av Djingis Khan » 6 juni 2007, 12:03
Jag kan tyvärr inte hålla med dig Matti om att det skulle vara absolut nödvändigt med ett stoppat eller vadderat plagg under brynjan. Det har varit min poäng i den här diskussionen - att en brynja eller annat rustningsplagg av ringpansar faktiskt kan ha ett gott skyddsvärde utan tillhörande vaddering. Ännu en gång vill jag framhålla att jag håller med om att en typ av vaddering under brynjan ger ett betydligt bättre skydd än brynja allena, men jag vill inte gå så långt som att hävda att en brynja vore värdelös utan vaddering under. En krigare behövde nog sällan ta emot ett svärdshugg utdelat med full kraft mot kroppen - motståndarens välriktade attackerar parerar du ändå bäst med skölden (nu talar vi givetvis om tiden före den heltäckande plåtrustningens tid). Om fiendens eggvapen däremot slinter av skölden kommer brynjan fortfarande skydda mot skärande rörelser, som annars kanske hade resulterat i otäcka sår. Har man dock oturen att träffas av en välriktad stöt från exempelvis ett spjut hjälper dock knappast brynjan som skydd - med eller utan vaddering under.
Nu menar jag att krigare som burit brynja säkerligen alltid tänkt på vad de haft under, men att det inte nödvändigtvis måste ha varit vadderade, quiltade plagg såsom man beviserligen hade från och med 1000-talet (jag är dock öppen för möjligheten att de funnits, men har mina tvivel). En kraftig yllekjortel (eller två)kan mycket väl ha fungerat för att hindra eventuella avhuggna ringar från att ställa till med skada, samt dämpat slag någorlunda, eller så kan man ha haft en typ av linneharnesk av flera lager linne såsom grekernas linothorax. Ett fullt troligt alternativ som nämnts tidigare är ett kraftigt plagg av skinn (tänk på 1600-talssoldaternas kyller av tjock älghud som gav gott skydd mot värj- och sabelhugg). Och sedan ska man inte överskatta vadderade plaggs förmåga att dämpa träffar med full kraft. Pga rörligheten kunde dessa vapentröjor inte göras hur tjocka som helst (alltså plagg att ha <i>under </i>brynja, inte gambesoner eller plagg att ha <i>över </i>ev. brynja), jag skulle gissa på 2 cm som mest, och detta gör knappast särskilt mycket om din arm träffas av ett kraftigt, välriktat hugg med svärd eller stridsyxa (ännu en gång - det är skölden du ska använda för att blockera och absorbera din motståndares hugg och slag)
Vidare får man betänka förutsättningarna att tillverka vadderade plagg längre tillbaks i tiden. Efter vad jag har förstått från flera håll är det överlägset bästa materialet att ha i en vadderad rustning sammanpressad och quiltad råbomull. Detta var fullt tillgängligt i den sydöstra medelhavsvärlden, men före högmedeltiden knappast i Central- Väst- och Nordeuropa. Därför är det inte så konstigt att det från 1100-talet dyker upp nya namn på dessa (nya?) vadderade plagg i Västeuropa såsom <i>aketon</i>, direkt hämtat från arabiskans al-qutun = "(av) bomull"
Hade jag rekonstruerat utrustningen för en rikare vikingatida krigare med brynja hade jag definitivt haft något mellan brynjan och bara skinnet, men inte en vadderad bomullsaketon á la korstågens tid. En tjock, kraftigt valkad och fodrad kjortel hade varit ett alternativ, liksom ett kyllerliknande plagg av kraftigt skinn, eller kanske en kortare kjortel av runt 10 lager kraftigt linne och/eller hampa.