<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Vendel</i>
Det finns lameller hittade lite här och var, bland annat i Birka.
Lamellrustningar introducerades sannolikt till europa av avarerna. En inte allt för vild gissning är att Birka-lamellerna kommit till sverige via kulturellt utbyte med de magyariska stammarna.
Det finns helt säkert de som har mycket bättre koll på det här en jag (har inte Edvin skrivit om lamellrustningar), så jag ska inte babbla på för mycket.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Kolla, ett av mina absoluta favoritämnen! Trevligt.
Den slutsatsen jag har kommit fram till i min uppsats är samma som Vendel, att lamellrustningarnas konstruktion kommer till Europa med Avarerna. I det skandinaviska fyndmaterialet är det dock glesare men vi har som sagt Birka och Korsbetningsfyndet. Lamellrustningen i korsbetningsmassgravarna är ju från 1361 men man kan nog med stor sannlikhet säga att den är minst 300 år tidigare och sedan renoverad och ombyggd. Nu har jag inte uppsatsen på den här datorn men jag tror att det är exakt samma lamelltyp på Visbyrustningem som på en stenrelief av Chosroes II (persiskt kung, 590 till 628 eKr) så formen är mycket gammal. Jag (... och herr Thordeman) har dragit slutsatsen att just det exemplaret ursprungligen är från runt tusentalet, alltså seeeen vikingatid. Lamellrustningen (eller de 720 lösa lameller) från Björkö är enklare att faktiskt fastslå att den är från vikingatiden mern här rör det sig istället om en konstruktion med förlaga i Tibet eller Kina. Med allra största sannolikhet importerad.
Om man får vara lite generell så tror jag att vi kan säga att lamellrustningar aldrig har varit speciellt vanliga i den skandinaviska fyndkontexten (importvaror och mycket sällsynta kanske är mer korrekt) men att det helt klart _finns_ belägg för dem. Jag tror mig dra till minnes att jag har sett andra lameller i det gotländska fyndmaterialet fast inte i samma stora mängd samt en komplett rustning från Finland samt i Norge.
Så svaret är väl som vanligt ett rungande "njae". Visst fanns det men förmodligen var de extremt sällsynta och av utländsk produktion. Men det kan ju också vara som med de vikingatida hjälmarna att de knappt existerar som fynd men uppenbarligen har använts om man ser till skrift- och bildkällor.
(fjällpansar däremot har jag aldrig sett under skandinavisk järnålder men rätta mig gärna om jag har missat någon)