Har frågat sambon om han kan tänka sig att gifta sig i medeltidskläder och han håller på att fundera på saken (mitt intresse). Nu har jag börjat fundera på vad som kan vara lämplig klädsel, främst för honom. Det här är vad jag har tänkt mig:
Till mig: En underklänning i naturfärgat linne, så figurnära som en klänning utan snörning kan göras. Över det en överklänning i (antagligen) grönt ylle som snörs i sidorna. Halsen på överklänning är skuren rakt (som i en fyrkant) och sidorna sitter alltså bara ihop med snörning.
Jag kommer ha håret utslaget, eventuellt med någon typ av flätning för att hålla undan det från ansiktet och gärna någon typ av blomsterkrans i håret.
Till honom: Ca knälång skjorta sydd på ungefär samma sätt som min underklänning men med mått som passar honom. En motsvarighet till min överklänning men utan snörning, denna i blått och ev i något finare material som sammet. Till detta behöver han någon typ av byxor/hosor. Ett alternativ är att jag nålbinder något men i så fall finns risken att han smälter.
Bägge kommer få broderier på åtminstone ytterplagget, i mån av tid även på underplagget (jag är inte särskillt duktig på att brodera så det kan bli spännande om inte annat).
Anledningen till att jag frågar redan är att det inte är någon idé att diskutera saken om jag inte kan fixa lämpliga kläder + det känns rättvist att han får ta ställning även till klädseln.
Om någon har bättre förslag på klädsel så är jag öppen för förslag.