Knäppning av doublets

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Knäppning av doublets

Inläggav Öhrn » 4 november 2007, 08:42

Rätt eller fel? Fortsatt på min sena 1300-tals doublet nu, och kom fram till att den i denna stund är för liten, gentemot när jag började på den för ett tag sedan...(supertight verkligen)Modellen var gjord att ha knappar både fram och i ärmarna men tyget räcker inte till idag, så jag beslutade mig för snörning (Överallt). Sagt och gjort. Minuten senare satte jag saxen i tyget och påbörjade det projektet. Nu sitter jag här och letar lite efter bilder/"bevis" på att det funnits snörningar på detta plagg. Hittade en bra bild i en bok från middelalderscentret där en skomakare sitter och har exakt samma lösning som jag tänkt (dock ett modernt fotografi, men de brukar ju ha bra koll på sakerna där). Snörhålen på min sitter i par om ca 10-12 st på framsidan.
Någon annan som gjort en eller sett en med dylik lösning?

// Anders
(Som annars fått en ytterst dyrköpt erfarenhet...*suck*...)
Öhrn

Inläggav Anders.Krondahl » 4 november 2007, 10:20

har för mig att i boken "The Medieval Tailor´s Assistant - Sarah Thursfield" så har den snörningn i armarna som en lösning, (min vän tom har sytt en Doublet med hjälp av den boken, han har snörning i armarna) kan också dras till mines att jag sett det någon annan stans med och jag skall se om jag kan hitta det. vet att det var en polsk sida som använde snörning på alla deras doubleter.

här på denne sidan har dem snörning på "en" an sina Doubleter de andra har knappar.

http://www.matuls.pl/index.php?IDP=1&Ln ... tegoria=39

MVH Anders
Anders.Krondahl

Inläggav Karin » 4 november 2007, 12:54

Jag har för mig att jag har sett vadderade jackor (gambesoner, jupons, vad man nu vill kalla dem) med snörning både fram och i ärmarna. Jag tror också att jag har sett 1400-tals doubleter med snörning fram och knappar i ärmarna. Inga bra källhänvisningar, jag vet, men jag har begränsat minne för sådana saker och koncentrerar mig på att komma ihåg källorna till mina egna kläder.

Karin
Karin

Inläggav Johan Käll » 4 november 2007, 13:31

jo, snörning fram är inte ovanligt. i ärmarna vet jag inte... de som inte har knappar i ärmen kan kanske ha varit helt ihopsydda med. man kan få det rätt tight även då
Johan Käll

Inläggav Öhrn » 4 november 2007, 15:29

Aha, det var intressant. Tackar för hjälpen. Då kör jag vidare på samma linje då.
/A
Öhrn

Återgå till Kläder och textila hantverk