[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Vikingatida underkläder?

Vikingatida underkläder?

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Vikingatida underkläder?

Inläggav hraufnir » 22 juli 2007, 00:10

Hejsan allesammans. Jag gjorde lite sökningar här på forumet men hittade inget riktigt matnyttigt på ämnet. Om någon vill hänvisa mig till en tråd, eller kanske svara direkt, vore jag ytterst tacksam.

Vad hade man egentligen för underkläder på vikingatiden? Vad passade bra under ett par pösbyxor eller en underklänning då?

Jag har använt mina knälånga brokor, men de känns nästan lite bylsiga under ett par pösbyxor.

För övrigt funderade jag på något häromdagen, vad gäller vidden i vikingatida pösbyxor. Det mönstret här på HV visar ju t.ex. byxben med 3meter i varje ben i vidd.
Säg att man har 100cm mudd i överkant, alltså 100cm midja. Skulle man då vecka dessa 300+300cm till en mudd på 100cm, då får man 6cm för varje en centimeter, alltså mudden blir 6tyglager tjock plus tyget i själva mudden... detta låter helt otroligt tjockt och bökigt... har vi några svar och funderingar på detta?

Eller var det helt enkelt så att det var otroligt ovanligt med så vida byxor och att man på sin höjd hade en total benvidd på max tre gånger midjan för att få enkla veck hela vägen på byxor som inte var för rikare handelsmän eller liknande?

Kan inte ha varit så enkelt att röra sig i byxor med 3 meter tyg i varje ben, och bökigt att linda benlindorna runt ett sådant tjockt tyg kanske?

Ändrade ett stavfel i topic/Jakob
hraufnir

Inläggav Spjuth » 22 juli 2007, 08:48

Mycket intressant fråga, skulle också gärna höra mer om vikingatida underkläder.

När det gäller påsbyxorna så har jag ett par med 2,5 meter i varje ben och de är vacka de med fem lager. Och det är inga problem alls, kan tilläggas att detta dessutom är ett ganska tjockt filtat tyg.
Fast då har jag handsytt, tvivlar på att maskinen skulle klara det.

Rörelsefriheten blir inte heller särdeles inskränkt. Pöset ligger mest utanför benen och hindrar knappt alls förutom är det väger lite mer än vanliga byxor.
Och sedan är det ju inte heller så att du lindar benlindorna runt allt pöset? Pösbyxorna slutar ju under knäet, så man lindar benlindorna upp till stället där påsbyxorna slutar.
Spjuth

Inläggav Shadow » 22 juli 2007, 14:07

hraufnir - undrar bara hur du tänker när du säger att det blir 6 tyglager tjockt plus linningen (mudden)?

När jag sytt pösbyxor med linning så lägger jag veck för att få det snyggt och bekvämt runt midjan. Men det blir på sin höjd 3 lager tyg plus linningen. Det blir ju inte alls lika tjockt när du lägger veck istället för att bara rynka ihop. Likadant gör jag i benen.
De som fått pösbyxor uppsydda är nöjda iaf.
Shadow

Inläggav pentakel » 22 juli 2007, 15:11

Vad gäller underkläder under underklänningen så låter det lite som att ha dubbla par trosor.. underklänning är väl per definition något man har under de "riktiga" kläderna..?
pentakel

Inläggav Sara Lundström » 22 juli 2007, 17:22

Att underklänning (dvs särk) är underkläder och de enda underkläder som finns belagda för kvinnor före 1600-talet verkar vara något som inte går in hos folk hur många gånger vi än påpekar det här.
Sara Lundström

Inläggav hraufnir » 22 juli 2007, 18:19

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Shadow</i>

hraufnir - undrar bara hur du tänker när du säger att det blir 6 tyglager tjockt plus linningen (mudden)?

När jag sytt pösbyxor med linning så lägger jag veck för att få det snyggt och bekvämt runt midjan. Men det blir på sin höjd 3 lager tyg plus linningen. Det blir ju inte alls lika tjockt när du lägger veck istället för att bara rynka ihop. Likadant gör jag i benen.
De som fått pösbyxor uppsydda är nöjda iaf.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

När jag veckar tyg så veckar jag först så att jag lägger tyget dubbelt, och sedan viker tillbaka ena sidan så att tyget löper i samma riktningn igen. Just över vecken har vi nu 3 lager tjockt tyg. Ett veck som tar upp 6cm tyg blir ungefär 2cm brett, alltså går det åt tre gånger så långt tyg just över vecken som resultatet blir. Skulle jag vilja ha ett par pösbyxor med 100cm midja/övre mudd, och lägger vecken kant i kant, kan jag då ha en omkrets på ca 300cm, 15cm i varje ben, med ovanstående veckningsteknik. Skulle jag ha dubbla omkretsen, som i mitt exempel, skulle jag behöva lägga dubbla veck hela vägen runt, alltså sex lager tyg i varje veck.

Anledningen till att jag frågade om kvinnors underkläder är att det har varit så många andra klädfunktioner som skilt sig mellan medeltida och vikingatida kläder både för kivnnor och män som jag läst, alltså KANSKE det fanns en skillnad även här.

