar Gerry Emebelton pre-realeasade boken The Landsknecht Soldier 1486-1560 vilken jag genast kopte och tjusades av tanken av att Svenskar bar byxor under det sena 1400 talet borjan 1500 talet. Trakigt nog sa Gerry var av kustbefolknings asikten, och jag har ferbrilt forsokt att leta efter andra ref. Det som gor Paul Dolstein teckninar valdigt intressanta ar att de ritades pa plats och inte som sa mycket annat under denna tid i nagon slags malar studio i Tyskland tex. Viktor i var forening har lyckats fa tag i fler PD bilder han kanske kan losa denna fraga.
Mvh Todd