[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Renässanskläder....

Renässanskläder....

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Renässanskläder....

Inläggav Vintersorg » 3 september 2003, 22:37

Eftersom det knappt existerar några vettiga mönster till renässanskläder, så får man försöka improvisera genom att kika på de bilder som finns tillgängliga.
Jag håller på för fullt att försöka göra mig en renässansklänning och det går riktigt bra... MEN, jag har en liten fundering angående det hela...
Finns det någon som har koll på, om "pöset" eller "puffet" som ska fluffa ut mellan slitsarna i ärmarna, är en ditsydd "fuskärm" eller om de vita puffärmarna helt enkelt är en mycket vid och urringad undersärk...? (Urringad så att den inte sticker upp över klänningslivet) Vad jag förstår så hade man underklänningar och underkjolar, men jag är osäker på vad som är mest tidsenligt och snyggast...! Några tips?!
När jag ändå är igång;
Vad är lämpligast, att sy överlivet och kjolen till en klänning, eller göra som jag tror att man gjorde, ha en kjoldel och en livdel helt separata från varandra....?!

Hoppas att någon har bättre koll än jag!

/Vintersorg
Vintersorg

Inläggav Eva Andersson » 3 september 2003, 23:01

Aargh, nu måste man säga så där dumt: Det beror nog på.

Tyskt tidigt 1500-tal verkar till exempel vara särken/skjortan, medan en del grejer t ex i [url="http://costume.dm.net/Tailors/womens.html"]"the Milanese tailor's handbook"[/url] har för jämna rader med puffar för att det ska vara trovärdigt med särken, det är jäkligt svårt att få dem att bli lika stora överallt och få dem att stanna där när man rör armen, tro mig.
Ibland är de på olika prydnader vid axlarna, som t ex på [url="http://w1.311.comhem.se/~u31138198/the%20purple%20dress.html"]min lila klänning[/url] där sidenet på axelrullarna är fejk, medan det är särken man ser på i slitsarna på ärmarna.

Om du har en bild på vilken typ av klänning du tänkt göra så blir det lättare att diskutera, helt säkra kan vi emellertid inte vara.

Eva

(Länk fix Ludvig moderator)
Eva Andersson

Inläggav Vintersorg » 3 september 2003, 23:39

Dear! Vilken snygg klänning!!!
Är det du på bilden?

Jag har än så länge bara kommit till livet på klänningen...det ser ut ganska precis som ditt "grundliv", dvs utan band och broderier än så länge... Jag har gjort livet i ett gult brokadtyg, där jag har satt på vliselin. Utöver det, har jag två stycken foder på framdelen och mellan dem ska jag sätta in stödskenor. Min tanke är att man ska slippa ha en korsett under den....det bör räcka med skenor, foder och vliselin... angående modellen, så är jag ännu rätt osäker på hur jag ska göra. Den här klänningen är bara en testklänning, (jag passar inte i gult, gillar inte heller färgen men det var vad som fanns hemma) där jag tänkte göra alla misstag...![:)]

Jag har ännu inte riktit kommit på hur jag ska lösa det hela med ärmar osv...men någon form av "slits och puff" ska jag ha... Kom med bra förslag...om du vill.
Hur har du fått kjolen så vid på bilden? Stödkuddar? Är den i en del så att säga, eller har du delat kjol och liv?

/Vintersorg
Vintersorg

Inläggav Eva Andersson » 4 september 2003, 07:02

Tack, ja det är jag på bilden, men jag ser lite konstig ut i ansiktet.
För att svara på några frågor:
Klänningen är delad i kjol och liv men borde nog egentligen sitta ihop. För en vettig argumentation för att liv och kjol ska sitta ihop på 1500-talsklänningar se [url="http://www.sempstress.org/techniques/waistbands.shtml"]här[/url]

