Inklippt från tråden Vikingens benklädnad.
/Vix, moderator.
-----------------------------------------------------------------------------------------
<b>Skalde-Tord</b>
Sweden
Posted - 08 Jun 2007 : 16:43:02
Vet egentligen inte om jag ställer frågan på fel forumsdel, men admin får banna mig om så är fallet.
Iaf, dessa benlindor är ju gjorda i tunt ylletyg, väldigt vackert varpat dessutom, men vart/vad kan man använda för substitut idag, eller går det få tag i benlindor idag?
Även iofs en fråga om pösbyxorna's sömnad, alltså de som slutar vid knäet direkt.
Har sett varianter från Foteviken som har pös till under knät, sen är det som sytt ett rakt byxben ner, vad är det för variant egentligen?
_____________________________________________________________________________________
<b>Vendel</b>
Posted - 08 Jun 2007 : 19:31:23
Om du använder sökfunktionen så hittar du trådar som behandlar såväl benlindor som pösbyxor med benrör.
_____________________________________________________________________________________
<b>Skalde-Tord</b>
Sweden
Posted - 08 Jun 2007 : 19:50:08
Jag måste tyvärr säga att sökfunktionen inte vill genomföras, utan jag får bara en koderror på det.
Dock så fanns det lite grann, dock ej som ger riktigt svar på frågorna under FAQ gällande kläder och textila hantverk.
______________________________________________________________________________________
<b>Mia</b>
Sweden
Posted - 08 Jun 2007 : 20:44:12
Om du söker på t.ex ordet 'benlindor' men bara under 'kläder och textila hantverk' så går det bra och du får massor av bra läsning. Det är när man söker på hela forumet som det brukar tjura (för mig iaf)
Mia
_______________________________________________________________________________________
<b>Mia</b>
Sweden
Posted - 08 Jun 2007 : 20:50:25
Och som tips; visst kan du köpa tjusiga benlindor! säljs på de flesta marknader och här är ett exempel:
www.agirshus.com (under Benlindor och band)
_______________________________________________________________________________________
<b>Mjödbjörn</b>
Sweden
Posted - 08 Jun 2007 : 22:04:55
Jennys(på Ägirshus) benlindor är väl värda sina pengar, och hon brukar vara på marknaden vid Foteviken. Hon gör också på beställning om du vi ha eget mönster/färger
________________________________________________________________________________________
<b>Skalde-Tord</b>
Sweden
Posted - 09 Jun 2007 : 01:57:48
Ooh mycket mycket bra det
Ännu en site att ha med i länkarkivet.
Hittar nu massor med topics om just byxor, men lite om självaste materialet ändå.
Funkar det med linne tex?
Ylle låter varmt, även om det är tunt sådant.
Och finns det belägg eller skulle det kunnat månne funnits varianter som var mindre "breda" om man så säger.
________________________________________________________________________________________
<b>Mia</b>
Sweden
Posted - 09 Jun 2007 : 10:45:25
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">:Originally posted by Skalde-Tord
Ylle låter varmt, även om det är tunt sådant.
Och finns det belägg eller skulle det kunnat månne funnits varianter som var mindre "breda" om man så säger.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Det låter som om du skulle läsa tråden [url="http://histvarld.historiska.se/histvarld/forum/topic.asp?TOPIC_ID=2630"]Ylle om sommaren[/url] [;)]
Vad tänker du ska vara mindre breda, byxor eller lindor?