[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Skillnad, tunika & kjortel?

Skillnad, tunika & kjortel?

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Skillnad, tunika & kjortel?

Inläggav Shadow » 15 september 2003, 20:30

Undrar vad skillnaden mellan tunika och kjortel är?

Shadow, som inte är riktigt insatt i det hela.....
Shadow

Inläggav Eva Andersson » 15 september 2003, 21:02

Det ena är latin och det andra "nordiska", annars ingen skillnad. Jag tror att man ofta använder ordet tunika eftersom det faktiskt förekommer som benämning på moderna plagg vilket kjortel inte gör. Eller för att man är anglifierad och tänker på "tunic".

Eva
Eva Andersson

Inläggav Vintersorg » 19 september 2003, 13:33

Jag och dem jag känner till som också arbetar med att sy upp medeltida kläder till folk, skiljer på kjortel och tunika så till vida att tunikan är helt rak, den ser ut som en enkel variant på skjorta. Möjligen att den har 10 cm slitar i sidorna nere vid fållen för att få bättre passform över höfterna. Kjorteln har däremot två eller fler kilar infällda i sidorna, fram och/eller bak, som ger en snygg vidd. Kjorteln påminner alltså om kvinnosärken med kilar, fast kortare. Länden på kjorteln brukar vara snyggast om den nästan går ner till knäna på bäraren. Snyggt är också om kilarna har en avvikande färg gentemot tyget i övrigt.
Kika gärna på min hemsida, där finns det en kjortel med på bild:

http://www.vasen.tk

Mvh Vintersorg
Vintersorg

Inläggav Shadow » 19 september 2003, 16:25

Tycker nog att det låter mer som en särk det du beskriver som tunika. En särk är ju en enklare form av skjorta.
Jag har gjort min tunika efter mönstret här på Historiska o den är det kilar i. Även andra mönster på tunikor jag sett.
Håller med Eva att det är nog samma klädesplagg, men olika uttal bara.
Kilarna i kläderna är ju inte gjorda för att se snygga ut, utan snarare för att klädesplagget ska vara praktiskt att röra sig i. Så även längden skulle jag tro.
Och så detta med olikfärgade kilar. Har hört på flera ställen att det inte förekom sådant.

Shadow, som har sytt en hel del kläder nu....
Shadow

Inläggav Sara Lundström » 19 september 2003, 17:27

För min del är tunika ett romerskt plagg. Det bars av alla män och ser ut som en rak skjorta av t-shirt-typ. En kjortel är däremot ett medeltida plagg, som bars av både män och kvinnor (i olika längd, då). Är jag helt ute och cyklar, eller?

En särk är väl f ö ett underplagg för kvinnor, inte en sorts skjorta?
Sara Lundström

Inläggav Arild Krake » 19 september 2003, 18:11

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Vintersorg</i>

Jag och dem jag känner till som också arbetar med att sy upp medeltida kläder till folk...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

En fin sida ni har men jag måste faktiskt säga att det var inte många saker på den som jag skulle kunna påstå vara medeltida. Medeltidsinspirerade ja men ej rekonstruktioner. Ett bra sätt att vara säker på vad det är man har/säljer är att ha källhänvisningar till sina saker. Hittar man inga bevis för att ens saker är historiskt korekta så får man nog utfå från att de inte är det.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Vintersorg</i>

Snyggt är också om kilarna har en avvikande färg gentemot tyget i övrigt.

Olikfärgade kilar har diskuterats här på forumet. I korta drag så har vi kommit fram till att det inte finns någonting som tyder på att man använde kilar i avvikande färg i plagg under medeltiden. Om man vill läsa mer om olikfärgade kilar så kan man bla. göra det [url="http://www.historiska.se/histvarld/forum/topic.asp?TOPIC_ID=92"]här[/url].

Ludvig

Redigering:
Fixade länken.
Arild Krake

Inläggav Shadow » 19 september 2003, 20:17

Särkar användes både av kvinnor och män. Den vikingatida herreman som finns här på Historiska har en särk underst.
Shadow

Inläggav Admin » 20 september 2003, 08:38

Om särkar:

Enligt SAOB är det allmänt om skjorta (lång eller kort) under äldre tid, för att senare bli ett kvinnoplagg enbart (så det ser väl ut som att ni har rätt båda två...)

