Röd bresilja kan visst kallas för Sappanwood eller liknande i vissa äldre källor, vet dock inte hur gammalt det namnet är. Färgämnet som importerades till europa under medeltiden kom från Caesalpinia sappan. Om jag minns rätt är det den som man färgade de röda banden på engelska sigill med.
I Brasilien växer det en släkting till de asiatiska, Caesalpinia echinata.
Jag har ingen aning om det röda bresilja färgämnet man kan köpa idag kommer främst från den ena eller den andra.
Blå bersilja skeppades från staden Campeche i vad som nu är Mexico. Staden grundades ca 1540 (enligt wikpedia, har läst nån annanstanns 1517). Färgämnet förbjöds i England mellan 1581 och 1662 med en Act of Parliament*. Rimligtvis borde färgämnet ha funnits tillgängligt någon gång däremellan eftersom man anser sig vara tvungen att förbjuda användandet av det. Har ingen aning hur det ser ut på den fronten för övriga europa. Vore väldigt intressant att få veta hur pass vanligt det var tex i Spanien som var huvudimportör tills britterna grundade Belize.
* Enligt den här sidan som har vissa sakfel, men detta borde ju kanske kunna kollas upp.
http://waynesword.palomar.edu/ecoph4.htm
Orselj färgar lila, men bleks lätt om jag fattat saken rätt.
Har prövat färga över orangeröd krapp på silke med indigo men den gav silvriga färger. Har inte prövat överfärga renodlat röda färger. Koschenill överfärgat med indio ger väldigt bjärta lila färger beroende på mängderna.
Har inte hunnit pröva använda järn och kopparbetningar så jag kan inte säga exakt vilka nyansförändringar man kan få med dem. Låter väldigt intressant med kopparbetning + grått garn + röd bresilja.