Ringbrynja på vintern!

Detta forum är till för diskussioner kring rustningar och andra skyddsvapen, t ex sköldar.

Inläggav Lord_Nelle » 13 juni 2007, 07:24

Vadå ont om källor? Det är bara att testa själv. Och som tidigare militär så vet jag vad som funkar idag, och funkar det idag så funkade det då. Testa en stålhjälm i -30 så får du se själv. Gå försvarets vinteröverlevnadskurs en vecka så kommer du att få se. Vad gäller det romerska så finns det massor av texter om det. Romarna var minst sagt flexibla vad gäller deras användande av rustning. De anpassade sig efter situationen. Talar vi renässans och framåt så finns även där massor av "Reglementen" bevarade. Titta på alla dessa misslyckade invasioner av ryssland. När vintern kom åkte plåten av och den stora rocken på.
Lord_Nelle

Inläggav Johan Käll » 13 juni 2007, 08:48

att det är kallt om vintern vet vi redan.Efter runt 15 år i det militära på olika sätt vet även jag HUR köld fungerar. Men frågeställningen är hur de hanterade det under vikinga/medeltid. Att det funkar idag är ingen garanti för att de gjorde på det sättet på den tiden. Att spekulera är inte att forska eller 'bevisa' något. Enda sättet att veta hur de gjorde vid någon speciell tid är att granska och tolka källor vid den aktuella tiden.

Om man skall visa upp och återskapa någon sorts trolig version så måste man underbygga det på något sätt. Jag tror att en stor rock är troligare än en mantel under 1300-tal till exempel, men jag kan inte hänvisa till några källor om det.
Johan Käll

Inläggav Lord_Nelle » 13 juni 2007, 09:18

Vi kommer aldrig att kunna få fram konkreta bevis. Vi kan testa och och dra troliga slutsatser. Vad gäller hur man bevisar saker så finns det i princip 3 skolor, de som söker skriftliga/bildmässiga källor. De som prövar och det som prövar efter källor. Jag tillhör den 3 skolan som utgår ifrån de historiska källor jag hittar, testar efter bästa förmåga och sedan drar en trolig slutsats.
Vad som fungerar idag är precis som du säger inget bevis för hur det gjordes i forna dagar. Det är dock en fingervisning i rätt riktning. För att nå så nära målet som möjligt så får man granska de material och tekniker som användes, de klädesfynd och bilder som finns, samt testa och jämföra dessa mot modernt kunnande.
Min gissning är att antingen en större mantel för att svepa omkring sig, alternativt, som du säger, en stor rock var det som användes. Jag gissar på att tyget var av grov ylle eventuellt med gethår inblandat för att få en vattenavstötande effekt.
Återigen, inget går att bevisa förrän fynd har gjorts som bevisar våra teser.
Vi kan dock räkna med att den vikingatida/medeltida krigaren skyddade sig mot kylan efter bästa förmåga, annars hade han varit korkad.

Jag tror att vi är inne på ungefär samma spår. Ber om ursäkt ifall jag har varit otydlig i tidigare inlägg.
Lord_Nelle

Inläggav Matti » 13 juni 2007, 17:14

Ja, jag tror att vi nog har en gemensam riktning.

Om vi ser till vikingarna, så brukades fortfarande den stora fyrsidiga manteln, som använts sedan järnålder och som även brukades av romerska armén under namnet "sagum". Det är förmodligen den mest simpla och användbara bit av militär utrustning som funnits, eftersom den kunde funka som mantel, med ett slags huva, och som filt. Stor, rymlig och anpassningsbar.
Man kan nog anta att en vikingatida krigare brukade en mantel för dylikt.

Under den tidiga medeltiden, dvs. 1000 och 1100-talet, torde manteln ha hängt med, men surcoaten blivit allt vanligare. Sedan var det nog en rymlig surcoat som gällde. Det är nog den rimligaste lösningen för en medeltida krigare att ha en surcoat över rustningen om han måste bära rustning i kallt väder.

Vad tror ni?
Matti

Inläggav Lord_Nelle » 13 juni 2007, 17:50

Det är en möjlighet. Någon typ av större överdrag som hindrar värmen från att lämnakroppen är en nödvändighet vid kyla.
Lord_Nelle

Föregående

Återgå till Rustningar