ETYMOLOGI: [fsv. särker; liksom fd. (d.) særk, skjorta, fvn. serkr, nor. serk sannol. av feng. serc, m., sidoform till sierce, f., sannol. av mlat. sarica (jfr senlat. sareca ), ett slags skjorta, sannol. av lat. serica, eg. fem. form av sericus, siden- (se SARS o. SILKE ), varav sp. sarga, fint linnetyg, rumänska sarica, ett slags överrock (jfr äv. ry. soroc f ka,skjorta, av ett icke anträffat sorka, ytterst av mlat. sarca, ett slags skjorta, av senlat. sareca (se ovan)) ]

T ex:

(När Sankt Sigfrid predikar) Tå är han klädd i hwitan särck. PRYTZ OS F 3 a (1620).

(Under brynjor, pansar eller harnesk) hade man vapentröja, pansarskjorta eller serk, och utöfver alltsammans en vapenmantel, kjortel eller jacka. STRINDBERG SvFolk. 1: 312 (1882).

Ändring av begreppet i senare tid:

Särk . . (dvs.) Lintyg af den form som quinnokönet brukar. Förekommer blott i låg styl och sjelfsvåldigt tal; man säjer eljest Lintyg, linne. WESTE FörslSAOB ( c. 1817).
Admin

Inläggav Sara Lundström » 20 september 2003, 08:51

Aha! Man lär sig något nytt varenda dag. Tackar!
Sara Lundström

Inläggav Vintersorg » 25 september 2003, 19:40

Bäste herr Arild Krake!

Tackar för berömmet angående vår hemsida.

Däremot vill jag pålysa att det är medeltida och fantasyinspirerade kläder vi har där, vilket vi faktiskt också tycker framgår.
Vår sida är inte tänkt som en anhalt för superintresserade medeltidsmänniskor med abnorma krav på handsömnad osv. Den är främst tänkt till folk som sysslar med lajv, så kallade levande rollspel. På de flesta lajv är en fantasyinspirerad utrustning godkänd.

Den fakta som jag lade fram till Shadow, är den upplysning jag har fått och läst mig till. Om det inte stämmer överens med din uppfattning så kan jag förstå att du reagerar. Jag vill också pålysa att jag inte hävdade att just min syn på det hela var fullkomligt rätt.
Däremot var det ingen av oss som VERKLIGEN levde på medeltiden och därför kan ingen av oss exakt veta vad som förekom i klädväg. Vi har riktmärken genom bevarade fynd, samt målningar. Det är allt.

/Vintersorg
Vintersorg

Inläggav Shadow » 25 september 2003, 20:44

Det är nog just de riktmärken o fynd som Arild syftar på vad gäller olikfärgade kilar eller inte. Vad jag har läst o hört så har det väl inte hittats några fynd med olikfärgade kilar/mönsterdelar från vikingatiden?
Och kilarna är inte ditsydda för att det ska se snyggt ut utan för att ge rörelsevidd i kläderna. Eftersom bredden på det vävda tyget kanske inte var mer än 60-70 cm så måste man ju på något sätt sy så att man kunde röra sig någorlunda bekvämt i kläderna. För vem vill/kan gå iklädd en tub om man t.ex ska skörda en åker eller rida en häst?
Och jag måste nog säga, att när jag läste det du, Vintersorg, skrivit så fick jag intrycket av att det är medeltida kläder du syr o inte medeltidsinspirerade.

Shadow
Shadow

Inläggav Arild Krake » 25 september 2003, 22:40

Vintersorg. Jag uppfattade det som om du tillverkar medeltida kläder då det faktiskt var det du skrev "Jag och dem jag känner till som också arbetar med att sy upp medeltida kläder till folk"

Dessutom så läste jag följande på eran sida.

<i>"<font size="3">Om <u>medeltida </u>kläder </font id="size3">

Vi brukar ofta få förfrågningar om vad man ska satsa på när det gäller <u>medeltida</u> utstyrsel. Vi brukar då alltid rekommendera en standardutrustning, eller en ”basutstyrsel”. För killar brukar vi rekommendera en skjorta, enkel eller pös, ett par pösiga <u>medeltidsbyxor</u>, en varm tunika med kort eller lång ärm, samt en mantel. Då har man en bra grundutstyrsel som fungerar bra till många olika lajvroller samt till <u>medeltidsveckan</u> på Gotland och på andra <u>medeltidsarrangemang</u>. För tjejer rekommenderar vi samma sak för de som tycker att klänningar och kjolar är obekväma. För de övriga brukar vi säga att en underklänning med lång ärm, samt en överklänning med kort ärm och en mantel är en bra start. Valmöjligheten finns också att satsa på en kjol, en pösblus och ett livstycke. Den varianten är mer <u>senmedeltida</u>, men inte mindre snygg för det.

Ett läderbälte är bra att ha runt midjan, för både tjejer och killar. Eftersom man inte hade fickor på kläderna förr, så var börsar och pungar ett måste. Dem trädde man upp på sitt bälte och förvarade sina saker i. Vi har ett litet men populärt sortiment av fina börsar och pungar.

