av Djingis Khan » 17 december 2007, 17:43
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Anneli</i>
Nu flikar jag in med ännu en grej som inte riktigt är vad ni diskuterar just nu, men som hör hemma under medeltida vinterkläder.
Man hör ju mycket om att på en medeltida dräkt så måste det vara huvudbonad, och som huvudbonader nämns för kvinnor alltid huvud- och haklin.
Jag är ogift, och har alltså inte sådant. Och så blir jag lite frågande, när det kommer till just vinterkläder. Vad ska man ha på huvudet för att hålla värmen?
Har en toppig nålbunden mössa, men funderade också på om det är helt fel att knyta en yllesjal kring huvudet på något sätt för att hålla det varmt. Är det någonting som ni anser vara okej?
Och finns det då sätt att knyta den på som är bra, och sätt som bara känns dålig fantasy?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Rent spontant skulle jag säga att en hätta - med eller utan strut - gör jobbet mycket bättre samtidigt som det garanterat är historiskt riktigt. Kvinnosjalar dyker väl egentligen inte upp förrän på 1700-talet.