För att kjolen ska bli så vid har jag dels en styvkjortel(farthingale) med 2,75 cm diameter (det öär egentligen ingen större vidd, alla min amedeltidsklännignar har minst denna vidd) under. Hur man gör en farthingale kan man se [url="http://costume.dm.net/farthingale/"]här[/url] Och det är den enkla versionen jag har, inte den direkt efter Juan Alcegas mönsterbok från 1500-talet.
Jag har ingen "rumprulle" eller vad man nu ska översätta "bumroll" med utan har vadderat vecken på kjolen genom att sy en remsa vadd på fodrets insida (kjolen är helfodrad) innna jag veckade den. "Sempstress" har en bra [url="http://www.sempstress.org/experiments/skirttricks.shtml"]beskrivning[/url] av hur man gör rent praktiskt. och Sarah Goodman har en bra artikel där hon kritiskt granskar den vanligt förekommande teorin att man hade bumroll till farthingale: [url="http://www.elizabethanlady.com/farthingales.html"]länk[/url]

Alla de ställen jag hänvisar till har dessutom en massa annat matnyttigt när det gäller kläder från den andra hälften av 1500-talet.

Eva

(Länk fix Ludvig moderator)
Eva Andersson

Inläggav Ingrid Storrø » 4 september 2003, 09:26

Jeg har senebetennelse så jeg kan ikke skrive så mye på maskin som jeg kunne ønske for tiden, men et kjapt tips: Margo's Patterns er i følge de som har kjøpt dem glimrende. De koster jo litt, men er meget bra satt sammen, og det er ingen tvil om at damen har gjort meget bra research. Jeg har ikke kommet så langt som til å kjøpe dem selv, men de er helt klart på lista over ting jeg må ha. :)
[url="http://www.margospatterns.com/mainframe.htm"]länk[/url]

(Länkfix Ludvig moderator)
Ingrid Storrø

Inläggav Elénore » 4 september 2003, 14:07

Jag vet inte om "pöset" kan vara fuskärmar men ofta så var det nog en vid och urringad undersärk. I en bok om broderier "Needlework - an illustrated history av Harriet Bridgeman och Elizabeth Drury så skriver de apropå porträtt med broderier på renässansskjortor och särkar att det är svårt att veta om italienska underklänningar broderades runt halsringningen eftersom de är så djupt urringade och inte syns ovanför kanten på överklänningen tillskillnad från de nordligare ländernas särkar som syns och ofta är broderade. Det kan ju å andra sidan vara en gissning från deras sida.
Det finns en bevarad italiensk underklänning på Victoria & Albert museum. Den är i och för sig något senare (början av 1600-talet) men tillskärningen är av en äldre modell (rektanglar och kvadrater) och den har vida pösiga ärmar och vad som verkar vara en relativt djup urringning. Bilder av hur den är skuren och tillverkad finns i en bok som heter "Cut my cote". Den är utgiven av The royal Ontario Museum,1973 och finns på svenska men jag har glömt vad den heter då.
Ett mönsterhäfte som ägnar sig åt renässans är "Period patterns no 41 - Italian renaissance gowns, c 1470-1505. A Mediaeval Miscellanea publication". Jag är osäker på hur korrekta en del av mönstren är (är t.ex. tveksam till livens skärning) men den innehåller många samlade bilder och porträtt samt en del praktiska tips. Tyvärr så vet jag inte var man får tag på den då jag köpte min i USA för många år sedan.

Hoppas det är till lite hjälp.

Elénore
Elénore

Inläggav Ingrid Storrø » 4 september 2003, 14:25

Ah, en annen kilde til mønster er jo også Janet Arnolds bok "Patterns of Fashion: C1560-1620: The Cut and Construction of Clothes for Men and Women C1560-1620
", som blant annet kan kjøpes fra Amazon: [url="http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/ASIN/0333382846/qid=1062681651/sr=2-3/ref=sr_2_1_3/026-2013686-7753211"]länk[/url]. Hun har tatt mønster av gjenlevende plagg. Jeg skal sjekke om hun nevner noe om hvorvidt posingen i disse plaggene er fusk eller undertøy; jeg vet at jeg har sett referanser til begge men kan ikke belegge det med kilder akkurat nå. Kommer tilbake til dette når jeg får sjekket mer. :)

