Jag har faktiskt även sovit i brynja i minusgrader... Inget att rekommendera, men min 2 cm stoppade gambesong gav ett mer än fullgott skydd mot kylan där den täckte. Hade den bara varit sydd utan massor av öppningar (armhålor och dyligt) kanske det till och med hade känts i närheten av angenämnt...
Jag är med er, lager på lager ger självklart ett bättre skydd än bara skydd under. Rustjackor/rockar/mantel ovanpå rustningen känns naturligt som skydd mot yttre klimat, men jag tolkar det snarast som vind/väderskydd, ungefär som panelen man sätter på ett hus (alltså, det fyller en funktion mot väder och vind, men det är isoleringen i huset som gör den faktiska värrmeisoleringskyddet).
Vilken överlevnadsexpert som helst kan intyga att det mest effektiva sättet att hålla kroppen varm är att isolera den så mycket som möjligt från yttre omständigheter. Därför måste det mest effektiva vara att hålla en rustning utanför denna "kroppkaka".
Om man blir kall av sin rustning för att man sitter ner så beror det nog snarast på att skyddet mellan kroppen och rustningen inte är tillräckligt kylisolerande, alternativt att isoleringen andas för mycket och släpper ut kroppens värme för mycket (vilket iofs kan vara angenämt om man vill bli av med svett som kan skapa ännu värre köldproblem än rustningen i sig.)
Brynjan i sig kommer att dra till sig den temperatur som är mest intensiv och jag tippar på att 10 minusgrader uteluft kommer att vinna mot kroppstemperaturen om man inte väljer att "värma" brynjan direkt mot kroppen... Någon som vill göra tester?
Jag skulle ha underkläder i linne, eftersom dom andas och reglerar svett ganska bra. Ovanpå det en tjockare ylledräkt för att isolera på båda håll. Väljer man av någon besynnerlig anledning att inte ha aketon mellan brynjan och kroppen så skulle jag lätt försöka få på mig fler lager ylle för att simulera samma effekt.
Men det är ju jag, och jag hatar att frysa.