Under mitt idogt letande efter kläder och huvudbonader från mitten av 1400-talet blev jag överlycklig när jag på Web Gallery of Art hittade Rogier van der Weydens målningar.
Under min upptäcktsfärd på nämnda galleri hittade jag flera intressanta målningar med än mer intressanta klänningar och huvudbonader på.
Den första är denna kvinnan. Jag hade aldrig förut sett någon sådan här hatt. Det ser ut som om det är en slöja med ett flera meter långt band virat runt om. Väldigt spiffigt [:)].
Hennes klänning är nästa bryderi, skärningen är väldigt intressant. Är det någon som vet om det finns någon annan dokumentaion för att klänningar var skurna på detta sättet? Det ser ut som om kanten vid halsen är ett band av samma tyg påsytt på klänningen eventuellt är den söm man ser föstpunkten för eventuellt foder.
Sedan går det en söm ovanför bröstet som jag förmodar sluter i sömmen för ärmhålan. Någon som sett detta innan eller om det bara är som så att den delen av klänningslivet inte fick plats på tyget och man fick lägga den biten där den passade in och sedan sytt ihop dem. Är det någon som sett en bild på eller vet hur långt ner snörningen går på denna typ av klänningar? Hur ser särkarna resp. underklänningarna ut? Har den v-ringad hals eller kan det vara som så att hon har en underklänning som är djupare uringad än överklänningen och det som skapar v-rigningen är ett fyrkantigt tygstycke för att skydda huden mot sol? Särkarna torde väl vara kortärmade annars bode det blivit en massa tyg i ärmarna och väldans knöligt.
Raskt över till nästa par bilder.
och
Här är det huvudbonaderna som intresserar mig. Mest ser det ut som ett tygstycke, som kan ha en liten dekorkant, som man lindar runt huvudet på något intrikat sätt och fäster. Är det någon som känner till hur dessa huvudbonader är uppbyggda? Finns det något "mönster" på dem eller någon som har experimenterat sig fram hur man skulle kunna göra en och vill dela med sig av detta?
Sist en liten fråga. Kläddräktsnålar, de som är lite "skrovliga" för att fästa bättre, finns det någon ställe där man kan få tag på dessasom ni kan rekomendera? Finns det i Sverige eller måste man beställa från utlandet?
Jag tror jag fick med alla mina små funderingar nu [:)].
/Ingiz