av FredrikJ » 20 februari 2008, 10:23
Ursäkta min sena ankomst...
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Matti</i>
Men argumentet att huvudskydd och eventuellt kroppskydd bara leder till att man lär sig dåliga tekniker köper jag inte. Framförallt inte huvudskydd.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jag köper inte heller att det leder till att man lär sig dåliga tekniker. Däremot om man vid träning kräver en högre nivå av skydd än vad man kommer att möta när man möter andra grupper så finns för det första risken att man inte har kontrollen att landa lätta träffar på en orustad motståndare, och för det andra kanske ännu värre - man lär sig inte att registrera lätta träffar.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Dessutom har jag upptäkt en sak som jag retar mig på, och det är hur yxor används med svärdstekniker, exempelvis en massa för stöt. Om yxan är försedd med en framskjutande egg eller spets, så är set helt okej, men när alla yxor räknas som att kunna sticka, eftersom regeln säger att metall är farligt.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Personligen är jag inte så förtjust i "metall dödar", jag skulle hellre se "egg och spets dödar". Men bortsett från det - som jag ser det så handlar det mer om att träffområdena av nödvändighet är väldigt begränsade (och då menar jag - vi stöter inte varann i ansiktet!). Stöt någon i ansiktet med en hammare, och jag lovar att du är på god väg att vinna striden, trots hammarens avsaknad av både spetsar och egg. För mig är där avsteget från realismen ligger - stöten träffar i bröstet, inte i ansiktet.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Jag finner dock att detta bör nyanseras. Överarmen som standard gör att man får mer alternativ till att använda yxan, samt överarmen är ett säkrare träffområde.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Min erfarenhet är att överarmen tvärtom är ett mål som gynnar svärdet framför yxan. Inte så att jag har någonting emot överarm som träffområde, men jag förstår inte hur det skulle göra det lättare att slåss med yxa (som är vapnet framför alla andra för att få den där förbaskade skölden ur vägen...).
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Likaså bör man fundera på restriktionerna om hur man stöter med spjut. Insidan av låren är kanske inte så käkt, men om fram och utsida tas bort, förlorar vapnet mycket av sin historiska dimension. Dessutom bör skärande attacker med längre spjut vara självklara.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Stöt i lår överhuvudtaget är något som lätt blir riktigt smärtsamt. Det är egentligen enda skälet jag kan komma på att inte tillåta det. Att skära med spjut, eller sticka med dem i låren - inte mig emot, men på ett härkampsfält dominerar spjuten redan gränslöst.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">En fråga till angående härkamp, är huruvida man inte borde införa någon form av regel som gynnar bärande av skydd. Som nu är gynnas den oskyddade krigaren helt enkelt för att denne kan röra sig smidigare.
Att en person med exempelvis hjälm och vapentröja måste träffas två gånger för att bli fälld, såvida inte träffen tar ett oskyddat område, kanske tre gånger för mer bepansarade personer.
Jag undrar vad ni tyckjer?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jag har sett åtskilliga varianter på detta. Elling nämnde problemet många har att räkna längre än till två, och jag skulle snarare säga att på ett härkampsfält reduceras de allra flestas matematiska förmåga till troll á la Terry Pratchett. "En, många."
I somras användes inte några rustningspoäng på Moesgaard, till skillnad från flera år i rad innan. Enligt de ansvariga så minskade klagomål från stridande på andra stridande med 90%.
Det jag gärna skulle vilja testa är att helt enkelt plocka bort träffområden när man rustar sig. Exempelvis: Med hjälm - inga överarmar, med kroppsrustning - inga lår. Tanken är "En dödande träff är dödande, men med rustning är det svårare att få in den träffen".
Om vi pratar om vikingatid så är jag av uppfattningen att det finns alldeles för mycket brynjor, hjälmar, lamellpansar och olika former av vapentröjor på fältet, snarare än att det skulle vara ett problem att det finns för lite.