Hejsan allesammans. Jag gjorde lite sökningar här på forumet men hittade inget riktigt matnyttigt på ämnet. Om någon vill hänvisa mig till en tråd, eller kanske svara direkt, vore jag ytterst tacksam.
Vad hade man egentligen för underkläder på vikingatiden? Vad passade bra under ett par pösbyxor eller en underklänning då?
Jag har använt mina knälånga brokor, men de känns nästan lite bylsiga under ett par pösbyxor.
För övrigt funderade jag på något häromdagen, vad gäller vidden i vikingatida pösbyxor. Det mönstret här på HV visar ju t.ex. byxben med 3meter i varje ben i vidd.
Säg att man har 100cm mudd i överkant, alltså 100cm midja. Skulle man då vecka dessa 300+300cm till en mudd på 100cm, då får man 6cm för varje en centimeter, alltså mudden blir 6tyglager tjock plus tyget i själva mudden... detta låter helt otroligt tjockt och bökigt... har vi några svar och funderingar på detta?
Eller var det helt enkelt så att det var otroligt ovanligt med så vida byxor och att man på sin höjd hade en total benvidd på max tre gånger midjan för att få enkla veck hela vägen på byxor som inte var för rikare handelsmän eller liknande?
Kan inte ha varit så enkelt att röra sig i byxor med 3 meter tyg i varje ben, och bökigt att linda benlindorna runt ett sådant tjockt tyg kanske?
Ändrade ett stavfel i topic/Jakob