Ingrid Storrø

Inläggav Pernilla Leijonhufvud » 4 september 2003, 20:39

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Elénore</i>
Bilder av hur den är skuren och tillverkad finns i en bok som heter "Cut my cote". Den är utgiven av The royal Ontario Museum,1973 och finns på svenska men jag har glömt vad den heter då.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Boken är skriven av Dorothy K Burnham och heter på svenska "Skjortor, särkar och blusar".
Pernilla Leijonhufvud

Inläggav Elénore » 5 september 2003, 18:17

Tack. Jag har lånat boken på ett bibliotek för länge sedan och hade glömt den svenska titeln och författaren.
Eva, jag glömde att skriva det i mitt förra inlägg. Din klänning är jättesnygg! Kul att få se en bild av den och dig.

Elénore
Elénore

Inläggav Vintersorg » 5 september 2003, 18:53

Tack för alla tips!
Däremot så är jag rent urusel på engelska och har därför svårt att ta till mig all information som jag behöver för min fortsatta utveckling inom "renässansklädessömnaden". Jag har inte hittat en enda bok, eller sida som har bra beskrivningar, på svenska... *ledsen*
Ska däremot gå en kurs där man lär sig sy en historisk korsett nu i höst och jag hoppas kunna få en del svar där...!
Förresten, Eva Andersson, du verkar vara otroligt duktig, har du funderat på att hålla någon kurs? Här har du iallafall en aspirant!

Mvh Vintersorg
Vintersorg

Inläggav Vintersorg » 5 september 2003, 19:06

Har nu kikat på vad "Period patterns no 41 - Italian renaissance gowns, c 1470-1505. A Mediaeval Miscellanea publication" är för något.... det finns en sida på nätet som säljer dessa [url="http://www.bymichelle.com/PP4143.html"]mönster[/url]...

För att kommentera Elènore angående hennes tveksamhet till det korrekta i mönstren.... Jag är nästan benägen att hålla med....ta en titt på den sidan och säg vad ni tycker...
Personligen tycker jag att livets skärning påminner om 1800-tal och var är alla slitsar?

/Vintersorg

Vintersorg

Inläggav Eva Andersson » 5 september 2003, 19:15

Jag har haft korsettfixarträff i min lokalgrupp, men hålla kurs i att sy kläder, njae. Jag tycker inte jag är tillräckligt bra på sån't och så har jag ju en lokalgrupp att vara aktiv i, en avhandling att skriva, en familj att ta hand om och fotboll att titta på. jag hinne rinte.
Skulle du råka bo i Göteborg skulle vi möjligen kunna samla ihop några intresserade och knåpa renässans ihop. Fast inte förrän senare i höst, jag har hemskt mycket undervisning och konferenser på gång nu.

Eva
Eva Andersson

Inläggav Anna T » 6 september 2003, 10:46

En jättesida är [url="http://costume.dm.net/"]the Elizabethan Costuming Page[/url]

Anna T

Inläggav Karin H » 7 september 2003, 09:09

Om du håller på med renässanskläder torde The Renaissance Tailor vara en bra källa: http://www.vertetsable.com/
Karin H

Inläggav Eva Andersson » 7 september 2003, 11:47

Ibland är "the renaissance tailor" bra, t ex finns flera samtida mönsterböcker upplagda och det finns tips om hur man gör olika praktiska saker, men hon har också det här mönstret på en renässansskjorta: http://www.vertetsable.com/demos_shirt.htm , som helt saknar förankring i hur renässansens skjortor var skurna och verkar bygga på ett modernt blusmönster. Jag har påpekat detta för henne för ca ett halvår sedan, men fick inget svar. (Om man vill ha ett korrekt mönster på en renässansskjorta, baserat på ett bevarat plagg och som dessutom är lätt att göra kan man gå hit istället:http://home.earthlink.net/~magdlena/shirt/shirt.html)

Ett tips till: Om man är intresserad av italienskt 1500-tal som det ju var en del på mönstren som nämndes i ett tidigare inlägg, är detta platsen: http://homepage.mac.com/festive_attyre/ ... index.html

Eva, som måste sy på sin 1700-talsklänning nu om den ska bli färdig till helgen
Eva Andersson

Nästa

Återgå till Kläder och textila hantverk