Skor är ett svårt kapitel. Visst kan man satsa på dyra, handsydda <u>medeltidsskor</u>. Det är snyggt och de sitter mycket skönt på fötterna, men ofta håller de inte så många lajv som man skulle önska. Vi brukar rekommendera att man använder sig av ett par vanliga skinnstövlar med låg sula, ju enklare desto bättre. Tyvärr är dessa svåra att få tag på, men man kan göra fynd på till exempel Myrorna eller andra loppisar. Vi tillhandahåller ett litet sortiment av skinnstövlar och skor. Detta sortiment varierar mycket beroende på vad vi får tag i, och innehåller oftast ganska små storlekar. När du väl fått tag i ett par lämpliga skor eller stövlar, så är det att starkt rekommendera att du fettar in dem ofta och mycket. Framför allt före och efter lajv, så håller de längre."</i>

Understrykningarna är gjorda av mig.

Jag får av texten uppfattningen att det är just Medeltidskläder ni säljer då det är det ni skriver. Det står visserligen <u>Lajv</u> nämnt i texten några gånger men det är faktiskt inte synonumnt med varken medeltidsinspererat eller fantasy.

Jag tycker faktiskt att era kläder är fina men jag kan inte hålla med om att de är medeltida (och med medeltida så menar jag inte fynd...).

Jag kan se att kläderna är medeltids/fantasy inspirerade men det är på grund av att jag lekt i denna lekpark i över 10-år . Jag tror inte att alla nybörjare kan göra samma bedömning utan tror på att det är "Medeltida" kläder när det är det som står att läsa.

"Däremot vill jag pålysa att det är medeltida och fantasyinspirerade kläder vi har där, vilket vi faktiskt också tycker framgår."

Som nog framgått ovan så kan jag inte hålla med om detta framgår på sidan. Fantasy nämns bara på 2 ställen på hela sidan. En gång under Livstycken och om en gång under Tunikor och då om ett specifikt plagg.

Ludvig
Arild Krake

Inläggav Sara Lundström » 25 september 2003, 23:07

Vintersorg ska inte ensam bära hundhuvudet angående sådant här. I lajv-kretsar används begreppet "medeltida" vitt och fritt. Rätt irriterande tycker jag. Om man istället kallar det fantasy-kläder eller medeltidsinspirerade kläder minskar risken för missförstånd och man sprider inte felaktig information, vilket ju brukar kännas skönt. Och man slipper fanatiska medeltidsnissar som gnäller.[}:)]
Sara Lundström

Inläggav Vintersorg » 26 september 2003, 13:24

Tack, Sara Lundström!

Förövrigt kan jag inte förstå vad jag har gjort för att förtjäna att dra på mig Arild Krakes irritation och gnälliga attityd?!
Trist när någon hoppar på en och går in för att märka ord i allt man säger...
Jag har förklarat vad vi sysslar med via vår hemsida och vi är noga med att tala om för våra kunder om skillnader.

Nu är det nog med samtal med Krake, för min del.

/Vintersorg
Vintersorg

Inläggav Lasse C » 26 september 2003, 14:13

Trist när någon hoppar på en och går in för att märka ord i allt man säger...
/Vintersorg

Ack ja, den här dispyten har man sett förut…

Jag är benägen att ge Arild i viss mån rätt, ni talar faktiskt mycket om ”medeltida” i texten. Sara påpekar att uttrycket används i rätt vid bemärkelse i lajvkretsar, och det må väl vara hänt. För dem som är vana vid det blir det ju inga problem, men för ”nytillkomna tittare” som de säger på TV är det inte lika lätt att dra skiljelinjen. Var gärna lite tydligare i texten för att undvika missförstånd (eller om inte annat så för att slippa gnäll).

Jag tror det är viktigt att deklarera sin inriktning och ambitionsnivå tydligt, det är nog rent av svårt att vara <u>för</u> tydlig. Det här har vi diskuterat på annat håll på forumet (ad nauseam enligt somligas åsikt), så det skall jag inte fördjupa mig allt för mycket i, mer än att jag än en gång vill påpeka hur viktigt jag tycker det är att tillåta många olika ambitionsnivåer och inriktningar att finnas! <i><b>Bredden ger vitalitet! </b></i>

Jag är personligen djupt imponerad av dem som har en hög ambitionsnivå och är väldigt strikta – men jag kan bli ganska trött när det går därhän att man knappt får släppa en fjärt utan att lägga fram dokumentation från minst tre av varandra oberoende källor! [;)]

Lasse C
Lasse C

Nästa

Återgå till Kläder och textila hantverk