Jag satsar nog på överklänning med helvetesfönster plus hätte. Jag har mantel också så då klarar jag mig nog!
Frågan är då vilket tyg jag ska använda? Är det bäst med ylle eftersom jag har ylle i underklänningen eller fungerar det även med annat (sammet, "brokad" eller liknande). Kan hela vara i samma tyg eller ska överdelen vara i ett och kjolen i ett annat? Jag skulle vilja kanta ärmhålen med päls (fuskpäls är OK för mig), jag tror att jag sett det på någon målning. Och hur får man den på sig? Jag har inte sett någon knäppning/snörning på några målningar, men den ska ju sitta tight upptill så man måste ju göra något för att komma i den.
Om jag fattat rätt kan jag använda samma mönster som till min underklänning, men klippa upp ärmhålen. Ska längden vara samma? Jag har för mig det. Till den befintliga klänningen har jag en enkel huvudduk, men jag har sett målningar där kvinnor med liknande klänningar och klänningar med just helvetesfönster har huvudet bart och håret flätat och uppsatt. Skulle det funka?
Många frågor, jag hoppas kunna få svar på några
Mvh/T