Jag är fortfarande nyfiken på mäns underplagg, då ingen riktigt svarat på detta ännu.

Spjuth: Hur har du veckat dina? SKulle du kunna beskriva, eller kanske rent visa en bild?
hraufnir

Inläggav Martina » 22 juli 2007, 19:03

Hur klumpigt det blir i linningen beror ju faktiskt på hur tjockt tyget är! Det handlar ju om verkligt tunna, fina kvalitéer för dem som faktiskt är tillräckligt rika att överhuvudtaget slösa med material.

/Martina
Martina

Inläggav Lillith » 22 juli 2007, 23:38

Mudd är väl ingen speciellt bra ide till vikingatida byxor!
Sy en vanlig linning istället så blir det mycket lättare.
Lillith

Inläggav hraufnir » 23 juli 2007, 04:23

Lillith: Vore trevligt om du kunde berätta vad du menar med en "vanlig linning".
hraufnir

Inläggav Shadow » 24 juli 2007, 08:26

Linning är det du kallar för mudd, antar jag. Alltså det som är upptill på byxorna, som hällorna sitter i.
Shadow

Inläggav Lillith » 24 juli 2007, 11:38

En linning är en kant av antingen samma tyg eller eller ett tyg i avvikande material. Till ett par vikingabyxor skulle jag absolut sy en linning av samma material som byxan i fråga. Alltså en remsa med det färdiga midjemåttet som längd (plus vad som nu behövs för sömsmånger och ev. knäppning)som viks dubbel på längden och sys fast för att binda vecken.
En mudd är också en sorts linning, men den består av muddväv som är ett modernt, smalt ribbstickat, material som inte går speciellt bra till vikingatida kläder, även om kanten i sig kanske inte direkt sysn under övriga plagg.
Dessutom är ju mudden elastisk vilket nog kan bli lite knepigt tillsammant med lagda veck. Jag tror inte heller att en mudd skulle orka hålla uppe ett par byxor med så mycket tyg i som ett par "pösbyxor".
Lillith

Inläggav Max Gullberg » 24 juli 2007, 12:31

Det verkar onekligen som om du köpt alldeles för tjockt tyg om du har problem med bara tre meter.. Jag har nio meter i varje ben och det blir rätt tjockt, men inte överdrivet tjockt.

Sedan förstår jag inte varför du ska linda benlindor runt en sådant tjockt tyg? Jag har strumpor som snörs just under knät och sedan lindar jag benlindorna över dessa..

Jag har ett par brokor, men det är väl knappast vederlagt att sådana brukades.. Ett alternativ är att köra kommando eller bara med ett litet skynke. Att skyla sig blir ju inte direkt något viktigt förens viktorianerna börjar härja..
Max Gullberg

Inläggav Vendel » 24 juli 2007, 18:41

Pösbyxmodellen med sin väl tilltagna rumpa och luftiga form passar sig tämligen utmärkt för italian style (eller Lennon ifall ni vill). Nu brukar man ju i och för sig tendera att inte vara så där värst ren och fräsch efter vikingatillställningar så ett par brok-kallingar kanske trots allt är att rekommendera.

Enda sättet att vara helt HK är förmodligen att var helt näck och det är ju ganska mysigt...
Vendel

Inläggav hraufnir » 25 juli 2007, 14:22

Lillith: Då talade vi om samma sak, bara jag som använder fel uttryck då en linning har formen av en mudd om än inte egenskaperna.

Nej självklart använder jag samma tyg i linning som i resten av byxorna. Undantag kanske finns, men hittils är det så.

Uppenbarligen har jag missuppfattat pösbyxans längd tidigare och gjort fullånga. Alltså fotsida och lite till. I vilket jag egentligen skulle fått plats med två par eller dubbelt så mycket i varje ben. Ah. Nu blev tygåtgången mycket mer askeptabel helt plötsligt! =)

Passar utmärkt med 70cm bred väv med, på mig. Får man med linning uppe och nere samt byxa från samma väv.

Vendel och Max: Det är väl mest inte skyla sig frågan, utan om att man gärna inte har yllet gnidandes mot genitalierna. Det blir så skitigt då. Linne är ju lättare att rengöra helt enkelt.

För övrigt har jag hittils bara gjort pösbyxor i lajvsammanhang och har dem i linne och tycker att tre lager tjocka veck plus linning känns lagom. Kanske bara jag som är kräsen?
hraufnir

Inläggav cizzi » 9 augusti 2007, 11:42

hraufnir: Du kanske skall överväga ett annat sätt att lägga vecken om du har problem med att få plats med tyget i linningsömmen? Dessutom skall det ju vara ett mycket tunt och fint tyg, eftersom pösbyxor användes för att visa hur fantastiskt välbärgad man var. Kanske rentav siden! :)

Min erfarenhet säger mig att 4 meter fint ylle per ben inte alls är några problem. Inte ens när man syr på maskin.
cizzi

Nästa

Återgå till Kläder och textila hantverk